در ادامه واکنش‌ها به اقدام عربستان در صدور حکم اعدام برای شیخ نمر، مراجع تقلید نسبت به این موضوع اعتراض کردند و خواستار لغو این حکم از سوی دولت عربستان شدند.
کد خبر: ۷۲۸۸۸۹

به گزارش ایرنا، آیت‌الله مکارم شیرازی در این باره گفت: اعدام شیخ نمر پیامدهایی غیرقابل پیش‌بینی برای عربستان سعودی خواهد داشت.

این مرجع تقلید دیروز در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، صدور چنین حکمی را ظالمانه توصیف و اظهار کرد: شیخ نمر جایی را به‌هم نزده بود و کاری انجام نداده بود که مستحق چنین حکمی باشد، وی سخنرانی‌های داغی انجام داده بود که نشانه حریت ایشان بود.

وی ادامه داد: در کشور ما از درون زندان نامه بر ضد نظام و رهبری می‌نویسند و کسی هم کاری با آنها ندارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: شیعیان عربستان سعودی در فشار زیادی هستند و برای انجام مراسم دینی خود آزادی ندارند، حقوق‌شان تضییع می‌شود و از بسیاری مشاغل محروم هستند.

وی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی بداند اگر دست به چنین کاری بزند نفرت و خشم تمام شیعیان و اهل سنت آزادی‌خواه بر ضدشان خواهد بود و هزینه بسیاری را می‌پردازند.

این مرجع تقلید از سیاست یک بام و دو هوا و متناقض آمریکا و مدعیان حقوق بشر انتقاد کرد و افزود: وقتی در کشور ما در باره فردی از فرقه ضاله، کوچک ترین اقدامی انجام شود کنگره آمریکا تبلیغات عجیبی علیه ما به راه می‌اندازد؛ اما در کشور عربستان سعودی شیعیان از حقوق اولیه خود محروم هستند، اما صدایی از آنها در نمی‌آید.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان این‌که چرا کنگره آمریکا در قبال این حکم ظالمانه و تضییع حقوق اولیه شیعیان در عربستان سعودی سکوت پیشه کرده و دم نمی‌زند، تصریح کرد: این مساله نشان‌دهنده دروغ بودن ادعای دموکراسی و حقوق بشر غرب است.

وی تاکید کرد: من تکرار می‌کنم این کار آثار و پیامدهای غیر قابل پیش بینی برای عربستان سعودی دارد و گمان نمی‌کنم عقلای آنها دست به چنین کاری بزنند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی هم از وزارت امورخارجه کشورمان خواست تا نسبت به لغو حکم اعدام شیخ نمر از روحانیون مبارز شیعه عربستان اقدام سریع و مقتضی انجام دهد.

به گزارش سایت دفتر آیت الله صافی گلپایگانی، این مرجع تقلید در ملاقات روز جمعه رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با وی افزود: حکم اعدام این روحانی مبارز و مظلوم برای همه شیعیان و مسلمانان آزاده موجب تأثر و تأسف شدید است، روحانی که بدون هیچ گناهی از سوی حکام کشور عربستان محکوم به اشد مجازات شده است.

وی ادامه داد: دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این باره اقدام فوری انجام دهد و تأثر علمای اسلام و همچنین قاطبه مسلمانان را به آنان ابلاغ و عواقب چنین حکم ظالمانه‌ای را به آنان گوشزد کند.

ماموستا عبدالرحمان خدایی، نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری نیز خواستار تدبیر هر چه بیشتر حکام عرب منطقه در خصوص مقابله با توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان شد و گفت: آیت‌الله نمر باید آزاد شود.

وی در گفت‌وگو با فارس گفت: حکام عرب کشورهای اسلامی باید هوشیاری و بصیرت داشته باشند و به آسانی در معرض توطئه‌های دشمنان قرار نگیرند.

خدایی افزود: حفظ وحدت و انسجام امت اسلامی مهم ترین امر بوده و باید همه مسلمانان نسبت به این مهم احساس مسئولیت کنند.

ماموستا خدایی خاطرنشان کرد: روحانیون، رهبران فکری و عقیدتی جامعه هستند و تمام زندگی خویش را وقف زنده‌ نگه‌ داشتن ارزش‌های اسلامی می‌کنند و شایسته نیست در کشوری که اماکن مقدسه در آن مستقر است شاهد این بی‌احترامی‌ها به ساحت روحانیون باشیم.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: شیعه و سنی همه برادر یکدیگر بوده و همه پیروان مذاهب مختلف اسلامی دارای یک قبله، یک کتاب، یک پیامبر و پیرو سیره و سنت رسول‌الله(ص) هستند.

ماموستا خدایی افزود: آیت‌الله نمر باید هرچه زودتر آزاد شود و حکام عربستان نیز به این مهم توجه داشته باشند که حفظ وحدت و انسجام مسلمانان در شرایط پرآشوب خاورمیانه مهم‌ترین اولویت است.ماموستا امین راستی، امام جمعه موقت سنندج نیز اعلام حکم اعدام برای آیت‌الله نمر را محکوم کرد و گفت: این حکم ناعادلانه و سیاسی است.

تجمع اعتراضی مردم انگلیس

صدور این حکم در برخی دیگر از کشورها نیز با واکنش‌هایی همراه بوده است. به گزارش فارس، در همین راستا جمعه‌شب صدها نفر از مردم انگلیس در محل «طاق مرمر» لندن، در اعتراض به حکم اعدام «شیخ النمر» تجمع کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها