فیلم‌های «زمانی برای دوست داشتن» و «همبازی» طی چند روز گذشته از تلویزیون پخش شد. هر چند هر کدام از این فیلم‌ها برای چندمین بار بود که به نمایش درمی‌آمد، اما دیدن آنها خالی از لطف نبود و این نکته را ثابت می‌کرد که تلویزیون مناسب‌ترین رسانه برای نمایش این‌گونه فیلم‌هاست.
کد خبر: ۷۲۴۶۸۵

ابراهیم فروزش زمانی برای دوست داشتن را برای اکران در سینماها چند سال قبل کارگردانی کرد و داستان آن درباره پسربچه‌ای معلول است که تلاش می‌کند مانند بچه‌های معمولی زندگی کند. پدر، مادر و برادرش در این راه با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند، گاهی با او همراهی می‌کنند و گاهی از کارهای او کلافه شده و رهایش می‌کنند و در نهایت معلم و یکی از دانش‌آموزان مدرسه است که به او کمک می‌کنند تا توانمندی‌اش را نشان دهد و مانند بچه‌‌های معمولی بتواند به مدرسه بیاید و زندگی عادی خود را سپری کند. زمانی برای دوست داشتن را بازی خوب علی شادمان دیدنی‌تر کرده است. او که تجربه بازی در فیلم «میم مثل مادر» را داشته، در این فیلم توانسته به شکل قابل قبولی از پس نقش یک بچه معلول برآید. این فیلم چند سال قبل در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان توانست چند جایزه را از آن خود کند، اما در اکران ناموفق شد، اما توانست در پخش تلویزیونی به محبوبیت دست یابد.

فیلم «همبازی» را غلامرضا رمضانی برای اکران سینمایی کارگردانی کرده است. فیلمی که برای موفقیت در گیشه از بازیگرانی مانند نیکی کریمی و حمید فرخ‌نژاد هم استفاده کرد، اما این فیلم هم نتوانست اکران سینمایی بگیرد و عاقبت بعد از چند سال سر از تلویزیون درآورد و باز هم توانست به موفقیت خوبی در جذب تماشاچی دست پیدا کند.

همبازی داستان پسربچه‌ای شش ساله است که از پدر و مادرش می‌خواهد برای او خواهر یا برادری بیاورند تا او از تنهایی درآید. اما مادر و پدر بنا به دلایل خاص خود از این خواسته طفره می‌روند، اما پسربچه هم از خواسته خود کوتاه نمی‌آید. او تمام امکانات رفاهی را که پسربچه‌ای شهرنشین باید داشته باشد تا حس خوشایندی پیدا کند، دارد، اما تنهایی و نداشتن برادر یا خواهر او را آزار می‌دهد. تا این‌که او همراه پدر و مادرش برای تفریح به روستا می‌روند و او در آنجاست که تصمیم می‌گیرد برای رهایی از تنهایی یک الاغ را به خانه ببرد!

از آن روز به بعد ماجراهای جدیدی در خانه آنها به‌وجود می‌آید. پسربچه از خواسته خود کوتاه نمی‌آید و بر داشتن الاغ اصرار می‌کند و پدر و مادر هم نمی‌توانند او را متقاعد کنند که نمی‌توانند این کار را انجام دهند چون در آپارتمان و در شهر زندگی می‌کنند، اما عاقبت پسربچه موفق می‌شود و پدر برای او کره‌ الاغی می‌خرد و به خانه می‌آورد، اما مسلما نگهداری از این حیوان در خانه امکان‌پذیر نیست...!

و فیلم با پایانی خوش تمام می‌شود. خانواده خوشبخت در دل طبیعت نشان داده می‌شوند که در حال پختن جوجه کباب هستند و پسربچه آنها همراه با خواهر کوچولوی خود مشغول بازی...

همبازی در سالی که قرار است فرزند آوری ترویج شود، نمونه بسیار خوبی از فیلم‌هایی است که تلویزیون می‌تواند با تولید آنها مردم را به این کار تشویق کند. فیلمی خوش‌ساخت با بازی دیدنی حمید فرخ‌نژاد که در سینما موفق به جذب سینمادار و مردم نشد، اما در تلویزیون به اثری دیدنی تبدیل شد و گویا فیلم‌های مربوط به کودکان و نوجوانان هم جایگاهی جز تلویزیون ندارد و البته این رسانه با تعریفی که در کشور ما دارد بهتر است از این‌گونه آثار هم در تولید و هم در پخش حمایت کند. فیلم‌هایی مثل زمانی برای دوست داشتن و همبازی الگوهای خوبی نیز برای کارگردانانی است که تصمیم دارند در تلویزیون فیلم‌هایی با این موضوعات بسازند.

طاهره آشیانی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها