در زندگی روزمره برخی افراد باورهای اشتباهی درباره بعضی فعالیت‌ها دارند که به نظر بسیاری دیگر از اطرافیان نیز باوری کاملا درست و حتی علمی پنداشته می‌شود!
کد خبر: ۷۲۸۹۷۸

جام جم سرا به نقل از تسنیم: گاهی برخی اطرافیان ادعا می‌کنند که مثلاً فلان فعالیت و یا تغذیه، از شاخص‌های بهداشتی است، یا اینکه انجام بعضی اقدامات مضر است. براین اساس ۱۰ مورد رایج که اتفاقاً اشتباه است، برای آگاهی بیشتر بیان شده:


۱. خورردن تخم مرغ برای قلب شما مضر است!

خوردن یک یا دو تخم مرغ در روز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در افراد سالم افزایش نمی‌دهد بلکه مصرف بیش از حد چربی‌ غذاهای گوناگون در بالا رفتن کلسترول موثر است. تخم مرغ همچنین حاوی امگا ۳ است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز کاهش دهد.


۲. روزانه ۸ لیوان آب بنوشید!

نوشیدن ۸ لیوان آب در روز که به همگان توصیه می‌شود، از جمله اشتباهات رایج در میان مردم است. نوشیدن آب تنها هنگامی لازم است که فرد احساس تشنگی کند. ممکن است فرد مورد نظر یک ورزشکار باشد که آب زیادی از بدن او تبخیر می‌شود بنابراین وی به مقدار بیشتری آب نیازمند است و از طرفی دیگر ممکن است شما احساس تشنگی نکنید و بدنتان نیازی به آب نداشته باشد. ملاک تشخیص نیاز بدن به آب و مایعات در هر فرد، رنگ ادرار اوست. هرچه رنگ آن به زرد تیره میل کند مشخص می‌شود که بدن دچار کم آبی است و در نتیجه، به نوشیدن آب نیاز دارید و هرچه این رنگ کم رنگ‌تر باشد و به سفیدی یا بی‌رنگی میل کند بدن شما به مایعات کمتری در آن زمان نیاز دارد.


۳. استفاده از دئودورانت سبب ابتلا به سرطان سینه می‌شود!

برخی از محققان بر این باورند که استعمال این مواد منجر به ابتلا به سرطان سینه می‌شود و مواد مضر و شیمیایی موجود در دئودورانت‌ها جذب بدن خواهد شد و به صورت یک تومور نمایان می‌شوند در حالیکه تحقیقات اخیر نشان دهنده این هستند که هیچ گونه مدرکی دال بر این ادعا یافت نشده است.


۴. احساس سرما باعث سرماخوردگی می‌شود!

هیچ اهمیتی ندارد در گذشته مردم چه چیزهای در مورد ابتلا به سرما خوردگی می‌گفتند. سردی هوا با سرما خوردگی شما هیچ گونه ارتباطی ندارد. بلکه مهمتریتن عامل سرماخوردگی ماندن در محیط‌های بسته است که ویروس‌ها و باکتری‌ها به راحتی می‌توانند در این محیط بین افراد انتقال یابند. بنابراین احتمال سرماخوردگی در محیط‌های بسته بیشتر از راه رفتن روی برف در دمای صفر درجه است.


۵. بدن شما روزانه به قرص‌های مولتی ویتامین نیازمند است!

هنوز تمامی محققان در این مورد به توافقی جامع نرسیدند و بهترین منبع ویتامینی و انرژی برای بدن شما میوه‌ها و سبزیجات و دانه‌های روغنی و چربی‌های سالم و مفید هستند. البته در زمان بارداری مصرف اسید فولیک برای جلوگیری از نقص مولود بسیار مفید و ضروری است، چنانچه پزشک به شما مصرف آن‌ها را تجویز کرده است شما می‌بایست به تجویز پزشک خود عمل کنید.


۶. خوردن صبحانه باعث کاهش وزن می‌شود!

جمله بالا جمله‌ای کاملاً اشتباه است و بهتر است بگوییم خوردن صبحانه باعث می‌شود برخی از افراد، وزن خود را کم کنند. خوردن صبحانه ممکن است باعث شود فرد به هنگام وعده ناهار احساس سیری کند و دیگر لب به غذا نگشاید. در مطالعه‌ای مشخص شد از بین افراد شرکت کننده در جامعه آماری، آن دسته که هنگام وعده غذایی ظهر، غذای خود را به صورت کامل میل کردند و کسانی که صبحانه نخورده بودند ۴۰۰ کالری کمتر در آن روز جذب بدنشان کرده بودند.


۷. مخاط و آب بینی سبز معنای عفونت دارد

دستمال کاغذی شما به هیچ وجه نمی‌تواند همانند یک آزمایشگاه پزشکی عمل کند. البته مطالعات نشان می‌دهند که مخاط سبز و یا زرد رنگ احتمال ابتلای باکتریایی را نشان می‌دهند اما این بدان معنا نیست که حتماً شما دچار عفونت شدید و نیاز به آنتی بیوتیک دارید. عفونت سینوسی ممکن است رنگ آن سفید؛ و سرماخوردگی معمولی نیز می‌تواند رنگ آن را به سبز متمایل کند.


۸. شکر باعث فعالیت زیاد کودکان می‌شود

گرچه شکر و مواد شیرین برای کودکان مضر است اما خوراکی‌های شیرین باعث نمی‌شوند کودکان در فعالیت‌های مدرسه‌شان دچار افت شوند و یا مشکلات تمرکزی برای کودکان ایجاد کند.


۹. استفاده از توالت فرنگی موجب بیماری شما می‌شود

صندلی‌ توالت‌های فرنگی معمولاً تمیز هستند ولی دستگیره و در توالت معمولاً از آلوده‌ترین قسمت‌های سرویس‌های بهداشتی است که بهتر است بعد از خارج شدن از سرویس حتماً دستان خود را با ضد عفونی کننده بشویید.


۱۰. در آوردن صدای انگشتان از علل ابتلا به آرتروز است

در آوردن صدای انگشتانتان ممکن است باعث آزردگی اطرافیان شما شود ولی عده‌ای بر این باورند که این صدا حاصل برخورد و سایش مفاصل و یا استخوان‌هاست که اصلاً درست نیست. صدای ایجاد شده، در اصل صدای گاز (هوای) محبوس بین مفاصل و استخوان‌هاست که در این فضا‌ها شکل می‌گیرند و به هنگام آزادسازی هوا این صدا تولید می‌شود. اگر از انجام آن لذت می‌برید موجب ابتلای شما به آرتروز نمی‌شود ولی اگر به هنگام انجام این کار احساس درد می‌کنید حتما به پزشک مراجعه کنید.


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها