بانک جهانی در گزارشی از اقتصاد ایران با اشاره به بهبود چشم‌انداز اقتصادی ایران از سال گذشته، از کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی کشورمان خبر داد.
کد خبر: ۷۲۷۲۴۴

به گزارش تسنیم، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از اقتصاد ایران نوشت: ایران با تولید ناخالص داخلی 366 میلیارد دلاری در سال 2014‌-‌2013، پس از عربستان، بزرگ​ترین اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بوده است.

این نهاد بین‌المللی با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها نوشت: دولت ایران اصلاحات عمده‌ای را در سیستم پرداخت غیرمستقیم یارانه‌ها در بخش‌های کلیدی نظیر فرآورده‌های نفتی، آب، برق و نان اعمال کرده است که به بهبود نسبی بازده هزینه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی منجر شده است. مرحله دوم اصلاح یارانه‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است که موجب هدفمندتر شدن پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای کم درآمد خواهد شد. بانک جهانی درباره وضع رشد اقتصادی ایران افزود: اقتصاد ایران در سال 2014‌-‌2013 (از مارس 2013 تا مارس 2014) هرچند با روندی کندتر، همچنان با رشد منفی مواجه بوده است. با این حال کاهش تحریم‌ها براساس توافق موقت ژنو به افزایش تدریجی صادرات نفت ایران منجر شده و خرید نفت چین از ایران در فاصله ماه‌های اکتبر تا نوامبر 2013 از 250 هزار به 540 هزار بشکه در روز رسیده و از آن زمان تاکنون نسبتا بدون تغییر باقی مانده است.

بانک جهانی تصریح کرد: فشارهای تورمی بر اقتصاد ایران از 45 درصد در جولای 2013 به 15 درصد در ژوئن تا جولای 2014 کاهش یافته است. این کاهش تورم ناشی از عواملی همچون افزایش ارزش پول، کاهش قیمت‌های جهانی کالاهای اساسی و کاهش تحریم‌های بین‌المللی بوده است. گزارش بانک جهانی با توجه به بهبود چشم‌انداز اقتصادی ایران، علت این امررا این اقدام ها اعلام کرده است: افزایش ظرفیت تولید بخش غیرنفتی اقتصاد، گسترش پایه مالیاتی، تثبیت و یکسان‌سازی نرخ ارز در بازار، ایجاد دوباره سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که مسئول تهیه پیش‌نویس بودجه سالانه و طرح‌های توسعه پنج ساله بود و باز کردن درهای بخش نفت به روی شرکت‌های خارجی جهت سرمایه‌گذاری و ارائه کمک‌های فنی.

این گزارش افزود: چشم‌انداز اقتصادی ایران از سال گذشته و بعد از انعقاد توافق موقت هسته‌ای بهبود یافته است. دولت ایران متعهد شده که تحریم‌ها را کاهش دهد و از فشارهای تورمی بکاهد. این ابتکارات در نهایت توانمندی صادرات کشور را افزایش خواهد داد، قدرت خرید مردم را بالا خواهد برد و از طریق بهبود اعتماد مصرف‌کننده و فعالیت‌های تجاری از مصرف و سرمایه‌گذاری تجاری حمایت خواهد کرد. جدیدترین پیش‌بینی‌ها برای سال 2015‌-‌2014 نشان می‌دهد اقتصاد ایران رشدی 1.5 درصدی را تجربه خواهد کرد و نرخ تورم به 23 درصد خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها