خبر سلامت

نشانه‌های سرطان کلیه را بشناسید

یک متخصص کلیه و مجاری ادرار، سرطان کلیه را یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های دستگاه ادراری دانست که به دلیل رشد نابجای سلول‌های کلیه ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۷۳۴۱۲۵

محمدرضا نوروزی، متخصص کلیه و مجاری ادرار در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به این‌که علائم سرطان کلیه معمولا هنگام پیشرفت بیماری خود را نشان می‌دهد، اظهار کرد: نخستین علامت این سرطان، وجود خون در ادرار است که در بسیاری از موارد این خون فقط در آزمایشگاه تشخیص داده می‌شود و متاسفانه مردم به آن توجه نمی‌کنند. البته علائم مبهم شکمی مثل درد شکم، تهوع، درد پهلویی و در موارد پیشرفته احساس توده در پهلو نیز از دیگر علائم وجود سرطان کلیه در فرد است.

وی درباره نحوه تشخیص سرطان کلیه توضیح داد: پس از انجام آزمایش و سونوگرافی اگر ضایعه‌ای در کلیه فرد بیمار تشخیص داده ‌شود و در مراحل پیشرفته باشد، باید تمام کلیه برداشته شود، ولی اگر در اندازه‌هایی باشد که بتوان بخشی از کلیه را برداشت، می‌توان بقیه کلیه را برای بیمار حفظ کرد. بی‌شک بهترین راه مقابله با این بیماری و کنترل آن توجه به علامت‌های مشکوک از جمله دردهای مبهم شکمی یا وجود خون در ادرار است و در صورت نیاز باید هرچه سریع‌تر سونوگرافی و تصویربرداری‌های پیشرفته دیگر انجام شود.

افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در سنین یائسگی

سرپرست معاونت درمان پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی گفت: در سنین نزدیک یائسگی و بعد از آن احتمال ابتلا به سرطان پستان بیشتر است.

دکتر نسرین‌السادات علوی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: هنوز مشخص نیست چه عاملی، سلول‌های بدن را از کار می‌اندازد و از کنترل خارج و به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کند، اما برخی عوامل مساعد‌کننده بیماری شناخته‌شده است که شامل عوامل ژنتیک، چاقی، تغذیه ناسالم و کم‌تحرکی می‌شود. وی با اشاره به این که احتمال بیماری در زنانی که به صورت ژنتیکی این بیماری در خانواده آنها وجود دارد، بیشتر است، تاکید کرد: کم‌تحرکی نیز از عوامل مساعد‌کننده سرطان پستان است و بر همین اساس به زنان توصیه می‌کنیم خانم‌ها روزانه 15 تا 20 دقیقه ورزش یا پیاده‌روی تند داشته باشند. یکی دیگر از نکات مهم هم مصرف چربی زیاد است. چاقی بعد از سن یائسگی یکی از عوامل موثر است که باید زنان به طور جدی سعی کنند بعد از یائسگی وزن خود را در حد متعادل نگه دارند و تحرک خود را حفظ کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها