فناوری دیجیتال

فضای ابری روی مچ دست

آنچه لازم است درباره ساعت‌های هوشمند بدانید

ببخشید ساعت چنده؟

از گذشته‌های دور دانستن زمان دقیق جزو ضروریات زندگی بوده است. مرور تاریخچه ساخت ساعت، سیر تغییر این وسیله سنجش زمان را ـ چه از زمانی که در هیات وسیله‌ای بزرگ در حیاط کاخ‌ها قرار داشت و چه از وقتی که به‌عنوان ابزارهایی مکانیکی و دیجیتال برای تاقچه ‌خانه‌ها و مچ دست ما ساخته شد ـ نشان می‌دهد امروزه با هر بودجه و متناسب با هر سلیقه می‌توان از این وسیله نه تنها برای زمان‌سنجی که به‌عنوان کورنومتر، قطب‌نما، ماشین حساب، جی.پی.اس و قابلیت‌های مختلف بهره‌مند شد.
کد خبر: ۷۲۷۰۰۷
ببخشید ساعت چنده؟
از گذشته‌های دور دانستن زمان دقیق جزو ضروریات زندگی بوده است. مرور تاریخچه ساخت ساعت، سیر تغییر این وسیله سنجش زمان را ـ چه از زمانی که در هیات وسیله‌ای بزرگ در حیاط کاخ‌ها قرار داشت و چه از وقتی که به‌عنوان ابزارهایی مکانیکی و دیجیتال برای تاقچه ‌خانه‌ها و مچ دست ما ساخته شد ـ نشان می‌دهد امروزه با هر بودجه و متناسب با هر سلیقه می‌توان از این وسیله نه تنها برای زمان‌سنجی که به‌عنوان کورنومتر، قطب‌نما، ماشین حساب، جی.پی.اس و قابلیت‌های مختلف بهره‌مند شد.
اما به نظر می‌رسد فناوری، خواب دیگری برای دوست دیرینه ما دیده و قصد دارد با تغییر و تحول در این وسیله ما را با دنیای جدیدی آشنا کند. بزرگان فناوری این ابزارهای جدید را ساعت‌های هوشمند نامیده‌اند و هر یک قصد دارند با معرفی انواع گوناگون آنها، کاربران را قانع کنند که به یکی از آنها نیاز دارند و در نهایت مشتریان را به سوی خود جلب کنند.

ساعت هوشمند چیست

ساعت هوشمند یا Smart Watch زیرمجموعه‌ای از ابزارهای پوشیدنی هوشمند به‌شمار می‌آید. ابزارهای پوشیدنی هوشمند با داشتن حسگرهای مختلف می‌تواند اطلاعاتی درباره کاربر جمع‌آوری و سپس با پردازش آنها، اطلاعاتی مناسب و به درد بخور درباره وی یا درباره کاری که به آن مشغول است ارائه کند.

از این اطلاعات می‌توان روی نرم‌افزارهای مختلف استفاده کرد یا آنها را با دیگران نیز به اشتراک گذاشت و برای امور مختلف از آنها استفاده کرد. کنترل ابزارهای دیگر از روی مچ دست و نمایش اطلاعات به شکل سریع و خلاصه روی ساعت از دیگر قابلیت‌های یک ساعت هوشمند است.

فرض کنید یک وسیله پوشیدنی هوشمند برای بیمار طراحی شود که وضع سلامت او را بسنجد و هر لحظه آن را با شبکه پزشکی که قبلا در آن عضو شده، به اشتراک بگذارد و در صورتی که تشخیص داده شود او از سلامت مناسبی برخوردار نیست، در اولین فرصت سعی شود شخصی به او مراجعه و مشکل را برطرف کند یا علاوه بر موارد پزشکی و ایمنی، امور سرگرمی، ورزشی، روزمره و حتی خورد و خوراک و خواب از طریق ابزارهای هوشمند کنترل شود، این موارد چقدر می‌تواند در بهبود سلامت و زندگی فرد مفید باشد؟

در مثالی دیگر ساعت هوشمند را روی مچ دستتان بسته‌اید و همزمان با گوش دادن به موسیقی پیاده به سمت ایستگاه اتوبوس می‌روید. ساعت همزمان با پیاده‌روی، میزان مسافت طی شده و کالری سوزانده شده براساس ضربان قلبتان را اندازه می‌گیرد و به شما می‌گوید چه میزان مسافت طی شده و چقدر انرژی مصرف کرده‌اید.

در اتوبوس و تراکم جمعیت نیز زمانی که گوشی شما زنگ می‌خورد، نیازی نیست آن را از جیب خارج کنید، زیرا می‌توانید روی ساعت ببینید چه کسی تماس گرفته و از طریق هدست بلوتوث به آن پاسخ دهید. نمایش پیغام‌های دریافتی و پاسخ به آنها نیز مورد دیگری است که در استفاده از ساعت‌های هوشمند می‌توان متصور شد.

دوران ماقبل تاریخ

تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که ابزارهای هوشمند بسیار مفید و به دردبخور هستند، اما باید بدانید مانند هر ابزار و وسیله مرتبط با فناوری، ابزارهای پوشیدنی و ساعت‌های هوشمند نیز دورانی تاریک داشته‌اند تا در نهایت شانس در خانه‌شان را بزند و بتوانند به‌عنوان وسیله‌ای جدید در زندگی روزمره مردم مطرح شوند.

تلاش برای تولید ساعت هوشمند به زمانی برمی‌گردد که برخی شرکت‌ها سعی کردند گوشی‌های هوشمند را به شکل ساعت و با قابلیت بسته شدن روی مچ دست بسازند که در نهایت به علت نقص‌ فراوان هم در طراحی و هم در کارایی، این تلاش‌ها با شکست روبه‌رو و بسرعت فراموش شد.

شرکت‌های سازنده ابزارهای الکترونیکی از این شکست نتیجه گرفتند که ساعت هوشمند باید وسیله‌ای جانبی برای گوشی هوشمند باشد و زیر سایه آن قرار گیرد. شرکت سونی یکی از سازندگانی است که تاکنون سه نسخه از ساعت هوشمند خود را با توجه به همین تفکر ارائه کرده و باید اعتراف کرد تجربه کار با نسخه اول آن یعنی SW1 زجرآور و بسیار محدود‌کننده بود.

البته پیش از این نسخه نیز سونی یک ساعت هوشمند ابتدایی تدارک دیده بود که بیشتر به ابزار شکنجه شبیه بود تا ساعت هوشمند! ساعت هوشمند SW1 فقط برای گوشی‌های اندرویدی طراحی شده بود و امکان اتصال آن به هر نوع گوشی اندرویدی بدون خطا و مشکل نیز وجود نداشت. اتصال آنها و قابلیت‌های ساعت هوشمند اولیه سونی محدودکننده بود و به روزرسانی‌های دیرهنگام نیز به کلافه شدن بیشتر کاربر دامن می‌زد.

در نسخه دوم اوضاع کمی بهتر شد و در سومین نسخه، سونی تصمیم گرفت از آنچه گوگل برای ساعت‌های هوشمند فراهم کرده استفاده کند. به همین دلیل به پلتفرم Android Wear روی آورد.

سامسونگ هم که همواره سعی دارد در هیچ بخشی از دنیای فناوری غایب نباشد، ساعت هوشمند اختصاصی خود را ارائه کرد که فقط امکان اتصال به برخی گوشی‌های سامسونگ را داشت و با داشتن قابلیت‌های عجیب و غیر ضروری (مانند یک دوربین بی کیفیت!) و قیمت نجومی، خرید خود را محدود کرد. کیفیت ساخت این ساعت هوشمند بالا بود، اما طراحی آن به عنوان یک ساعت به هیچ وجه به پای یک ساعت مچی تمام عیار و زیبا نمی‌رسید.

عمر پایین باتری، محدودیت‌های فراوان، اتصالات ناپایدار، نداشتن یک پلتفرم جامع و بسیاری موارد دیگر باعث شد، خرید اولین سری ساعت‌های هوشمند به کسی توصیه نشود.

البته از بابت خاص بودن، این محصولات اولیه همچنان جزو ابزارهایی است که هر جا همراه داشته باشید، در هر لحظه می‌توانند نگاه‌ها را به سوی شما و ساعت عجیب تان جلب کند.

خوشبختانه به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ همچون اپل و گوگل به اهمیت ابزارهای پوشیدنی هوشمند و در راس آنها ساعت هوشمند پی برده‌اند و قصد دارند با سر و سامان دادن به این ابزارها، برای گذار از دوران ما‌قبل تاریخ ساعت‌های هوشمند قدمی بزرگ بردارند. اکنون می‌توان به دو پلتفرم اصلی Android Wear محصول گوگل و «ساعت اپل» اشاره کرد که با توجه به وعده‌ سازندگان و شرکت‌های مختلف، به نظر می‌رسد بخش بزرگی از بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند را از آن خود خواهند کرد. شرکت سامسونگ نیز اعلام کرده قصد دارد سیستم عامل Tizen را که دستپخت خودش است به ساعت‌های هوشمند انتقال دهد. البته بعید به نظر می‌رسد این پلتفرم به اندازه Android Wear مورد استقبال قرار گیرد، زیرا Tizen فقط روی ساعت‌های هوشمند سامسونگ به کار گرفته خواهد شد.

سیستم‌عامل Android Wear

پلتفرمی که گوگل برای ساعت‌های هوشمند معرفی کرد Android Wear نام گرفته که نسخه‌ای از سیستم عامل اندروید است که برای ساعت‌های هوشمند بهینه‌سازی شده است. این پلتفرم نرم‌افزاری مورد توجه قرار گرفته و شرکت‌هایی مانند ال‌جی، سامسونگ، سونی و موتورولا هر یک تولیداتی مجهز به این پلتفرم را به مشتریان عرضه کرده‌اند. همزمان با معرفی این پلتفرم، ال‌‌جی و موتورولا اولین ساعت‌های هوشمند با صفحه نمایش گرد و مجهز به Android Wear را به جهانیان معرفی کردند. ساعت‌های هوشمند مجهز به این پلتفرم می‌توانند از حسگرهای مختلف پشتیبانی کنند و قابلیت‌های متنوعی در اختیار کاربر بگذارند.

البته این سری از ساعت‌های هوشمند همچنان به یک گوشی هوشمند یا تبلت اندرویدی وابسته‌اند و برای آن‌که بتوانید از تمام قابلیت‌های آنها بهره ببرید، باید ساعت را از طریق بلوتوث به گوشی متصل کنید.

از آنجا که Android Wear همانند اندروید یک پلتفرم منبع باز به شمار می‌آید، انتظار می‌رود از استقبال فراوانی برخوردار باشد و طی سال‌های آینده شاهد عرضه انواع و اقسام ساعت‌های هوشمند از سوی شرکت‌های مختلف باشیم.

گوگل Android Wear را با ویژگی Google Now سیستم عامل اندروید گره زده تا نحوه تعامل و نمایش اطلاعات در ساعت‌های هوشمند مجهز به Android Wear ساده‌تر باشد. به‌این ترتیب کاربر می‌تواند با دستورهای صوتی ساده یا لمس سریع صفحه ساعت، دستورها را اجرا و اطلاعات مورد نیاز را در ساختاری ساده و بدون پیچیدگی خاص مشاهده کند.

ساعت هوشمند اپل

جانی آیو، طراح برتر اپل قبل از معرفی ساعت هوشمند اپل ادعا کرد ساعتی که این شرکت ارائه می‌کند، برای ساعت‌سازان سوئیسی مشکل به وجود خواهد آورد. البته پس از معرفی این ساعت، سازندگان سوئیسی ساعت اعلام کردند از این بابت چندان احساس خطر نکرده‌اند. تا پیش از معرفی ساعت هوشمند حرف و حدیث‌های بسیاری شنیده می‌شد، اما در نهایت آنچه نهم سپتامبر معرفی شد، نظرات موافق و مخالف زیادی به دنبال داشت.

اپل برخلاف گوگل به جای معرفی فقط یک پلتفرم نرم‌افزاری، هم یک پلتفرم جدید و هم یک ساعت در دو اندازه و سه نسخه مختلف معرفی کرد که به گفته خودش، شخصی‌ترین محصولی است که اپل تاکنون ساخته است. اپل ساعتی با لبه‌های گرد و صفحه نمایش مستطیل شکل با قابلیت تعویض بند معرفی کرده که قرار است اوایل سال 2015 وارد بازار شود.

همانند ساعت‌های هوشمند اندرویدی، راه حل اپل نیز برای نمایش انعطاف خود، به یک آیفون یا آیپد نیاز خواهد داشت. همچنین پلتفرمی که اپل برای این ساعت طراحی کرده، کاملا متفاوت با آن چیزی است که در گوشی‌ها یا تبلت‌های این شرکت دیده می‌شود.

پیچ کنار ساعت می‌تواند عمل بزرگ‌نمایی و جابه‌جایی بین صفحات مختلف را انجام دهد و در ضمن یک دکمه برای امور دیگر در زیر آن قرار گرفته است. پشت ساعت نیز حسگرهای مختلفی تعبیه شده که دائم داده‌های مختلف را دریافت و در نهایت اطلاعات جالبی به کاربر ارائه می‌کند. یک نکته ویژه درباره ساعت هوشمند اپل، امکان پرداخت‌ الکترونیک به کمک ساعت است که اکنون در هیچ ساعت هوشمند دیگری نظیر آن وجود نداشته است.

گروه مستقل

علاوه بر Android Wear و Apple Watch، محصولات مستقل دیگری نیز در بازار وجود دارد که به‌طور کامل راهشان را از شرکت‌های بزرگ جدا کرده‌اند و مسیر خود را می‌روند. پلتفرم Connected Device یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های اختصاصی برای ساعت‌های هوشمند است که راه حلی ساده برای داشتن یک ساعت هوشمند ارائه می‌‌کند. (این راه‌حل هم روی اندروید و هم روی iOS قابل استفاده است) ساعت‌های ساخته شده بر اساس این پلتفرم همانند یک ساعت عقربه‌ای امروزی است که به جای استفاده از یک صفحه نمایش دیجیتال تمام صفحه، زیر عقربه‌ها چند نشان مختلف برای نمایش پیغام‌هایی مانند دریافت تماس و پیغام‌های متنی در نظر گرفته شده و در ضمن کنترل‌هایی برای موسیقی نیز وجود دارد.

این سری از ساعت‌ها ارزان است و با توجه به کاربری ساده، عمر باتری بالا و ظاهر نزدیک به ساعت‌های مچی معمول می‌تواند انتخابی مناسب برای افراد مختلف باشد. ساعت‌هایی که در زیر مجموعه Connected Device قرار گرفته‌اند (مانند محصولات شرکت Cookoo) برنده جوایزی در نمایشگاه‌های مختلف همچون CES نیز شده‌اند.

یک هوشمند واقعی؟

همان‌طور که اشاره شد، بیشتر ساعت‌های هوشمند به گوشی‌های هوشمند وابسته هستند و کمتر پیش می‌آید محصولی بتواند به صورت واقعا مستقل عمل کند. این یعنی توان مصرفی ساعت و گوشی افزایش می‌یابد و به این ترتیب باید در فواصل زمانی کوتاه باتری گوشی خود را شارژ کنید.

قابلیت‌هایی که ساعت‌های هوشمند در اختیار شما قرار می‌دهند شامل اطلاع از تماس‌های دریافتی و پاسخ یا رد آن، خواندن پیغام‌های متنی و پاسخگویی (به صورت پیغام‌های پیش‌فرض یا با صفحه کلید اختصاصی در صورت وجود)، کنترل نرم‌افزار موسیقی، کنترل دوربین، نمایش نقشه، نمایش فهرست قرارهای کاری و موارد مشابه است. در واقع می‌توان ساعت هوشمند را صفحه نمایش دومی برای گوشی هوشمند دانست که می‌تواند در شرایطی شما را از مراجعه پی‌درپی به گوشی بی‌نیاز کند، زیرا تمام این کارها را خود گوشی هم انجام می‌دهد. در حالت پیشرفته‌تر، ساعت هوشمند می‌تواند خود به امکان نصب سیمکارت و همچنین اتصال Wi-Fi و GPS مجهز باشد. همچنین وجود حسگرهای مختلف روی ساعت هوشمند می‌تواند به کمک ورزشکاران بیاید و آنها را از میزان مسافت طی شده یا کالری سوزانده شده باخبر کند.

البته انجام این امور محدودیت‌هایی نیز دارد. ساعت‌ها نیز با توجه به ابعادی که دارند نمی‌توانند میزبان باتری‌هایی با ظرفیت بالا باشند و به همین خاطر در ساعت‌هایی که از صفحه نمایش بزرگ استفاده می‌کنند، همواره مشکل کمبود باتری دیده می‌شود. مساله دیگری که ساعت‌های مچی معمولی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و ساعت‌های هوشمند در آن هنوز ضعف دارند، ضدآب بودن و مقاومت در برابر چیزهایی است که احتمال دارد باعث آسیب دیدن ساعت شود. در ضمن ساعت‌های هوشمند معمولا اندازه بزرگی دارند و از نظر طراحی، هنوز راه زیادی مانده تا به ساعت‌های مچی معمولی امروز برسند.

بخریم یا نخریم

این‌که ساعت هوشمند روی مچ دست‌تان می‌تواند نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کرده و شما را متمایز کند، حتی در مورد نمونه‌های اولیه که به آنها اشاره شد نیز صدق می‌کند، اما ما قصد داریم به شکل منطقی به موضوع ساعت‌های هوشمند و نقشی که می‌توانند در زندگی ما داشته باشند، بپردازیم. ارائه جدی ساعت‌های هوشمند و به‌طور کلی ابزارهای پوشیدنی هوشمند تنها چند ماهی است که آغاز شده و پلتفرم‌ها و محصولات ارائه شده برای این موضوع، تازه در ابتدای راه هستند. مسلما در ابتدای این راه محدودیت‌های زیادی وجود دارد و البته قیمت‌ها نیز بالاتر از چیزی است که انتظار داریم. پس بد نیست اجازه دهیم با گذشت یک نسل از این محصولات و بهینه‌ شدن آنها، انتخاب‌های بیشتری برای خرید ساعت هوشمند داشته باشیم.

منبع: ضمیمه کلیک
بابک ولی‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها