در سریال پرده‌نشین که در دست تولید است 3 روحانی از شخصیت‌های ‌اصلی قصه هستند

پُررنگ شدن نقش روحانیون در سریال‌های تلویزیونی

توجه به روحانیون محلی که همواره در کنار مردم هستند و به حل مشکلات آنها کمک می‌کنند چند سالی است که به صورت جدی در تلویزیون مورد توجه قرار گرفته است و شبکه‌های یک و دو در این باره سریال‌هایی را تولید کرد‌ه‌اند که بیشتر آنها در ماه رمضان پخش شد‌ه‌ است که از میان آنها می‌توان به سریال‌های او یک فرشته بود، سقوط یک فرشته، آخرین گناه و دودکش اشاره کرد.
کد خبر: ۷۱۳۱۱۲

اما این شبکه در سریالی مانند پایتخت 3 هم یک روحانی را در بخشی از داستان وارد ماجرا کرد تا نشان دهد که آنها در همه امورات مردم نقش تاثیرگذاری دارند. این شبکه که در یکی دو سال اخیر در این زمینه فعال‌تر شده است سریال «پرده‌نشین» را در دست تولید دارد که موضوع اصلی آن روحانیت و مبلغان دینی است. در این سریال سه روحانی در پیشبرد قصه تاثیر زیادی دارند که نقش دو نفر از این روحانیون را فرهاد آئیش و محسن کیانی بازی می‌کنند.

به گفته رحمان سیفی‌آزاد مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک، علاوه بر آثاری که درباره روحانیت در این شبکه در دست تولید است، فیلمنامه سریال‌هایی برای شبکه یک در دست نگارش است که در آنها هم نقش و تاثیرگذاری روحانیون مد نظر قرار گرفته است.

روحانیون تاریخی، روحانیون محلی

تاکنون در سریال‌های تلویزیونی تصویرسازی از روحانیون به دو صورت بوده است؛ دسته‌ای از این آثار تاریخی است مانند سریال مدرس، تبریز در مه، کلاه‌پهلوی، کیف انگلیسی، سال‌های مشروطه، روزگار قریب و عمارت فرنگی که نقش سیاسی روحانیون را به نمایش گذاشته‌ یا زندگی واقعی روحانیون مطرح و تاثیرگذار در رویدادهای مهم تاریخی را بازنمایی کرده‌ است. در این سریال‌ها بازیگرانی مانند زنده‌یاد شکیبایی و حسین محجوب نقش شهید مدرس را در سریال‌های مدرس و سال‌های مشروطه بازی کرده‌‌اند.

در برخی از سریال‌ها نیز به نقش روحانیت در فضای امروزی و در بستر زندگی اجتماعی مردم پرداخته شده است که از آن جمله می‌توان به سریال‌های دوران سرکشی، سقوط یک فرشته، او یک فرشته بود، آخرین گناه و سریال دودکش اشاره کرد.

در دوران سرکشی، رضا کیانیان نقش یک روحانی را برعهده داشت که چند سال بعد هم در سریال روزگار قریب نقش مرحوم آیت‌الله فیروزآبادی را بازی کرد. در سقوط یک فرشته داریوش کاردان، مجری شناخته‌شده تلویزیون نقش روحانی تاثیرگذاری را بازی می‌کرد که رفتن او از محله عواقب متعددی برای اهالی محله در پی داشت. در سریال او یک فرشته بود رضا توکلی نقش روحانی را بازی می‌کرد و ایفای نقش روحانی در آخرین گناه را علی دهکردی برعهده داشت. در این دسته از سریال‌ها بازیگران این فرصت را داشتند که تصویری از یک روحانی امروزی را بدون قرار گرفتن در چارچوب یک شخصیت تاریخی به نمایش بگذارند.

از میان سریال‌هایی که به روحانیت پرداخته‌اند، تعداد زیادی از آنها در شبکه یک تولید شده‌ است و هم اکنون نیز در میان سریال‌های در دست تولید این شبکه، سریال‌هایی ساخته می‌شوند که نه‌تنها تصویری از روحانیت ارائه می‌کنند بلکه نگاه جدی به مبلغان دینی و جایگاه اجتماعی تاریخی آنها دارند.در سریال‌های معمای شاه و پرده‌نشین که در مرحله تصویربرداری قرار دارند، از یک زاویه جدید به مقوله روحانیت پرداخته می‌شود.

در سریال معمای شاه نقش روحانیونی چون امام خمینی (ره)، شهید نواب صفوی، آیت‌الله کاشانی، آیت‌الله بروجردی و شهید مطهری در جریان مبارزات مردم کشورمان علیه رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران به نمایش درمی‌آید و در سریال پرده‌نشین حضور روحانیت در بستر یک ملودرام اجتماعی مطرح می‌شود.

سریال معمای شاه به کارگردانی محمدرضا ورزی، زندگی پهلوی دوم را از زمان بازگشت وی از سوئیس تا زمان مرگش به تصویر می‌کشد. در این سریال بیش از 1600 بازیگر حضور خواهند داشت و شکرخدا گودرزی در نقش امام خمینی(ره)، حمید منوچهری در نقش آیت‌الله کاشانی، حسام نواب صفوی در نقش شهید نواب صفوی، رسول توکلی در نقش آیت‌الله مطهری و داریوش ارجمند نقش آیت‌الله بروجردی را بازی می‌کند.

در این سریال ضمن اشاره به سلطنت محمدرضا پهلوی، آغاز نهضت امام خمینی‌(ره) نیز به تصویر کشیده می‌شود که به همین بهانه زندگی و تاثیر روحانیون برجسته این دوره تاریخی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران طرح و تشریح می‌شود.

سریال پرده‌نشین نیز گرچه ملودرامی درباره تلاش زنی به نام هدی برای گرفتن ارثیه پدری است اما به صورت جدی به مقوله روحانیت توجه دارد و به کارکرد دین در بستر روزمره زندگی مردم می‌پردازد.

از جمله بازیگران این سریال می‌توان به آتیلا پسیانی، ویشکا آسایش، هومن برق‌نورد، سعید نیک‌پور، مهران رجبی، حامد کمیلی، مائده طهماسبی، ژیلا سهرابی، سارا بهرامی، شیوا ابراهیمی، سپیده اعلایی، علی مردانه و زویا امامی اشاره کرد.

این سریال را بهروز شعیبی کارگردانی می‌کند که فیلم‌هایی چون دهلیز، باغ آلوچه، بال‌های خوشبختی و جامانده را در کارنامه دارد. شعیبی در آثار متعددی چون فیلم سینمایی آژانس شیشه‌ای و سریال مهرآباد نیز بازی کرده، اما مهم‌ترین آنها بازی در فیلم طلا و مس است؛ شعیبی در این فیلم در نقش روحانی ظاهر شده است.

از آنجا که بر اساس اظهارات مدیر گروه سریال‌های تلویزیونی، در سریال‌های در حال نگارش شبکه یک نیز به روحانیت و حضور آنها توجه شده است، بی‌شک در آینده شاهد روایت‌های تازه‌تر و احتمالا متفاوت‌تر درباره حضور و نقش روحانیون خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها