برای شما به عنوان مخاطب کدام یک از این تیترهای فرضی جذابیت دارد؛«افزایش کودکان کار در کشور» یا «ازدواج مجری معروف تلویزیون؟»
کد خبر: ۷۱۳۶۶۵
مضرات زرد شدن اخبار

جام جم سرا: مسلما پاسخ خیلی از مخاطبان گزینه دوم است، اصلا همین علاقه مخاطب به همین اخبار باعث شد که پدیده‌ای به نام نشریات زرد بیشتر از یک قرن پیش در غرب شکل بگیرد، البته شاید بتوان عکس این موضوع را هم به اثبات رساند، به کار بردن اخبار زرد در مطبوعات، ذائقه مخاطب را به این سمت سوق داد.

تعریف دقیق رسانه یا اخبار زرد نشریات و خبرهایی است که پایشان را از اصول حرفه‌ای و گاهی اخلاقی روزنامه‌نگاری بیرون گذاشته و در مورد موضوعاتی مانند رسوایی‌ها، تهمت‌ها و مسائل شخصی زندگی افراد می‌نویسند و متاسفانه شبهه وارد‌کردن به دیگران یا دستاویز قراردادن موضوعات احساسی برای سوءاستفاده از آنها در مطالب این گونه اخبار و نشریات دیده می‌شود.

شاید در یک تحلیل ساده بتوان به قدرت فروش و شمارگان این گونه نشریات اشاره کرد یا به موضوع احترام به سلیقه مخاطب عام رسید و به این نتیجه رسید که حضور این نوع از نشریات لازمه فضای رسانه‌ای و جذب مخاطب است.

اما این تحلیل حتی اگر درست باشد، یک سوی ماجراست؛ یک سوی ماجرایی که فقط به ارضای حس کنجکاوی مخاطب ختم می‌شود یا چرخیدن اوضاع اقتصادی رسانه‌ها را هدف قرار می‌دهد. اما تحلیل موضوع تا این اندازه هم ساده و راحت نیست.

دیروز گزارشی از سازمان بهداشت جهانی منتشر شد مبنی بر این‌که هر 40 ثانیه یک نفر در دنیا خودکشی می‌کند.

فارغ از این آمار نکته قابل توجه در این گزارش که ایرنا منتشر کرده است، این جمله بود: سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود پوشش خبری مفصل رسانه‌ها در مورد خودکشی هنر پیشه‌ها را یک عامل تشدیدکننده میل به خودکشی در میان افراد معرفی می‌کند.

این مساله فقط به موضوع خودکشی ربط پیدا نمی‌کند، زیرا حتی درج اخباری درخصوص طلاق و رسوایی افراد معروف نیز لزوما تاثیرات باز دارنده ندارد و می‌تواند بر برخی از افراد جامعه تاثیر سوء داشته باشد.

هر چند نه می‌توان ذائقه مخاطب علاقه‌مند به اخبار اینچنینی را عوض کرد و نه می‌توان جلوی نشر این اخبار را از مبدا و هزاران منبع خبری معتبر و غیرمعتبر گرفت، اما دست‌کم باید به عنوان یک شهروند یاد بگیریم که نشر یا پیگیری این اخبار، هر دو به یک میزان ناپسند و مضر است.

در‌ واقع دست‌کم می‌توانیم چشم‌پوشی از این اخبار را چه به عنوان خبرنگار و چه به عنوان مخاطب مد نظر بگیریم، زیرا فارغ از مسائل اخلاقی، داشتن جامعه‌ای با کمترین آسیب‌های اجتماعی حق و نتیجه تلاش همه ماست.

مستوره برادران نصیری - دبیر گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
۰
۰
قبول دارم این گفته ها را . چون یه موقع هایی هم كه در مورد ازدواج ناكام هنرپیشه ها خبری درج میشه ترس و واهمه جوانان را نسبت به اقدام برای ازدواج زیاد میكنه و به اضطراب میكشونه و این خوب نیست . همین مورد هم در مورد موضوعات طرح شده مصداق داره .

نیازمندی ها