رئیس اورژانس کشور با ارائه پیشنهادی برای جلوگیری از یک تخلف مهم اورژانسی، از «ثبت آفلاین» خدمات تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی در تهران و همچنین، برای تمام شهرهای ایران تا پایان سال خبر داد.
کد خبر: ۷۱۴۲۰۲
خدمات آمبولانس‌ها «ثبت آفلاین» می‌شود

جام جم سرا: از مدت‌ها قبل در اورژانس کشور مطرح بود که اقدامات تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی ثبت شود تا فرآیند عملکرد اورژانس که به بیماران و مصدومان خدمت می‌دهد ثبت و در مستندسازها و همچنین جمع آوری بانک اطلاعات بیماران و بیماری‌های اورژانسی مورد استفاده قرار گیرد.

در این راستا امین صابری‌نیا رئیس اورژانس کشور درباره چند و چون این طرح گفت: این مسئله که همان بحث پزشکی از راه دور و یا ثبت آفلاین به حساب می‌آید را در تهران شروع کردیم و با چند روش در حال اجرا هستیم، امیدواریم تا یک ماه آینده به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم تا بتوانیم تا پایان سال ثبت آفلاین اقدامات خدمات تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی اورژانس را در کشور به اجرا در آوریم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیستم قدیمی خدمات اورژانس را داریم که اشکالات آن نیز در حال برطرف شدن است، عنوان کرد: درصدد هستیم تا ثبت آفلاین فعالیت‌های اورژانس با روشی بومی و ایرانی به اجرا در آید، همان طور که در برخی کشورها از جمله استرالیا بحث پزشکی از راه دور و ثبت آفلاین خدمات تکنسین‌های خدمات پزشکی بسیار حیاتی و مورد توجه قرار گرفته است. ولی هنوز در دنیا هیچ الگوی مشخصی در این باره وجود ندارد و کشورها به روش‌های مختلفی این کار را انجام می‌دهند.

صابری‌نیا درباره فواید ثبت آفلاین اطلاعات خدمات اورژانس‌ها بیان کرد: مزایای نخست آن ایجاد یک بسته الکترونیکی شناسنامه ای برای بیمار است که می‌توانیم به شناسنامه بهداشتی فرد متصل کنیم. از آن طرف یک نظام پایش بسیار مناسب درباره نقشه بیماری‌های اورژانس کشور ایجاد می‌شود.

رئیس اورژانس کشور درباره اینکه در حال حاضر آیا چنین نقشه بیماری‌های اورژانسی در ایران وجود دارد، بیان داشت: وجود دارد، ولی کامل نشده است.

صابرای نیا درباره یکی از گلایه‌ها و تخلفاتی که از تکنسین‌های فوریت‌های اورژانس در کشور مطرح است و آن این است که عنوان می‌شود با پرداخت مبلغی به این تکنسین‌ها آنها گزارش مصدوم را به صورت یک مصدوم تصادفی قید می‌کنند تا در بیمارستان از فرد پولی گرفته نشود، عنوان کرد: ما در این باره به دو روش پایش و بازرسی داریم. اول از بالا به پایین که همان بازرسی خودمان است و روش دوم نظارت و بازرسی از پایین به بالا که گزارشات مردمی خواهد بود.

صابری‌نیا در تشریح این مسئله که به هر حال مسلماً در روش دوم هیچ‌کسی راغب نیست چنین گزارشهایی را به شما بدهد چون خود افراد ذینفع هستند، اظهار داشت: بله، این مسئله درست است. ولی در گذشته برای چنین مواردی دو گزارش ارائه می‌شد، اول گزارش اورژانس بود و دوم گزارش پلیس؛ ولی به دلیل زمان‌بر بودن گزارش پلیس و همچنین نجات دادن جان مصدوم این بحث منتفی شد. بنابراین در حال حاضر گزارش اورژانس مورد نظر است و مسلماً باید به روشی پیش رویم تا در صورت نظارت بیشتر جان بیمار نیز به خطر نیفتد.

رئیس اورژانس کشور در ارائه پیشنهادی برای برطرف کردن این معضل خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط به صورتی نیست که بخواهم به طور خاص پیشنهادی ارائه دهم، ولی بهتر است برای اینکه این مسئله به یک آسیب اجتماعی نیز تبدیل نشود و بیمار نیز ضربه نبیند یک کارگروه ایجاد شود و مسلماً بیمه‌ها که در این باره ذینفع هستند می‌توانند یک سیستم نظارتی ایجاد کنند ولی به شرط آنکه مردم آسیب نبینند، چون نظارت‌ها نباید باعث اختلال در ارائه خدمات اورژانسی به افراد شود. (تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها