برادر ۲۶ ساله‌ای دارم که وقتی در خانه هست، اصلا با ما حرف نمی‌زند. اخلاقش هم تند است. بزور باید از او حرف بکشیم. کار هم برایش پیدا کردیم، ولی سر کار نمی‌رود. لطفا راهنمایی کنید.
کد خبر: ۷۲۴۷۹۴
با برادر کم‌حرف و بیکارم چه کنم؟

جام جم سرا: عدم برقراری رابطه از طرف برادرتان دلیل درستی برای قطع ارتباط با او نیست؛ چراکه شرایط برادرتان که احتمالا مجرد و به گفته شما بیکار است، مناسب نیست و بار روانی سنگینی روی دوش خود احساس می‌کند؛ بنابراین باید روش ارتباطی سایر اعضای خانواده از نظر کمی و کیفی با برادرتان تغییر و افزایش یابد تا در او انگیزه لازم برای تغییر ایجاد شود و ناگفته‌های خود را بیان کند تا شروعی برای برون ریزی مشکلات عاطفی و بارهای روانی او باشد. فقط در این صورت است که او می‌تواند با حمایت شما، نقطه عطفی در زندگی خود به وجود آورد.


مهارت شنوندگیتان را تقویت کنید

اگر شما و خانواده‌تان از شیوه‌های مناسب برای برقراری یک ارتباط سالم با برادرتان استفاده نکنید و شرایط و انگیزه لازم برای شروع یک گفتار صمیمانه و دوجانبه را ایجاد نکنید، ارتباط شما با برادرتان هم چنان ناقص خواهد بود و حتی ممکن است قطع شود؛ بنابراین بهتر است به جای استفاده از زور، اجبار یا وادار کردن برادرتان به حرف زدن، شنونده خوبی باشید و بیشتر سعی کنید به جای گویندگی از مهارت شنوندگی استفاده کنید.


نصیحت ممنوع

به جای نصیحت کردن، ابتدا به او فرصت دهید تا مشکلاتش را با شما در میان بگذارد و سپس تلاش کنید با ارائه راه حل‌های منطقی به او کمک کنید.


پیدا کردن کاری متناسب با علاقه و استعداد

با توجه به شرایط سنی برادرتان که در دوران جوانی است، بیشتر توجه به بعد منطقی تا احساسی در ارتباط با او باید مد نظر باشد. به طور مثال در انتخاب کار یا شغل دایمی توجه به نیاز‌های درونی، علاقه و استعداد بخش عمده‌ای از ملاک‌هایی است که می‌تواند انگیزه لازم را برای سر کار رفتن در برادرتان ایجاد کند.

بنابراین به دنبال کارهایی که برادرتان هیچ علاقه‌ای به آن‌ها ندارد، نباشید چراکه ممکن است یکی از مهم‌ترین دلایل او برای نرفتن سر کار، همین نکته باشد. توجه داشته باشید که با اشتغال برادرتان به کار مورد علاقه‌اش، مشکلات ارتباطی او با شما و بقیه اعضای خانواده اصلاح خواهد شد. (عباسعلی براتی - کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها