رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرد حوزه ریاست‌جمهوری از ما خواسته است که زیرساخت اطلاعات ملی را برای این حوزه و دولت تهیه کنیم.
کد خبر: ۷۳۷۴۲۴

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ عادل آذر دیروز در همایش یکروزه متولیان نظام جامع ثبت‌های آماری ایران افزود: این زیرساخت شاخص‌های مختلف مانند بیکاری، رشد اقتصادی، خط فقر و ضریب جینی (وضع توزیع درآمد) را به صورت آنلاین در اختیار دولت قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: زیرساخت این کار در مرکز آمار وجود دارد، اما شاخص‌های هر یک از این مؤلفه‌ها به یک یا چند دستگاه اجرایی مربوط می‌شود و این مهم حاصل نمی‌شود مگر آن‌که اتصالات میان این دستگاه‌های اجرایی و مرکز آمار به‌وجود آید.وی گفت: در واقع مرکز آمار چارچوب و برنامه را می‌دهد و این دستگاه‌های اجرایی هستند که باید آمار و اطلاعات خود را با این شاخص‌ها تهیه کنند و در اختیار قرار دهند.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: این مرکز باید مقدمات کار را طوری فراهم کند که تا سال 94 زیرساخت مورد درخواست دولت فراهم شود.

وی با بیان این‌که گنجینه‌های ارزشمندی از آمار و داده در کشور وجود دارد که به مرکز آماری ایران متصل نشده است، ادامه داد: نظام جامع ثبت‌های آماری ایران درصدد است این داده‌ها را به هم متصل کند و در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دهد.

رئیس مرکز آمار با بیان این‌که با اجرای این نظام تحت عنوان ایران استار قرار است چهار متغیر آماری جمعیت، فعالیت، کسب و کار و املاک در کل کشور یکسان‌سازی و در مرکز آمار یکپارچه‌سازی شود، تصریح کرد: برای نمونه هم اکنون مشخص نیست یک فرد با شماره ملی مشخص چقدر فعالیت اقتصادی دارد یا نهادهای حقیقی و حقوقی چطور فعالیت اقتصادی می‌کنند؟

آذر گفت: در حوزه اقتصادی خلأ جدی از این نظر وجود دارد و اطلاعات اقتصادی با یکدیگر اتصال و یکپارچگی ندارد.

وی افزود: با یکپارچه‌سازی این اطلاعات در واقع اطلاعات، شفاف‌سازی و از ایجاد رانت جلوگیری می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها