جام جم آنلاین گزارش می دهد

این ائتلاف، تروریستها را نمی کشد

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان که به‌منظور حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، دیروز در نشستی خبری با حضور 166 خبرنگار رسانه‌های بین‌المللی، درخصوص مهم‌ترین مسائل روز به اظهارنظر پرداخت.
کد خبر: ۷۲۱۹۵۴

روحانی در این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه ان‌پی‌آر که درباره انتقاد برخی نمایندگان مجلس از مذاکرات هسته‌ای سوال کرد، گفت: خیلی طبیعی است که در مساله مهمی مثل مساله هسته‌ای نظرات کاملا یکسان در سطح کشور نباشد. وی افزود: مذاکرات با پشتوانه قاطبه مردم انجام می‌شود و همه مسئولان عالیرتبه نظام از جمله رهبر معظم انقلاب با این مذاکره موافق هستند و تنها راه منطقی هم مذاکره خواهد بود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار پرس‌تی‌وی درمورد موضوع تحریم‌ها در مذاکرات ایران با 1+5، گفت: تحریم‌ها غیرانسانی است چه از طرف آمریکا و اروپا و چه قطعنامه‌هایی که از طرف سازمان ملل تصویب شده است. روحانی تاکید کرد، تمام تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده، باید برداشته شود. وی افزود:‌ در زمینه تحریم با مسئولان و شخصیت‌های مختلف از کشورهای گوناگون چه عضو گروه 1+5 و غیر آن صحبت کردیم، همه به اتفاق معتقدند که باید توافق بسرعت صورت گیرد. رئیس‌جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تعدیل‌های ممکن در چارچوب منافع خودش را انجام داد و این طرف مقابل است که اینک نسبت به خواسته‌های خود باید تجدید نظر کند تا بسرعت به توافق برسیم. رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش مشابه خبرنگار لوموند فرانسه هم بیان کرد:‌ اینک توپ در زمین مقابل است.

تروریسم، ربطی به اسلام ندارد

به گزارش مهر، رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که جهان باید برای مبارزه با تروریسم و ریشه‌های آن برنامه‌ریزی کند، گفت: تروریسم هیچ ربطی به ادیان آسمانی از جمله اسلام ندارد.

روحانی با بیان این‌که بمباران هوایی یک کار نمایشی است و نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت، تصریح کرد: در سال‌های گذشته هزاران بار بمباران‌های هوایی برای مبارزه با تروریسم انجام شد، ولی امروز می‌بینیم که تروریسم گسترش یافته و قوی‌تر شده است. وی ادامه داد: باید منابع انسانی تروریسم را قطع کنیم و کشورهایی که مسیر عبور و مرور تروریست‌ها هستند به وظایف و مسئولیت‌هایشان عمل کنند و نگذارند گروه‌های تروریستی افراد را از کشورهای مختلف جهان جذب و جلب کنند.

روحانی اظهار کرد: ممکن است افراد بگویند تروریست‌ها برخی از پادگان‌ها و منابع تسلیحاتی همان کشورها را تصرف کرده و به دست آورده‌اند، اما سلاح‌هایی در اختیار تروریست‌ها قرار دارد که در انبارهای آن کشورها یافت نمی‌شود؛ معلوم است که این سلاح‌ها ساخت کجاست و از کجا آمده است.

ایران کمک نمی‌کرد، بغداد در اختیار تروریست‌ها بود

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین لبنان درباره مبارزه با داعش تصریح کرد: قبل از آن‌که کشوری به مردم و ارتش عراق کمک کند، ایران در حوادث اخیر در عراق پیشتاز و پیشقدم بود. ایران به دعوت مردم عراق پاسخ داد و به دولت و مردم عراق کمک کرد. اگر آن هماهنگی‌ها و کمک‌ها نبود شاید امروز بغداد هم در اختیار تروریست‌ها بود، بنابراین ایران عملا با تروریست مبارزه می‌کند. وی افزود: این‌که دیگران دنبال ائتلاف هستند یا نیستند. ما از جزئیات آن مطلع نیستم امامن به سهم خود درباره این‌که هدف از بمباران در سوریه چیست در تردیدم و بر این نکته تاکید می‌کنم که مبارزه با یک گروه تروریست و تقویت دیگر گروه‌ها عملی متناقض است.

روحانی در پاسخ به پرسش آسوشیتدپرس که پرسید آیا ایران آمادگی دارد به آمریکا در مقابله با داعش کمک کند؟ گفت: ما به آمریکا درباره داعش کمک کنیم یا آمریکا به ما کمک کند؟ ما که چهار سال است داریم با داعش مبارزه می‌کنیم و می‌جنگیم. آمریکا نسبت به داعش کاری نکرده است.

انتقاد روحانی از گزارش گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل

روحانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به خبرنگار تلویزیون آلمان درباره شرایط داخلی ایران بیان کرد: مساله حقوق بشر هر کشور، مربوط به آن کشور است و در چارچوب فرهنگ آن کشور باید مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد. شرایط را در ایران از لحاظ مسائل اجتماعی، حقوقی و قضایی نسبت به گذشته بسیار مناسب‌تر می‌دانم و گزارش گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل نمی‌تواند معیاری برای بیان واقعیت‌ها باشد. وی افزود: اگر شما به ایران سفر کنید و از مردم بپرسید، در می‌یابید که شرایط جامعه، دانشگاه‌ها، احزاب و گروه‌ها نسبت به گذشته کاملا متفاوت است.

نسبت به سرنوشت ایرانیان دستگیر شده در آمریکا حساسیم

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار واحد مرکزی خبر درباره برخی ایرانیان بازداشت‌شده در آمریکا بیان کرد: ایرانیانی هستند که در آمریکا یا در کشورهای دیگر به خواست دولت آمریکا دستگیر و زندانی شدند و نسبت به سرنوشت همه آنان حساسیم البته همه باید تلاش کنیم زندانیانی را که امکان آزادی برایشان وجود دارد و روند قضایی درباره آنان طی شده و دولت‌ها می‌توانند کمک کنند برای آزادی آنان کمک کنیم. رئیس‌جمهور ادامه داد: البته در این زمینه از طرق مختلف با مقامات آمریکایی در تماس بودیم، پیش‌تر گفت‌وگو شده و این گفت‌وگوها همچنان ادامه دارد. وی افزود: امیدواریم این گفت‌وگوها در نهایت به آزادی همه افرادی که از نظر قانونی امکان آزادی‌شان وجود دارد، منتهی شود.

مردم ایران از آمریکا عصبانی هستند

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار بلومبرگ درباره روابط تهران و واشنگتن گفت: روابط ما با ایالات متحده در طول سال‌های بعد از انقلاب طی 35 سال روابطی پرتنش و در بسیاری از مقاطع خصمانه بوده و مردم ما از این نظر نسبت به آمریکا عصبانی بوده‌اند و عصبانی هستند. البته ما هیچ وقت گذشته را فراموش نمی‌کنیم و مردم ما نیز دنبال این نیستند که گذشته را نه فراموش کنند و نه از گذشته بگذرند اما در عین حال باید همه ما به فکر آینده باشیم و منافع بلندمدت دو ملت را مد نظر قرار دهیم. رئیس‌جمهور با تاکید بر روابط مثبت ملت ایران و آمریکا، به ضرورت اعتمادسازی میان دولت‌های دو کشور اشاره و بیان کرد: اعتماد یک شبه ساخته نمی‌شود بلکه یک نردبانی است که پلکان آن زیاد است اما در نهایت اگر ما پای خود را روی این نردبان بگذاریم در نهایت به بامی می‌رسیم که آن بام اسمش منافع دو ملت و دو کشور است.

دیدار با اوباما مهم نیست

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ان‌اچ‌کی درباره احتمال تکرار تماس تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا افزود: مهم این است که به سمت رفع مشکلات حرکت کنیم، حرکتی که به نفع مردم جهان، ملت‌ها و دو ملت ایران و آمریکا باشد. روحانی در پاسخ به سوال مشابه خبرنگار یومییوری ژاپن اظهارکرد:‌ مگر همیشه باید دو رئیس‌جمهور تلفنی با هم حرف بزنند؟ به هر حال یک زمانی به یک دلیلی تلفن شد و ما تلفنی با هم صحبت کردیم. ‌بنا نیست هر سفری که به نیویورک می‌آییم با (تماس) تلفنی تمام شود، به هر حال این چیزی نیست که جزو برنامه ما باشد. رئیس‌جمهور گفت:‌ در برنامه‌ریزی ما در این سفر نه‌برنامه ملاقات و نه برنامه‌ریزی تماس تلفنی وجود دارد، آنچه در برنامه‌ریزی ما قرار دارد برداشتن گام‌های رو به جلو برای حل مسائل مهم جهانی و منطقه‌ای و مشارکت بیشتر مردم‌ها و دولت‌ها با یکدیگر است.

تشریح همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه

روحانی در پاسخ به خبرنگار ایتارتاس که درباره آینده همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه درصورت توافق ایران و 1+5 سوال می‌کرد، گفت: همکاری‌های هسته‌ای ایران با روسیه همواره صلح‌آمیز بوده است. ‌توافق هسته‌ای با 1+5 شرایط را برای همکاری با روسیه و همچنین با سایر کشورها فراهم خواهد کرد. برخی از کشورهایی که دارای توان بالای هسته‌ای هستند از هم‌اکنون به ما پیشنهاد داده‌اند که بعد از توافق هسته‌ای ما می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

دفاع روحانی از مقاومت حزب‌الله

روحانی در ادامه نشست خبری در نیویورک در پاسخ خبرنگار روزنامه یواس‌ای تودی مبنی بر این‌که بسیاری در جهان از این‌که ایران می‌خواهد به مبارزه ضدتروریسم ملحق شود خوشحالند، اما ایران گروه‌هایی را مانند حزب‌الله یا دولت بشار اسد حمایت می‌کند، آیا شما تصور می‌کنید که ایران روزی از این گروه‌ها حمایت نکند؟ گفت: تعجب می‌کنم شما گروهی را که در لبنان عضو دولت و پارلمان و مورد احترام مردم و مقامات سیاسی هستند تروریست می‌دانید. حتی در ملاقات‌های من با مقامات این کشورها آنها از مقاومت تجلیل می‌کنند بنابراین آیا مقاومت یک مردم ضد تجاوز را باید لقب تروریسم دهیم.

وی گفت:‌ مگر حماس با انتخابات و رای مردم روی کار نیامده؟ پس چطور آرای مردم را در کشوری قبول نمی‌کنید و آن را تروریسم می‌دانید و آن هم بعد از تجاوز رژیم صهیونیستی در غزه و حمله به خانه‌ها و کودکان. همه دنیا و شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی اعتراف کردند حال آیا به جای تجلیل از مقاومت باید به آنها لقب تروریسم بدهیم.

وی با بیان این‌که در بحث تروریسم مذهب و دین مطرح نیست زیرا تروریست‌ها ضد دین‌اند، ادامه داد: ما پیش از این منافقین را به عنوان یک گروه شیعه تروریست می‌دانستیم که متاسفانه در کشورهای غربی لانه کردند و حتی امروز در آمریکا نیز حضور دارند.

انعطاف ایران مرز دارد

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در گفت‌وگویی با شبکه خبریCNN تصریح کرد: اگر توافق انجام گیرد، بلافاصله می‌تواند تحریم قطع شود و قطعنامه‌های قبلی علیه ایران ابطال و موضوع نیز از دستور کار شورای امنیت به طور کامل خارج شود. این به عنوان یک اصل باید مورد قبول همه باشد که مذاکره باید به شرایط عادی و معمولی منتهی شود و ایران مانند همه کشورهای عضو NPT از حقوق برای فعالیت هسته‌ای خود برخوردار شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان انعطاف جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای، نیز اظهار کرد: برای هر کشوری، مرزهایی وجود دارد که عبور از آن مرزها غیرقابل قبول است. تصمیمات دولت ایران به عنوان منتخب و نماینده مردم باید منطبق بر خواست مردم ایران باشد، بنابراین آنچه مورد قبول مردم نباشد را نخواهیم پذیرفت. روحانی با بیان این‌که «انعطاف، مرز دارد» خاطرنشان کرد: وقتی به مرز برسیم، شاید انعطاف دیگر به معنای انعطاف نباشد بلکه به معنای زیر پا گذاشتن حقوق مردم تلقی شود. ایران تا جایی که لازم بوده، در مذاکرات انعطاف به خرج داده اما در عین حال اگر احساس کند طرف مقابل به دنبال زیاده‌خواهی است یا توافق را سخت و بر سر راه آن ایجاد مشکل می‌کند، گزینه‌های متنوعی در اختیار خواهد داشت.

تعامل با دنیا، به‌جای تقابل یا تسلیم

در ادامه برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، رئیس‌جمهور در دیدار با جمعی از کارآفرینان و صاحب نظران اقتصادی ایرانی مقیم خارج کشور بهترین راه زندگی و بهبود زندگی ملت ایران را در سایه استقلال و تعامل صحیح با دنیا دانست و گفت: برخی فکر می‌کنند یا باید با دنیا «تقابل» کرد یا «تسلیم» شد، حال آنکه ما طرفدار «تعامل» و توافق در چارچوب اصول هستیم و بنا داریم با حفظ اصول و عزت ملی، برخی تنش‌ها را متوقف کنیم و بعد ببینیم چگونه می‌توانیم تنش‌ها را کاهش دهیم.

روحانی همچنین مبارزه با تروریسم را نیازمند یک ائتلاف جهانی به معنای واقعی کلمه دانست و گفت: ایران بزرگ‌ترین قدرتی در منطقه است که در برابر تروریسم ایستاده و هیچ کس نمی‌تواند نقش ایران در مبارزه با تروریسم را نادیده بگیرد.

تاکید رئیس‌جمهور بر حفظ امنیت لبنان

رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار نخست وزیر لبنان نیز عزت، وحدت و آبادی لبنان را خواست قلبی ملت ایران دانست و گفت: در صورتی که همه اقوام و مذاهب در اداره لبنان حضور داشته باشند، امنیت و توسعه لبنان پایدار می‌ماند. روحانی با اشاره به شرایط حساس منطقه، استقرار کامل دولت در لبنان را ضروری دانست.تمام سلام نخست‌وزیر لبنان نیز در این دیدار دیدگاه‌های رئیس‌جمهور کشورمان درباره الزامات مبارزه با تروریسم را ستود.

روحانی همچنین دیروز با جمعی از اساتید و دانشجویان ایرانی در نیویورک دیدار کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها