عدلیه

دریافت مهریه بعد از فوت شوهر

پاسخ به چهار پرسش حقوقی مخاطبان در زیر آمده است:
کد خبر: ۷۳۳۱۳۶

دریافت مهریه بعد از فوت شوهر

شوهرم دو سال پس از ازدواج فوت شده و از او یک پسر دارم. زمان نامزدی ما پدر همسرم برای سه فرزند خود زمینی را خرید و به اسم هر کدام زد. همسرم و برادرانش مشغول ساختن آن بودند که شوهرم فوت شد. حالا ساختمان آماده شده است، آیا من می‌توانم مهریه‌ام را از آن ساختمان بردارم؟ اگر این‌طور باشد، به پسرم چه می‌رسد؟

شما می‌توانید علاوه بر دریافت سهم‌الارث خود، مهریه مندرج در سند ازدواج را نیز مطالبه کنید، بنابراین چنانچه پس از پرداخت دیون همسرتان از جمله مهریه شما، چیز دیگری از ماترک وی باقی ماند، وراث آن مرحوم از جمله فرزندش می‌توانند وفق مقررات قانونی و به میزان سهم‌الارث خود دریافت کنند.

حق خواهر و برادر از ارثیه

منزل مسکونی‌ام به نام من و فعلا به دلیل گرفتن وام، سند در گرو بانک مسکن است.اگر من زودتر از شوهر یا مادرم فوت کنم، خواهران و برادران من حقی از این خانه دارند؟

چنانچه شما فوت کنید و اقساط وام گرفته شده از بانک کاملا پرداخت نشده باشد، ابتدا بانک مذکور نسبت به وصول مطالباتش اقدام خواهد کرد و در صورتی که اقساط تسویه شود یا پس از وصول مطالبات بانک، چیزی از ترکه شما باقی مانده باشد، وراث قانونی‌تان می‌توانند به نسبت سهم‌الارث خود از ترکه شما بهره‌مند شوند و با وجود پدر و مادر و فرزندتان، چیزی به عنوان ارث به خواهر و برادر تعلق نمی‌گیرد.

شکایت بدون نشانی

به فردی ده میلیون تومان پول دادم، اما او این مبلغ را پس نداده و الان هم آدرسی از او ندارم. برای شکایت باید چه کار کنم؟

چنانچه ادله و مدارک شما برای اثبات ادعایتان کافی باشد، می‌توانید علیه وی اقامه دعوی حقوقی مطالبه وجه مذکور در مرجع صالح قضایی کنید و از آنجا که نشانی او را ندارید، در دادخواست تنظیمی، وی را مجهول‌المکان اعلام کنید. در این صورت رای غیابی علیه او صادر خواهد شد و پس از قطعیت رای غیابی می‌توانید با معرفی ضامن و چنانچه از او مالی سراغ داشته باشید، تحت شرایط قانونی اموال او را توقیف و طلب خود را وصول کنید. البته هر گاه فرد بدهکار پیدا شود، می‌تواند از آرای غیابی صادره واخواهی و تقاضای رسیدگی مجدد کند.

مستاجر بدحساب

چهار ماه است آپارتمانی را اجاره داده‌ام اما مستاجر نه ودیعه را پرداخت کرده و نه اجاره. از چه راهی می‌توانیم حکم تخلیه بگیریم؟

پاسخ دقیق به سوال شما منوط به ملاحظه قرار داد اجاره‌نامه است، اما اجمالا می‌توانید با اقامه دعوی حقوقی علیه وی و البته تحت شرایط قانونی و قرار دادی، نسبت به وصول مطالبات خود و فسخ قرارداد اجاره اقدام کنید و متعاقب فسخ قرار داد، نسبت به تخلیه مبادرت ورزید.

فرشید رفوگران

وکیل دادگستری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها