موفقیت یک اثر تلویزیونی و سینمایی در همه جای دنیا تنها به اقبال عمومی و فروش در گیشهها خلاصه و منحصر نمیشود و سازندگان یک پروژه موفق و محبوب علاوه بر وجوه فرهنگی به قصد ادامه این روند توجه ویژهای به بعد اقتصادی ماجرا هم دارند و به بهترین شکل از آن بهره میبرند.
کمپانیهای هالیوودی که ید طولایی در این خصوص دارند، همواره همگام و حتی گاهی پیش از تولید یک اثر از عروسکها، نوشتافزار و دیگر محصولات مربوط به شخصیتهای اصلی آن فیلمها رونمایی میکنند و آنها را با تبلیغاتی ماهرانه در سطح گستردهای در آمریکا، اروپا و دیگر نقاط جهان توزیع میکنند.
اما این مساله در ایران فقط محدود به یکی دو مورد جزیی بوده که عرضه عروسکهای محبوب مجموعه موفق کلاه قرمزی و نوشتافزار مجموعه شکرستان بارزترین مثال در این زمینه است. به نظر میرسد با رونمایی و توزیع نوشتافزار، عروسکها و بازی رایانهای فیلم موفق و پرفروش «شهر موشها2» این جریان به صورتی درست، هدفمند و حرفهای شکل عملی به خود گرفته و میتواند نوید روزهای خوبی را در آینده بدهد؛ آیندهای که بچهها و دانشآموزان ایرانی به جای استفاده از نمونههای غربی و خارجی سراغ محصولات وطنی بروند.
مراسم رونمایی از عروسکها و بازی آنلاین و رایانهای «شهر موشها2» که با حضور منیژه حکمت یکی از تهیهکنندگان این فیلم و تعداد زیادی از کودکان و علاقهمندان در شهر کتاب خیابان فرشته تهران برگزار شد، جدیدترین حرکت موثر و ارزشمند فرهنگی ـ اقتصادی در این خصوص است. این در حالی است که چند روز پیش از این نیز در نمایشگاه نوشتافزار و ملزومات مدرسه «باز باران» از نوشتافزار منقش به تصویر عروسکهای شهر موشها نیز رونمایی شده بود.
به این ترتیب با توجه به فروش فوقالعاده این فیلم و استقبال بینظیر بچهها و بزرگترها میتوان امیدوار بود که بچهها و دانشآموزان به جای محصولاتی که تصویر هری پاتر، شرک، ماداگاسکار و عصر یخبندان روی آن نقش بسته از دفتر، دفترچهها و ابزار نوشتاری و محصولات دیگر شهر موشها، کلاه قرمزی، شکرستان و سایر آثار موفق و محبوب ایرانی استفاده کنند.
بهرنگ تنکابنی مدیر اتاق خلاقیت «شهر موشها 2» در این مراسم رونمایی ضمن اشاره به اعتماد تهیهکنندگان این فیلم به خود درخصوص توزیع همزمان عروسکها با اکران فیلم گفت: تاکید زیادی بر اولین بودن نداریم، زیرا این اتفاق پیش از این برای مجموعههای کلاه قرمزی و شکرستان نیز افتاده، اما تمام سعی ما این است که محصولی مطابق با استانداردهای روز به دست کودکان ایران برسد.
منیژه حکمت یکی از تهیهکنندههای این فیلم هم در این برنامه به نقش پررنگ جوانان در این طرح بزرگ اشاره کرد و گفت: مردم ایران بخوبی جواب ما را دادند و این فیلم بعد از ده روز از اکرانش حدود دو میلیارد تومان فروش داشته است، همانطور که میدانید این فیلم هفت میلیارد تومان هزینه داشته که من همینجا اعلام میکنم نوش جان کودکان سرزمینم، فیلمی ساختیم که کودکان از آن لذت ببرند.
تجلیل از الکا هدایت و پیمان فاضلی، صداپیشه و عروسکگردان شخصیت محبوب کپلک و رونمایی از بازی رایانهای و آنلاین شهر موشها که از سوی دو جوان ایرانی به نام علی یعقوبی و فرزام ملکآرا طراحی شده، از بخشهای دیگر این مراسم رونمایی بود. (جامجم)
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد