موش‌ها، رکورد اخراجی‌ها را می‌شکنند؟

فیلم کودکانه «شهر موش‌ها 2» دیروز و همزمان با روز جهانی کودک، فروش خود را به رقم هشت میلیارد و 300 میلیون تومان رساند و در آستانه شکستن رکورد فروش فیلم «اخراجی‌ها 2» و به‌دست آوردن عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است.
کد خبر: ۷۲۵۸۰۳
موش‌ها، رکورد اخراجی‌ها را می‌شکنند؟

به گزارش جام‌جم، سال 87، مسعود ده‌نمکی به‌خاطر فروش بالا و سه میلیارد و 500 میلیون تومانی «اخراجی‌ها» تصمیم گرفت تا قسمت دوم آن را هم بسازد؛ داستانی که ماجرایش به نوعی ادامه قسمت اول بود و سرنوشت شخصیت‌های اسیر شده فیلم قبلی را در اردوگاه‌های عراق نشان می‌داد.

«اخراجی‌ها 2» که در پاییز 87 ساخته شد، در عید نوروز سال 88 روی پرده سینماها رفت و بامزگی‌های اکبر عبدی به نقش بایرام لودر و جواد رضویان و حضور چهره‌هایی همچون محمدرضا شریفی‌نیا، حسام نواب‌صفوی، جواد هاشمی و شیلا خداداد باعث شد تماشاگران بسیاری به تماشای این فیلم در سینماها بنشینند و این اثر با فروشی معادل هشت میلیارد و 500 میلیون تومان عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به‌دست بیاورد.

البته عنوان پرفروش‌ترین فیلم، همیشه و در همه جای دنیا نسبی است و در آمارهای مختلف نتایج متفاوتی حاصل می‌شود، زیرا مقوله‌هایی چون تعداد تماشاگران و تغییر قیمت بلیت‌ها در این رتبه‌بندی‌ها دخیل است.

موضوعی که در ایران به دلیل نبود اطلاعات و آماری درست و دقیق همواره بحث‌انگیز بوده و به نتیجه دقیق و شفافی ختم نشده است.

با این همه آنچه تاکنون در آمارهای رسمی و نیمه‌رسمی ارائه شده، نشان می‌دهد بدون احتساب تعداد تماشاگر و لحاظ نکردن افزایش قیمت بلیت «اخراجی‌ها 2» تا اینجا پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران است و فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین»، «رسوایی»، «اخراجی‌ها 3»، «کلاه قرمزی و بچه ننه» و «معراجی‌ها» به ترتیب در رده‌های بعدی پرفروش‌ترین فیلم‌ها قرار دارند. حتی عده‌ای از کارشناسان و تحلیلگران فیلم جنگی «عقاب‌ها» ساخته زنده‌یاد ساموئل خاچیکیان را هم به‌دلیل تعداد تماشاگرانی که به دیدن آن در سینما رفتند و با در نظر گرفتن قیمت فعلی بلیت با بهای آن زمان به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران می‌دانند.

اما به نظر می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود دومین قسمت از سه‌گانه پرمخاطب ده‌نمکی بزودی و در هفته آینده جای خود را به دومین قسمت از مجموعه محبوب و خاطره‌انگیز دیگری بدهد.

«شهر موش‌ها 2» پس از 43 روز نمایش موفق و خیره‌کننده تقریبا همه رکوردهای فروش سینمای ایران را جابه‌جا کرده و دیروز نیز با رسیدن به فروش هشت میلیارد و 300 میلیون تومانی فاصله کمی تا شکستن رکورد فروش «اخراجی‌ها 2» و دستیابی به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دارد.

این اتفاق قریب‌الوقوع و بسیار محتمل باعث رخ دادن حرکتی زیبا از سوی تهیه‌کننده «اخراجی‌ها 2» شد و حبیب‌الله کاسه‌ساز با انتشار پیامی خطاب به منیژه حکمت و علی سرتیپی، تهیه‌کنندگان «شهر موش‌ها 2» به آنها تبریک بگوید و از این‌که این اثر در آستانه شکستن رکورد فروش فیلم خودش است، اظهار شادمانی کند.

در بخشی از نامه او آمده است: اکنون با فروش و مخاطب خوب «شهر موش‌ها ۲» به خودم گفتم چه خوب است که این رکوردداری را به خاطر سینما و ارزش‌های مخاطبانش به شما واگذار کنم. کشورهای پیشرفته به سینمای خود می‌بالند و ما هم به ارزشی بودن سینما و مخاطبانمان می‌بالیم. تبریک من را به خاطر در آستانه قرار گرفتن شکستن فروش «اخراجی‌ها ۲» بپذیرید. امیدوار هستم به خاطر سینما، خیلی زود این رکورد را تحویل تهیه‌کننده دیگری دهید.

رکوردشکنی و صدرنشینی بلامنازع «شهر موش‌ها 2» در حالی است که فیلم «آتش‌بس 2» ساخته تهمینه میلانی و با بازی بازیگرانی چون میترا حجار و بهرام رادان هم با گذشتن از فروش یک میلیارد و 500 میلیون تومانی طی 22 روز نمایش، اکنون در رده دوم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های روی پرده قرار دارد.

موفقیت و فروش بالای قسمت دوم «آتش‌بس2» در کنار موفقیت فیلم‌های «شهر موش‌ها2» و «اخراجی‌ها2» این نکته را به اثبات می‌رساند که دست‌کم در ایران دنباله‌سازی فیلم‌های محبوب، موفقیت بیشتری از قسمت اول را نصیب سازندگان می‌کند. «آرایش غلیظ» ساخته حمید نعمت‌الله هم با بازی بازیگرانی چون حامد بهداد، طناز طباطبایی، حبیب رضایی، جمال اجلالی و علی عمرانی هم با فروشی معادل 600 میلیون تومان در 22 روز نمایش توانسته رتبه سوم جدول فروش فیلم‌ها را در اکران پاییز 93 به خود اختصاص دهد.

«خواب‌زده‌ها» به کارگردانی فریدون جیرانی و بازی اکبر عبدی، فرهاد اصلانی، ساره بیات، شقایق فراهانی و صابر ابر هم تا اینجا و پس از 22 روز اکران، توانسته 500 میلیون تومان فروش کند.

فیلم سه اپیزودی «خانوم» نخستین ساخته تینا پاکروان هم با بازی چهره‌هایی چون امین حیایی، سیامک انصاری، اندیشه فولادوند، اشکان خطیبی و شقایق فراهانی فروش خود را به 250 میلیون تومان رسانده است.

علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها