ثبت ملی سینه‌زنی قطاری شیرازی‌ها

شیراز میزبان پیرغلامان حسینی می‌شود

در افتتاحیه دوازدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی از برخی خانواده‌های شهدا و مداحان استان خوزستان تجلیل شد

قدردانی از مستندسازان عاشورایی رادیو

مراسم افتتاحیه دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی روز گذشته با حضور محمدحسین صوفی معاون صدای رسانه ملی، آیت‌الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، عبدالحسین مقتدایی استاندار خوزستان، آیت‌الله سیدعلی شفیعی مدرس علوم قرآنی و دیگر مسئولان استان و پیرغلامان حسینی در سالن امام رضا(ع) شهر اهواز برگزار و از مستندسازان رادیویی و تعدادی از خانواده‌های شهدا، مداحان و مرثیه‌خوانان استان خوزستان قدردانی شد.
کد خبر: ۷۲۷۹۷۹
قدردانی از مستندسازان عاشورایی رادیو
به گزارش جام‌جم، محمدحسین صوفی در این مراسم گفت: عاشورابرای وجود نازنین و مقدس حضرت اباعبدالله(ع) آبرو گرفت و در تاریخ جاودان شد و در جغرافیای کربلا ماندگار شد.

وی افزود: هنگامی که یزیدیان در سال 60 هجری ناجوانمردانه راه را بر امام حسین(ع) بستند و باعث شدند حج ایشان ناتمام بماند و قیامی را آغاز کند، دشمنان امام حسین (ع) و یارانش به خیال خودشان پیروز شدند و جشن گرفتند، اما این خیالی واهی بود، چون هر چه از تاریخ عاشورا و قیام امام حسین(ع) بگذرد این واقعه تاریخی فروزان‌تر، درخشان‌تر و جهانشمول‌تر می‌شود.

معاون صدای رسانه ملی اشاره کرد: بنابراین مداحان و پیرغلامان حسینی باید به نحو مطلوبی روایتگر این واقعه ماندگار باشند. به همین دلیل صدا و سیما از 12 سال پیش برگزاری مراسم پیرغلامان حسینی و تجلیل از آنها را آغاز کرد تا گامی در زنده نگه داشتن قیام عاشورا بردارد و آن را به نسل‌های بعدی منتقل کند.

صوفی عنوان کرد: ما مفتخریم پیروان عاشورا و الهام‌بخش این قیام در سطح جهان هستیم و در کشوری زندگی می‌کنیم که پیروان امام حسین (ع) بر آن حکومت و همواره با یزیدیان مبارزه می‌کنند.

انتقال هنرمندانه فرهنگ عاشورا

در بخشی از این مراسم عبدالحسین مقتدایی، استاندار خوزستان با اشاره به دلاوری‌های مردم جنوب کشور گفت: مردم استان خوزستان با پیروی از مولایشان در سال‌های دفاع مقدس هم‌پیمان‌ شدند و برای دفاع از اسلام و میهن به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس پیرغلامان در شهر اهواز اظهار کرد: خوشحالیم امروز در خوزستان مبلغ فرهنگ عاشورا هستیم. در تاریخ حوادثی رخ می‌دهد که ماندگار است و در مقطعی باعث نجات بشر می‌شود. در واقع عاشورا اوج و فراز اسلام است و یک اقدام عملی از سوی مولایمان است که همیشه تاکید بر امر به معروف و نهی از منکر دارد.

مقتدایی تاکید کرد: امام ‌حسین(ع) و یارانش با این علم که راه برگشت ندارند، آگاهانه و مظلومانه در راه امر به معروف و نهی از منکر گام برداشتند.وی افزود: در تاریخ اسلام هیچ مقطعی برجسته‌تر از فرهنگ عاشورا نیست، بنابراین فرهنگ عاشورا امانتی در دست کسانی است که با صوت، اشعار، هنر و... به نسل‌های بعد منتقل می‌کنند.

استاندار خوزستان اشاره کرد: صوت زیبای مداحان و مرثیه‌خوانان از واقعه کربلا تاثیر زیادی بر مردم دارد و برخی مواقع استفاده از یک واژه با محتوا می‌تواند یک جوان را به مسیر درست هدایت کند. بنابراین برای انتقال فرهنگ عاشورا و رسالتی که بر دوش داریم باید از زبانی استفاده کنیم که همه‌فهم باشد تا بتوانیم فرهنگ مقدس عاشورا را به مردم منتقل کنیم.

آیت‌الله شفیعی، نماینده خبرگان رهبری و مدرس علوم قرآنی هم در این مراسم گفت: محرم عظمت و شکوه اسلام است و ایران به برکت این واقعه ماندگار شده است. شخصیت‌های عظمای عالم اسلام همچون شیخ مفید، شیخ صدوق، شیخ طوسی و دیگران در کنار تالیفات و تدریس منبرهای جداگانه درباره امام حسین(ع) برگزار می‌کردند و کتاب‌هایی را هم با این موضوع نوشته‌اند.

وی افزود: اگر تاریخ عزاداری امام حسین (ع) را بررسی کنیم، به این حقیقت می‌رسیم که هیچ‌وقت جامعه اسلام از امام حسین(ع) جدا نبوده و همه می‌دانند که در دنیا مسلمانی نیست که از امام حسین(ع) جدا باشد. بنابراین مداحان باید ارزش کار خود را بدانند.

آیت‌الله شفیعی با اشاره به این‌که حدود 50 سال است با منبر امام حسین(ع) همراه است، گفت: من از سال 1343 که پدرم مرحوم شده‌اند به جای ایشان در مسجد منصوب شدم و در این سال‌ها هیچ‌وقت منبر امام‌حسین(ع) را ترک نکرده‌ام. توصیه من به شما این است که در راه خدا و امام حسین(ع) اخلاص داشته باشید. اطلاعات کافی از تاریخ شیعه و امام حسین (ع) لازمه کار است. در اشعار و ادبیات اسلامی براساس فتاوی مراجع تقلید عمل کنید نه بر اساس سلایق شخصی. اشعار و قصیده‌های شما باید در خدمت انقلاب اسلامی باشد و با این وسیله فرهنگ عاشورا را ترویج دهید.

آهی، یکی از پیرغلامان حسینی هم ضمن قرائت اشعاری در وصف امام حسین(ع) گفت: پیغمبر اکرم(ص) و اهل بیت ایشان با جهاد، نماز، حج، امر به معروف و نهی از منکر و... درس‌های زیادی به ما آموختند و ما اکنون باید با اشعار و ادبیات مداحی این میراث را به نسل آینده منتقل کنیم.

در ادامه مراسم افتتاحیه پیرغلامان حسینی از برگزیدگان بخش مستند این اجلاس قدردانی شد. برگزیدگان این بخش عبارتند از: احسان حیات‌داوودی از استان خوزستان، محمدجواد حسن‌شاهی از استان فارس، رمضان کریمی‌نیا از استان مازندران، منیره جعفرپور از استان همدان، امید خسروی از استان خوزستان، مرتضی چشم‌به‌راه از استان هرمزگان، فرح غنی‌زاده از استان اردبیل، عنایت عباسی از استان کهگیلویه و بویراحمد و مهدی دادجو برنامه‌ساز رادیو نوا.

در این مراسم از خانواده‌های شهدا و مداحان استان خوزستان قدردانی شد که عبارتند از: خانواده شهیدان عبدالرحمان مرغیان، سیدعباس غنی، بهنام محمدی، علی بازرپور، لطفعلی لطفی‌خلأ، ساجدی، ابراهیم ثنایی شاعر آیینی و عاشورایی، مرحوم عبدالرضا دزفولیان، غلامحسین کردی مداح، عبدالرضا حیاتی هنرمند عاشورایی، سیدمحمد امام مداح، محمدرضا زمانی‌نژاد مداح، حسین انصاری خطیب، غلامحسین رودباری مداح، حاج حسن آهنگرانی، جمشید سیاح و مرحوم حسن جمالی‌فر.

برگزاری مراسم آیین عزاداری به شیوه مردم استان خوزستان و مرثیه‌خوانی وحدت اسلامی با حضور نمایندگانی از کشورهایی همچون نیجریه، هند، پاکستان و افغانستان از دیگر بخش‌های دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی بود. دوازدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی امروز با حضور رئیس رسانه ملی به کار خود پایان می‌دهد.

فاطمه عودباشی/ جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها