یک جامعه‌شناس با بیان اینکه در ایران بر خلاف بسیاری از کشور‌ها ارزش کار خانگی در حساب‌های ملی محاسبه نمی‌شود، به خدمات و تولیدات گسترده زنان خانه‌دار روستایی اشاره کرد و گفت: به‌رغم اینکه جامعه خیلی به کار خانه‌داری نیاز دارد، متاسفانه این کار نادیده گرفته می‌شود.
کد خبر: ۷۱۶۴۰۹

جام جم سرا: جلوه جواهری در ارتباط با ارزش گذاری کار خانگی گفت: در کشور ما فعالیت‌های تولیدی و خدماتی که دستمزدی به آنها تعلق نمی‌گیرد، در حساب‌های ملی محاسبه نمی‌شوند و کارهای خانگی نیز از این مسئله مجزا نیست.
او ادامه داد: در تعریف مرکز آمار ایران خانه‌دار شخصی است که شاغل، بیکار، جویای کار و محصل نباشد؛ یعنی در این تعریف خانه‌داری شغل محسوب نشده و خانه‌داران در زمره جمعیت غیرفعال درنظر گرفته می‌شوند. در حالی که در بسیاری از کشور‌ها با استفاده از برخی روش‌ها، کار خانگی را در حساب‌های ملی محاسبه کرده‌اند.
این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه کارخانگی محدود به زنان شهری نیست، تاکید کرد: درمورد زنان روستایی کار خانگی بسیار پیچیده‌تر است و طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های را در برمی‌گیرد، زن روستایی علاوه بر نگهداری از فرزندان و رسیدگی به امور خانه فعالیت‌هایی را همچون تهیه مواد غذایی، دامداری، ‌شیردوشی، پشم‌زنی، کشاورزی و... انجام می‌دهد.
او ادامه داد: تعلق نگرفتن دستمزد و بیمه به کار خانگی علاوه بر آنکه سلامتی روحی و جسمی زنان را تهدید می‌کند، باعث به حاشیه راندن زنان نیز می‌شود. کار خانگی بخشی از فعالیتی است که فرد را به حمایت از فرد شاغلی دیگر مشغول می‌کند، اما در این چرخه نادیده گرفته می‌شود.
جواهری با اشاره به اینکه خانه‌داری همانند سایر شغل‌هایی که وظیفه نگهداری از دیگران را برعهده دارد، کاری انسانی و قابل احترام است، افزود: جامعه به کار خانگی نیاز دارد، اما انجام آن برای زنان نباید به اجبار تبدیل شود.
این جامعه‌شناس همچنین در مورد بیمه زنان خانه‌دار گفت: این طرح در حالی مطرح شده که پیش از آن از کار خانگی و محاسبه ارزش آن در حساب‌های ملی صحبتی به میان نیامده است. در دوره‌ای بهزیستی متولی این کار بود و این بیمه را برای گرو‌ه‌های خاص مانند زنان سرپرست خانوار درنظرگرفته بود. در واقع این طرح ریشه در احتساب کار خانگی در درآمدهای ملی ندارد و خانه‌داری را به عنوان یک شغل نگاه نمی‌کند، بلکه جنبه‌ای حمایتی برای زنان در مواقعی همچون بیوگی، سالخوردگی و... دارد.

به نقل از ایلنا، این جامعه شناس در پاسخ به اینکه برخی اعتقاد دارند که حق بیمه زنان خانه‌دار باید از سوی همسرانشان پرداخت شود، گفت: در حال حاضر اغلب مسائل مالی که وارد مسائل خانگی شده، همچون مهریه و ارث دلیل بسیاری از طلاق‌ها و درگیری‌های خانوادگی است. (آرمان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها