وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد

فرصت یک ماهه برای احراز هویت مشترکان تلفن همراه

معاون وزیر ارتباطات و اطلاعات خبر داد

ورود به اینترنت و موبایل بدون احراز هویت ممنوع!!

معاون وزیر ارتباطات و اطلاعات از ممنوعیت ورود به اینترنت و موبایل بدون هویت محرز خبر داد. وی گفت: در ایران چه در فضای اینترنت و چه در فضای موبایل باید افراد با هویت مشخص وارد شوند.
کد خبر: ۷۳۶۶۸۰
ورود به اینترنت و موبایل بدون احراز هویت ممنوع!!

به گزارش جام جم کلیک به نقل از ایسنا: نصرالله جهانگرد در صحبت‌های خود در خصوص گذر از IPV4 به IPV6 اظهار کرد: در حال حاضر در کشور با کمبود IPV4 مواجه هستیم که این موضوع مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت. برهمین اساس از سال 1390 فعالیت‌هایی برای این گذر آغاز شده است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه‌ریزی‌هایی که در زمینه‌ تامین تجهیزات مناسب در این زمینه صورت گرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر مهاجرتی در این حوزه صورت نگرفته است اما با این حال برخی موسسات تجهیزات متعلق به IPV6 را خریداری کرده‌اند که البته هنوز از آنها استفاده‌ای نشده و تنها به صورت پایلوت و با همکاری شرکت‌هایی مانند شرکت‌های ارتباطات زیرساخت و مخابرات استان تهران به‌طور آزمایشی اجرای این طرح دنبال می‌شود.

جهانگرد در ادامه‌ صحبت‌های خود به مزیت‌های گذر به IPV6 اشاره کرد و گفت: با ورود به این عرصه ظرفیت آدرس‌دهی از نظر عددی افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد و براین اساس حتی می‌توان برای تک‌تک برگه‌های یک کتاب نیز یک آدرس در نظر گرفت و به همین ترتیب با ورود به این عرصه اتفاق مهمی رخ خواهد داد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین عنوان کرد: اینترنت اشیاء از دیگر اتفاقات مهمی است که با ورود به عرصه IPV6 محقق می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون این توانایی وجود دارد که تمام اشیاء حتی در حد کوچک‌ترین آنها به اینترنت متصل شوند که با ورود به IPV6 این موضوع قابلیت پیگیری پیدا خواهد کرد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین عنوان کرد: آدرس‌دهی اینترنتی از طریق IPV4 به گونه‌ای است که برای آن ظرفیت دو به توان 32 در نظر گرفته شده و برهمین اساس اکنون در دنیا بیش از چهار میلیارد سایت و آدرس در حال فعالیت با IPV4 هستند.

جهانگرد ادامه داد: با این حال همچنان کشور‌هایی مانند آمریکا هنوز در این حوزه ذخایر متعددی دارند، اما در کشور ما بخش کمی از این ذخایر باقی مانده و لازم است هرچه سریع‌تر به IPV6 که ظرفیتی نامحدود و معادل دو به توان 128 را دارد گذر کنیم.

وی همچنین یادآور شد: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که در حال حاضر صورت گرفته این گذر حدود پنج تا شش سال زمان خواهد برد، چرا که ما نمی‌خواهیم به سازمان‌های مختلف و بخش‌هایی که تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مطابق با IPV4 را خریداری کرده‌اند فشاری وارد شود، اما هرچه ورود به IPV6 سریع‌تر اتفاق افتد صرفه اقتصادی بیشتری به دنبال خواهد داشت.

رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین به مباحث امنیتی این حوزه اشاره کرد و گفت: در فرآیند آدرس‌دهی IPV4 به IPV6 در شرایط فعلی عملیات تونلینگ انجام می‌شود به عبارت دیگر یک مسیر اختصاصی بین این دو بخش برقرار می‌شود که این ارتباط به صورت CPN خواهد بود که می‌تواند مشکلات امنیتی خاص خود را ایجاد کند به همین دلیل باید این موضوعات نیز مورد توجه قرار گیرد و زودتر گذر به IPV6 شکل بگیرد.

جهانگرد در عین حال به لزوم احراز هویت افراد در شبکه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: کلا در فضای اینترنت در دنیا روال به این شکل است که دسترسی به هر شبکه‌ای باید با هویت معلوم صورت بگیرد و جلوی ورود هویت‌های نامعلوم گرفته شود. در ایران نیز چه در فضای اینترنت و چه در فضای موبایل باید افراد با هویت مشخص وارد شوند که این موضوع در گذر از IPV4 به IPV6 قرار خواهد گرفت.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درباره‌ ادعای دادگاه آمریکایی درباره‌ی دامنه‌های ایرانی مطرح شده بود، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم تصمیمات دشمن را کنترل کنیم، اما معمولا حوزه آدرس‌دهی نظامی است که قانونی برای بازپس گرفتن آن وجود ندارد به عنوان مثال گفتن این حرف مانند آن است که بخواهند آدرس منزل شما را از شما بگیرند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: براساس ادعای دادگاهی در آمریکا که البته این ادعا معنای اجرایی هم نداشت اینگونه عنوان شده بود که با توجه به این‌که برای ثبت هر دامنه سازمان ثبت‌کننده مبلغی را دریافت کرده، دادگاه مذکور خواسته بود که با پرداخت این رقم به آنها این سایت‌ها بسته شوند، اما با توجه به این‌که دلیل این دادگاه رد شد تعطیلی دامنه‌های ایرانی نیز فعلا منتفی شده و فکر هم نمی‌کنم در آینده‌ این موضوع بار دیگر مطرح شود و یا بر روی آن بحث جدیدی صورت بگیرد.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها