با برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری

‌احمدزی رسما رئیس‌جمهور افغانستان شد

مراسم تحلیف اشرف غنی‌احمدزی، رئیس‌جمهور جدید و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان صبح دیروز در کابل برگزار شد. این مراسم تحت تدابیر شدید امنیتی در کابل و در ارگ ریاست جمهوری با حضور 1400 مهمان داخلی و خارجی برگزار شد. به این‌ترتیب افغانستان روز گذشته برای اولین بار در تاریخ خود، شاهد انتقال مسالمت‌آمیز قدرت بود.
کد خبر: ۷۲۲۷۵۰

به گزارش ایسنا، مراسم روز گذشته به طور رسمی با‌ سخنان حامد کرزای شروع شد. وی با بیان این‌که تا حد توان همکار رئیس‌جمهور جدید و رئیس اجرایی دولت خواهد بود، اظهار کرد: یکی از کارهای عمده و تکمیل نشده مملکت برقراری صلح است. بدون صلح امنیت نیست و بدون امنیت کشور ما نمی‌تواند پیشرفت کند. صلح باید از اولویت‌های رئیس‌جمهور جدید باشد.

کرزای این سخنان را در حالی بیان کرد که یکشنبه شب با مردم افغانستان به عنوان رئیس‌جمهور خداحافظی کرد و گفت با دولت اشرف غنی همکاری خواهد کرد. وی روز یکشنبه دارایی‌های خود را ثبت کرد. بر اساس قانون اساسی افغانستان، دارایی‌های رئیس جمهور باید قبل و بعد از دوره خدمتش ثبت شود.

پس از سخنان کرزای در مراسم روز گذشته، نوبت به اشرف غنی رسید که با خواندن متن سوگند رسما رئیس‌جمهور افغانستان شد. پس از ادای سوگند، اشرف غنی در اولین فرمان خود به عنوان رئیس‌جمهور جدید افغانستان عبدالله عبدالله را به عنوان رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی معرفی کرد و عبدالله با دو معاونش سوگند وفاداری خوردند. اشرف غنی همچنین احمد ضیا مسعود (برادر احمد شاه مسعود) را به عنوان نماینده فوق‌العاده رئیس‌جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب معرفی کرد. عبدالرشید دوستم و محمد سرور دانش در این مراسم به عنوان معاونان اول و دوم رئیس‌جمهور افغانستان و محمد خان و محمد محقق نیز به عنوان معاونان اول و دوم عبدالله عبدالله سوگند یاد کردند.

تاکید بر صلح و مبارزه با فساد

پس از مراسم ادای سوگند مقامات جدید افغانستان، ابتدا عبدالله عبدالله به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در ابتدای سخنرانی از مردم افغانستان به دلیل مشارکت گسترده در انتخابات با وجود خطرات جدی سپاسگزاری کرد. عبدالله افزود: صلح، تامین امنیت، حاکمیت قانون، اصلاحات اداری و اصلاحاتی در قانون اساسی از تعهدات من و آقای احمدزی است که برای تحقق این اهداف تلاش خواهیم کرد.

بعد از سخنرانی عبدالله، اشرف غنی احمدزی نخستین سخنرانی خود را به عنوان رئیس جمهور افغانستان انجام داد. اشرف غنی به مهمانان مراسم به زبان ازبکی خوش آمد گفت. معاون اول غنی، عبدالرشید دوستم، از قوم ازبک است. این نخستین بار در تاریخ افغانستان است که رئیس جمهوری در مراسم تحلیف خود به ازبکی سخن گفته است.

اشرف غنی با تاکید بر تحول در حکومت آینده اظهار کرد: صلحی که عدالت نداشته باشد ناپایدار است و ما صلح ناپایدار نمی‌خواهیم. وی همچنین ضمن اشاره به صلاحیت‌های رئیس‌جمهور به عنوان رئیس قوای سه‌گانه دولت، بر عدم تداخل کاری و موازی کاری بین وزارتخانه‌ها و دیگر نهادهای دولتی تاکید کرد. اشرف غنی افزود: ما فساد اداری را تحمل نخواهیم کرد. برای دفع پدیده شوم فساد، اقدامات همه‌جانبه انجام خواهیم داد. رئیس‌جمهور جدید افغانستان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مساله گروه‌های شبه نظامی، گفت: از طالبان و حزب اسلامی می‌خواهیم که برای مذاکرات سیاسی حاضر شوند. سیاست خارجی برای ما اهمیت حیاتی دارد. امنیت در افغانستان با امنیت در دنیا گره خورده است. وی همچنین تاکید کرد: از خاک کشور ما علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد و از دیگر کشورها نیز توقع داریم از خاک‌شان علیه ما استفاده نشود.

اشرف غنی با طرح این احتمال که 25 سال آینده آسیا به قدرت بزرگ اقتصادی دنیا تبدیل خواهد شد، تأکید کرد: افغانستان قلب آسیاست و قابلیت تبدیل شدن به چهار راه آسیا را دارد و دولت آینده این ظرفیت بالقوه را به بالفعل تبدیل خواهد کرد.

صبغت‎الله مجددی، نخستین رئیس‌جمهور دولت اسلامی افغانستان پس از پایان سخنرانی اشرف غنی، وظیفه قرائت دعای پایانی این مراسم را به عهده داشت. وی در سخنانی کوتاه اظهار کرد: امیدوارم اشرف‎غنی احمدزی و عبدالله عبدالله بتوانند با هم روحیه همکاری داشته باشند.

محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور ایران که از سوی جمهوری اسلامی ایران در این مراسم شرکت داشت با اعلام آمادگی کشورمان برای مشارکت اقتصادی در افغانستان خصوصا در انتقال تجارب در حوزه‌های مختلف از طریق شرکت‌های خصوصی، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران روابط خود را با دولت آینده افغانستان گسترش خواهد داد.

ناآرامی در برخی نقاط افغانستان

با وجود اتخاذ تدابیر شدید امنیتی، روز گذشته پایتخت افغانستان و بخش‌هایی از این کشور شاهد حملات و انفجارهایی بود. بنا به اعلام منابع خبری، همزمان با برگزاری مراسم تحلیف روز گذشته یک حمله انتحاری در نزدیکی فرودگاه کابل رخ داد. بنا به گفته صدیق صدیقی سخنگوی وزارت کشور افغانستان، فرد انتحاری پیاده بوده و در کوچه‌ای که به خیابان اصلی فرودگاه کابل منتهی می‌شد، بین نیروهای پلیس مواد منفجره همراه خود را منفجر کرد. در این حادثه، چهار پلیس و سه غیرنظامی کشته و ۱۳ نفر زخمی شدند.

در حادثه دیگری، مقامات محلی در شهرستان زرمت در استان پکتیا در جنوب شرق افغانستان اعلام‌کردند یک گروه از حمله کنندگان انتحاری صبح دیروز به ساختمان شهرداری زرمت حمله کردند. عبدالولی سهی، معاون استانداری این استان در مصاحبه با خبرگزاری‌ها گفت که حمله‌کنندگان حوالی ساعت 6 و 30 دقیقه صبح ابتدا یک خودرو بمبگذاری شده را در نزدیکی ساختمان شهرداری منفجر و بعد دست به حمله انتحاری گروهی زدند. او افزود در این حمله هشت نفر از نیروهای امنیتی افغان کشته و ۱۱ نفر دیگر زخمی شدند. ساعاتی پس از این حادثه، طالبان با انتشار بیانیه‌ای، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها