در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش ایسنا، شهرام میرآخورلو، مدیرکل دفتر صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در دومین نشست تخصصی صنعت خودرو که دیروز با موضوع نقد تنوع و کیفیت محصولات صنعتی کشور در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) برگزار شده بود، درحضور مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور با لحنی صریح که معمولا شنیده نمیشود، خودروسازان را متهم کرد منافع مصرفکنندگان را نادیده میگیرند.
این درحالی بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت که در مراسمی دیگر حاضر بود، دستکم از کیفیت خودروهای تولید داخل دفاعی تمامقد داشت. این دفاع ظاهرا پاسخی به اظهارات محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیسجمهور است که دو روز پیش درمراسم روز ملی کیفیت، از کیفیت خودروهای داخلی بشدت انتقاد کرده بود.
میرآخورلو با بیان اینکه خودروسازان محصولاتشان را به صورت اینترنتی عرضه میکنند، خاطرنشان کرد: پس از خرید اینترنتی، مشتری برای امضای قرارداد میرود اما با قید مواردی مانند قطعی نبودن زمان تحویل و ... در قرارداد مواجه میشود.مدیرکل دفتر صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: برخی مشتریان با خواندن متن قرارداد از خرید منصرف میشوند و انصراف میدهند اما خودروسازان میگویند پولت را دو ماه دیگر پس میدهیم. این چه جور معامله کردن است و چرا در زمان فروش اینترنتی متن قرارداد را نیز منتشر نمیکنند تا مشتری از آن آگاه شود؟
وی افزود: موضوع قابل توجه این است که هماکنون نمایندگیهای فروش خودروسازان، بنگاهدار شدهاند. یعنی وقتی مصرفکنندگان برای خرید خودرو مراجعه میکــنند، میگویند خـودرو به قیمــت رسمی و کارخانهای نداریم اما خــــودرو به صورت امانی و با قیمت آزاد موجود است. این اقدام درست نیست و خودروسازان باید از فروش خودرو به صورت امانی و با قیمت آزاد در نمایندگیهای خود جلوگیری کنند.
میرآخورلو با بیان اینکه خودروسازان تعهدات عقب افتاده دارند اما مجددا برای همان خودروها فروش فوری میگذارند، تصریح کرد: این موضوع در مصرفکنندگان ایجاد نارضایتی میکند که اگر خودروسازان، خودرو دارند چرا خودروی آنها را تحویل نمیدهند؟
چرا بدون پشتوانه خودرو پیشفروش میشود؟
وی ادامه داد: پیشفروش بدون پشتوانه از جمله دیگر اقدامات نادرست خودروسازان است؛ به گونهای که خودرو ساز 18 هزار خودرو پیش فروش میکند اما میداند که توان تامین بیش از 4000 خودرو را در موعد مقرر ندارد. با این حال میفروشد تا نقدینگیاش را تامین کند.
مدیرکل دفتر صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان افزود: خودروسازان در تحویل خودروهای فروخته شده، تاخیر دارند و در مواردی نیز سود مشارکت را پرداخت نمیکنند.
وی با بیان اینکه تحمیل آپشنهای اجباری به خریداران از دیگر اقدامات نادرست خودروسازان است، خاطرنشان کرد: مشتری خودروی بدون آپشن میخواهد اما خودروسازان میگویند تنها نمونه با آپشن خودرو موجود است و باید آن را با آپشن خریداری کنید.
به جای مگان، 2 پراید و یک خودروی دیگر ببر!
میرآخورلو ادامه داد: نکته جالب در صنعت خودروی ایران آن است که مشتری، خودرویی را ثبتنام میکند اما موقع تحویل میگویند خودروی دیگری را ببر. مشتری مگان ثبتنام کرده اما میگویند به جای آن دو پراید و یک خودروی دیگر ببر. انگار که خودرو کیلویی فروخته میشود.
وی افزود: همچنین مشتری خودرو را با رنگ دلخواه خود به عنوان مثال رنگ مشکی میخرد اما در زمان تحویل میگویند این رنگ موجود نیست و باید مثلا خودرو را با رنگ سفید تحویل بگیری. در حالی که در هیچ کجای دنیا رنگ خودرو را به مشتری تحمیل نمیکنند.مدیرکل دفتر صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه نبود قطعات یدکی از دیگر مشکلات صنعت خودروی ایران است تصریح کرد: خودرو خراب میشود اما قطعات یدکی آن موجود نیست و مشتری باید از این نمایندگی به آن نمایندگی دنبال قطعات یدکی بگردد.
میرآخورلو ادامه داد: نمونهای داشتیم که خودرو 70 روز بود چراغ چک آن روشن بود اما نمایندگیهای مختلف خودروسازان میگفتند عیب آن را تشخیص نمیدهیم و درنهایت نیز خسارت خواب خودرو در نمایندگی را نیز به مشتری پرداخت نکردند.
وی افزود: در مواردی نیز خودرو را با کسری قطعه به مشتری تحویل میدهند، به عنوان مثال خودرو ضبط صوت ندارد و به مشتری میگویند برو چند ماه دیگر از فلان نمایندگی صد هزار تومان بابت نبود ضبط صوت بگیر اما چرا همین صد هزار تومان را نیز همان زمان تحویل خودرو به مشتری پرداخت نمیکنند.
از مشتری و جد و آباد وی رضایتنامه میگیرند
مدیرکل دفتر صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه خودروساز مگان را میفروشد اما در موعد مقرر نمیتواند خودرو را تحویل بدهد، خاطرنشان کرد: دراین زمینه خودروساز به جای مگان، چهار پراید تحویل میدهد و از مشتری و جد و آباد مشتری رضایتنامه کتبی میگیرد که از کسی شکایت ندارد و از این موضوع راضی است اما همین عملکرد باعث نارضایتی مصرفکنندگان میشود.میرآخورلو تصریح کرد: خودروسازان برای جذب مشتری دانپاشی میکنند. زمان رونمایی یک خودروی جدید میگویند قیمت آن 14 میلیون تومان است، بنابراین مردم نیز پیش خود میگویند قیمت آن مناسب است و ثبتنام میکنند اما در زمان عرضه، خودروساز اعلام میکند تولید خودرو با آن قیمت برایش نمیصرفد و قیمت خودرو را به 21 یا 24 میلیون تومان افزایش میدهد که در واقع این نوع اعلام قیمت تنها برای جذب مشتریان و گرفتن پول بوده است.
تعرفهها برداشته شود قدرت رقابتمان به قورمهسبزی و آبگوشت محدود میشود!
مشاور رئیسجمهور نیز در این مراسم و در جمع مدیران خودروساز گفت: اگر تعرفه واردات برداشته شود، قابلیت رقابت در هیچ فناوری و هیچ صنعتی بجز آبگوشت بزباش و قورمهسبزی را نخواهیم داشت.
به گزارش فارس، اکبر ترکان ادامه داد: در سالهای قبل عدهای متفکر، سرمایهگذاری در صنایع هایتک در مناطق محروم را مطرح کردند، در حالی که در شرایط فعلی قابلیت رقابت در هیچ صنعتی را نداریم.
وی تاکید کرد: در صنعت سیمان، فولاد، پتروشیمی، برق و برخی صنایع دیگر رتبههای جهانی خوبی داریم، اما این سوال مطرح است که اگر قرار باشد تعرفههای واردات برداشته شود، قابلیت رقابت در چه صنعتی را خواهیم داشت؟
ترکان افزود: باید مراقب باشیم که از روی عصبانیت نگوییم چه کسانی بیایند و چه کار کنند، زمانی عدهای برای خرید سهام ایران خودرو آمده بودند که در آن زمان مدیرعامل وقت ایران خودرو به من گفت اینها آمدهاند تا کارخانه را بخرند و تولید را بخوابانند.وی تاکید کرد: نباید از روی عصبانیت حرف بزنیم، زیرا ناشیگریها به ما آسیب میزند.
مشاور رئیسجمهور با بیان اینکه از سال 41 تا 51 یک دوره موفق برنامهریزی داشتیم، گفت: در نهایت این برنامهها پس از آن بر باد رفت و کوششهایی نیز بعد از انقلاب صورت گرفت که دستاوردهایی همراه داشت ولی نتیجه نهایی آن وضعی است که اکنون در آن قرار داریم.
نعمتزاده: کیفیت خودروها مطلوب است
از سوی دیگر، وزیر صنعت، معدن و تجارت این ادعاها را که کیفیت خودروهای تولید داخل قابل دفاع نیست نادرست عنوان کرد و گفت: کیفیت خودروهای تولید داخل مطلوب است و هر کسی که چنین اظهار نظری میکند، فنی نیست.به گزارش ایرنا، محمدرضا نعمتزاده دیروز در حاشیه دیدار از چهاردهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت برق، در گفتوگو با خبرنگاران بر ضرورت حمایت از صنعت خودرو داخل تاکید کرد و افزود: به نظر ما باید حدود 90 درصد خودروهای تولید کشور به مصرف داخل برسد.
وی درباره قیمت خودرو نیز تصریح کرد: تعیین قیمت خودرو دست ما نیست.
وی درخصوص افزایش روند واردات سیگار نیز ادامه داد: در این خصوص آنهایی باید پاسخگو باشند که سیگار میکشند ولی این وزارتخانه با گسترش هرگونه قاچاق مخالف است، گرچه با واردکنندگانی که حقوق دولت را پرداخت کنند، موافق هستیم.
نعمتزاده درخصوص زمان تخصیص یارانه به تولیدکنندگان نیز گفت: تولیدکنندگان قرار نیست یارانه بگیرند، در قانون بودجه امسال درخصوص کمک به تولیدکنندگان موضوعاتی دیده و در همین خصوص 1200 میلیارد تومان تصویب شده که تاکنون این منابع تامین نشده است.وی با توجه به آنکه محل کسب درآمدها یکجا نیست و بتدریج و در طول سال به دست میآید، افزود: گرچه در نیمه اول سال قرار شد مبلغی به عنوان یارانه در تعدیل نرخ تسهیلات در نظر گرفته شود اما این رقم محدود و تنها برای بخشی از صنایع است.
وزیر صنعت درباره تعیین جایزه صادراتی نیز گفت: در این خصوص تاکنون در بودجه رقمی دیده نشده و امیدواریم در بودجه سال آینده که نظر ما صد میلیارد تومان است، لحاظ شود.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد