کاروان ورزش ایران به روزهای آتی بازی​های آسیایی اینچئون چشم دوخته است

نوبت مدال هنوز به ایران نرسیده است

دست ورزشکاران ایران در روز دوم بازی‌های آسیایی اینچئون در شرایطی از کسب مدال کوتاه ماند که تاکنون ورزشکاران 15 کشور به این مهم نایل آمده‌اند، با وجود این مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک اعلام می‌کنند نتایج دو روز اخیر به‌هیچ‌وجه آنها را شوکه نکرده است.
کد خبر: ۷۱۹۷۳۹

هفدهمین دوره این بازی‌ها در حالی دیروز پیگیری شد که نمایندگان ایران در رشته‌های جودو، ووشو، قایقرانی، تیراندازی، شمشیربازی، دوچرخه‌سواری، شنا، هندبال و ژیمناستیک به رقابت با حریفان خود پرداختند و منهای آن دسته ورزشکاران و تیم‌هایی که سرنوشت مدال‌آوری آنها به روزهای آینده موکول شد به هر ترتیب دیروز هم ورزشکاران ایران مدالی کسب نکردند؛ این در حالی است که تاکنون ورزشکاران کشورهای کره‌جنوبی، چین، ژاپن، مغولستان، قزاقستان، کره‌شمالی، ویتنام، تایوان، مالزی، هنگ‌کنگ، اندونزی، کویت، ماکائو و لبنان مدال کسب کرده‌اند. اما دیروز نصرالله سجادی، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک تاکید کردند که نتایج دو روز نخست این بازی‌ها مطابق پیش‌بینی‌ها بوده و کمتر کسی انتظار داشت ایران در این روزها مدال کسب کند. به باور آنها نوبت به درخشش ورزشکاران کشورمان نیز می‌رسد و باید صبور بود. در ادامه مروری داریم به عملکرد ورزشکاران ایران در روز دوم این رقابت‌ها.

اوجاقی: 3 فینالیست خواهیم داشت

در پیکارهای ووشو در حالی که در وزن 75 کیلو حمیدرضا لادور در مرحله یک‌شانزدهم و در مبارزه نخست حریفی نپالی را شکست داد و در 65 کیلو محسن محمدسیفی یکی از امیدهای مسلم مدال طلای ایران حریف فیلیپینی را ناک‌اوت کرد. سیفی پس از این مبارزه گفت: بازی اولم را با این‌که وزن زیادی کم کرده بودم خیلی خوب شروع کردم. البته بعد از وزن‌کشی یک روز استراحت کردم و از نظر بدنی در شرایط خیلی خوبی قرار دارم. در دور بعد با حریفی از نپال یا قزاقستان دیدار خواهم کرد که همه تلاشم را می‌کنم تا بتوانم برای ایران مدال‌ کسب کنم.

حسین اوجاقی، سرمربی تیم ملی ووشو نیز درباره عملکرد سیفی در اولین رقابت خود بیان کرد: سیفی تمام حریفانش را می‌شناسد و تعیین‌کننده شرایط او حریف چینی است. او با حریف چینی پس‌فردا رقابت خواهد کرد که مطمئنم ما سه فینالیست خواهیم داشت و نگرانی از این بابت ندارم.

جودو؛ ادامه ناکامی و خداحافظی قاسمی‌نژاد

پس از آن که در روز نخست این رقابت‌ها احسان بهرامیان نخستین ملی‌پوش جودو از دور رقابت‌ها کنار رفت؛ دیروز هم جودوکاران نتایج ضعیفی گرفتند. در 73 کیلو سعید مولایی حریف کویتی را برد و مقابل نماینده ژاپن ایپون(ضربه فنی) شد، در 81 کیلو امیر قاسمی‌نژاد که چندی پیش در رقابت‌های جهانی ناکام مانده بود دیروز ابتدا بر حریف تاجیکستانی چیره شد، اما در ادامه مقابل جودوکار برزیلی‌الاصل لبنان و حریف ازبکستان مغلوب شد؛ شکستی که این اظهار نظر قاسمی‌نژاد را دنبال کرد: گفته بودم اگر طلا نگیریم از تیم ملی می‌روم حالا هم به این حرفم عمل می‌کنم. هر چند آسیب‌دیدگی‌ام باعث این نتایج شد، اما تصمیم گرفته‌ام که از تیم ملی کناره‌گیری کنم. همچنین مسعود حاجی‌آخوندزاده، سرمربی تیم ملی جودو درباره حذف سه نفر از شاگردانش در این رقابت‌ها گفت: ما از قاسمی‌نژاد به عنوان کاپیتان تیم توقع داشتیم بهتر از اینها عمل کند و برای جودوی ایران در این بازی‌ها مدال کسب کند؛ اما مولایی و بهرامیان با توجه به این‌که از جودوکاران جوان ما محسوب می‌شوند و با قرعه سختی روبه‌رو شدند، توانستند عملکرد خوبی داشته باشند و ما از آنها توقع مدال نداشتیم.

تیراندازان و شمشیرزنان در حسرت مدال

دیروز در تیراندازی و در ماده تراپ مردان بابک یگانه با مجموع 113 امتیاز بیست‌و‌پنجم شد و به نیمه‌نهایی نرسید، در تپانچه 10 متر مردان ایران با ترکیب برخورداری، احمدی و رحیمی دهم شد و در بین 58 تیرانداز شرکت‌کننده، برخورداری سی‌و‌یکم شد، احمدی در مکان سی‌و‌دوم قرار گرفت و رحیمی از مکان سی‌وسوم ایستاد. همچنین در شمشیربازی و در اسلحه سابر مجتبی عابدینی در مصاف با نماینده کره‌جنوبی با نتیجه 15 بر 10 تن به شکست داد و از رسیدن به مرحله نیمه نهایی بازماند. علی پاکدامن در یک چهارم برابر حریفی از هنگ‌کنگ با نتیجه 15 بر 13 تن به شکست داد و حذف شد. دربار نتایج این دو شمشیرباز فضل‌الله باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی گفت: ورزشکاران ما تا پای مدال هم پیش رفتند. عابدینی حقش مدال بود، اما با قرعه بدی روبه‌رو شد و از قهرمان المپیک شکست خورد. پاکدامن نیز می‌توانست صاحب مدال شود. ما قول کسب یک مدال را از بازی‌های آسیایی داده بودیم. قطعا در رقابت‌های تیمی یک مدال کسب خواهیم کرد.

پاروزدن به امید مدال

در قایقرانی در روئینگ هشت نفره ایران به مرحله فینال صعود کرد، در روئینگ مردان محسن شادی با زمان هفت دقیقه و هشت ثانیه و 21 صدم ثانیه به عنوان نفر اول گروه خود به فینال A رقابت‌ها رسید. در روئینگ سبک وزن زنان: سولماز عباسی جواز حضور در فینال را گرفت. روئینگ دو نفره مردان ایران به گروه شانس مجدد رفت، در روئینگ دو نفره ایران با ترکیب شجاعی و رهنما در مرحله مقدماتی به مرحله شانس مجدد رفت. در هندبال هم در نخـــــستین دیدار هنگ کنگ را با نتیجه قاطع 41 بر 10 شکست داد.

شنا و ژیمناستیک؛ بی‌حاصل

در شنا و ژیمناستیک مثل همه دوره‌های گذشته بازهم ایران از دستیابی به مدال بازماند؛ در 100 متر کرال پشت جمال چاووشی در گروه هشت نفری خود هفتم و عنوان شد موفق به شکستن رکورد ملی ایران در این مسابقات شد. در ژیمناستیک در بخش تیمی ایران هشتم شد و در انفرادی سعیدرضا کیخواه در خرک حلقه و هادی خناری‌نژاد به مرحله بعد راه یافتند. همچنین در دوچـــــــرخه سواری تیم نیمه استقامت ایران هشتم شد.

در حاشیه این بازی‌ها توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک(IOC) در گفت‌وگو با خبرنگار کمیته ملی المپیک کشورمان اظهار نظر جالبی داشت و در ارتباط با ضرورت حضور زنان مسلمان در رقابت‌های معتبر با پوشش اسلامی گفت: «خواسته قل بی من این است که زنان مسلمان، مثل بقیه در تمام رشته‌ها شرایط حضور را پیدا کنند. این اعتقاد به این معناست که من حمایت می‌کنم. شما حتما این را می‌دانید که بخشی از مــــحدودیت‌هایی که وجود دارد به فدراسیون‌های جهانی بر می‌گردد. مثل مساله‌ای که در فوتبال به وجود آمد.

در مورد فوتبال هم از لحاظ قوانین، فیفا باید تصمیم نهایی را اتخاذ کند و راهکارهای لازم را در نظر بگیرد؛ اما حتما شما یادتان می‌آید که ما برای المپیک نوجوانان در سنگاپور، اجازه حضور دختران شما را دادیم.»

رئیس کمیته بین‌المللی المپیک ادامه داد: «کمیته بین‌المللی المپیک با این اقدام حمایتش را نشان داد. ضمن این‌که من هم قلبا می‌خواهم این اتفاق در همه رشته‌ها بیفتد. امروز 46 درصد شرکت کننده‌ها در المیپیک زنان هستند. من می‌خواهم سهم حضور در المپیک بین مردان و زنان تقسیم شود و برای افزایش سهم بانوان باید همه تلاش کنند و نباید کسی بیرون بماند؛ البته برای موانع قانونی هم باید فکری کرد و به مرور راه‌حل‌های مناسب را یافت. ما همین چند روز قبل مجوز حضور زنان بسکتبالیست ایران و دیگر مسلمان‌ها با پوشش اسلامی را دادیم که این موضوع نشان می‌دهد ما قلبا می‌خواهیم ورزش بین زنان توسعه پیدا کند. مذهب و مسائل دیگر هم باعث جداسازی نمی‌شود چون ورزش و رویدادی مثل المپیک سهم همه است.»

باخ با ابراز تمایل برای حضور در ایران گفت: من این فرصت را داشتم که در گذشته به ایران سفر کنم و الان هم امیدوارم که یک بار دیگر این فرصت برایم پیدا شود. من می‌دانم که ایران کشور بسیار زیبایی است و ظرفیت‌های بالایی دارد؛ دوست دارم بیایم و یک بار دیگر این زیبایی‌ها را ببینم.»

نوروزی به اینچئون می‌رسد

از سوی دیگر ، با وجود ابهامات درباره اعزام امید نوروزی ملی‌پوش دسته 66 کیلوی کشتی‌فرنگی به بازی‌های آسیایی اینچئون، حسن بابک، مدیر تیم‌های ملی کشتی‌فرنگی اطمینان داد نوروزی در اینچئون برای ایران روی تشک خواهد رفت.

امید نوروزی که طلای جهانی 2011 و طلای المپیک لندن را در کارنامه خود دارد در حالی طی روزهای گذشته در رقابت‌های جهانی ازبکستان موفق به کسب مدال نقره شد که پیش از اعزام به تاشکند در گفت‌وگو با جام‌جم از آسیب‌دیدگی خود در ناحیه کشاله ران، زانو و کمر خبر داده بود و به محض بازگشت از رقابت‌های جهانی نیز اعلام کرد با توجه به تشدید آسیب دیدگی از ناحیه ران دیگر قادر نخواهد بود در بازی‌های اینچئون روی تشک برود. اما نوروزی که بلافاصله پس از بازگشت از رقابت‌های جهانی به فیزیوتراپی و آب درمانی پرداخته و ظاهرا بتدریج به بهبود نسبی دست یافته است؛ زیرا دیروز حسن بابک، مدیر تیم‌های ملی در این باره به جام‌جم گفت: خوشبختانه نوروزی به سرعت در حال بهبود است و با نظر کادرپزشکی و بررسی‌های کادرفنی تیم ملی به‌طور قطع به بازی‌های آسیایی خواهد رسید و روز هشتم مهرماه می‌تواند یکی از افتخارآفرینان کشتی‌فرنگی ایران در اینچئون باشد.

بابک ضمن تمجید از تلاش نوروزی گفت: بی‌تردید این کشتی‌گیر با اخلاق یک جنگجوی به تمام معناست که با همه وجود روی تشک برای کسب افتخار و شاد کردن دل مردم می‌جنگد و می‌توان گفت حتی اگر با یک​دست هم روی تشک برود بازهم یک ستاره تمام معنا خواهد بود و می‌توان به طور ویژه روی او حساب کرد.

نوروزی در حالی در تر کیب تیم اعزامی به بازی‌های آسیایی قرار گرفت که هادی علیزاده پورنیا نماینده وزن 75 کیلوی ایران در رقابت‌های جهانی از ترکیب تیم اعزامی به اینچئون به دلیل آسیب دیدگی خط خورد و پیام بویری، کشتی‌گیر جوانی که چندی پیش در رقابت‌های جوانان جهان صاحب مدال نقره شد در اینچئون روی تشک خواهد رفت.

هادی علیزاده که پیشتر در رقابت‌های جهانی مجارستان و همچنین جام جهانی تهران نیز دور از ذهن ظاهر شده بود اینک با خط خوردن از ترکیب تیم اعزامی به اینچئون انتقاداتی را متوجه کادرفنی تیم ملی کرده است؛ این‌که مصدوم نبوده و می‌تواند در اینچئون کشتی بگیرد. این اظهار نظر پورنیا در شرایطی است که دلیل ناکامی او در آوردگاه تاشکند مصدومیت از ناحیه گتف اعلام شده بود.

به هر ترتیب تیم ملی کشتی‌فرنگی در قامت قهرمان جهان با ترکیب امید نوروزی، سعید عبدولی، پیام بویری، حبیب الله اخلاقی، مجتبی کریم فر، مهدی علیاری و بشیرباباجان زاده در بازی‌های آسیایی اینچئون حاضر خواهد بود.

حقوق 2 و 3 میلیونی کشتی‌گیران

فدراسیون کشتی از ابتدای ماه آینده مبلغ حق سفره ملی پوشان تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی اعزامی به رقابت‌های جهانی و بازی‌های آسیایی را پرداخت می‌کند.

علیرضا رضایی، سخنگوی فدراسیون کشتی با اعلام این خبر گفت: فدراسیون کشتی طبق مصوبه پرداخت حق سفره به کشتی‌گیران ملی‌پوش همزمان با آغاز مهرماه مبالغ مصوب و مورد نظر را به حساب ملی‌پوشان واریز خواهد کرد. طبق این مصوبه به هر کدام از ملی‌پوشان آزاد و فرنگی که هم در رقابت‌های جهانی ازبکستان و هم در بازی‌های آسیایی کره جنوبی در ترکیب تیم ملی بودند، ماهانه مبلغ سه میلیون تومان و به آن دسته از کشتی‌گیرانی که فقط در یکی از این دو میدان، دوبنده تیم ملی را بر تن داشتند ماهانه دو میلیون تومان پرداخت می‌شود.

به گفته سخنگوی فدراسیون کشتی این پرداخت حق سفره به کشتی‌گیران ملی‌پوش فقط شامل آن دسته از افرادی می‌شود که در رقابت‌های انتخابی تیم ملی حضور داشتند و فرآیند انتخابی تیم ملی را طی کرده‌اند. بنا بر این گزارش، پرداخت این مبالغ در طول یک​سال انجام می‌شود و فاصله زمانی آن، از رقابت‌های جهانی امسال در ازبکستان تا رقابت‌های جهانی سال آینده خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها