جمع‌آوری یک تن زباله از ارتفاعات سبلان

رئیس انجمن کوهنوردان اردبیل گفت: 1.5 تن زباله در دامنه و قله کوه سبلان، سومین قله مرتفع ایران رها و موجب آلودگی محیط زیست این منطقه گردشگری شده است که بخشی از آن با حضور جمعی از کوهنوردان اردبیل جمع‌آوری شد.
کد خبر: ۷۱۱۸۰۸
جمع‌آوری یک تن زباله از ارتفاعات سبلان

به گزارش ایرنا، نیما شاه‌محمدی با بیان این‌که چنین اقدامی برای نخستین‌بار توسط یک انجمن کوهنوردی و به صورت خودجوش با شعار سبلان پاک برگزار شد، هدف آن را ترویج فرهنگ پاکسازی محیط‌های گردشگری اعلام کرد و افزود: در حالی که قرار بود جمع زیادی از همه گروه‌ها در این همایش شرکت کنند، به دلیل حمایت نشدن از سوی مسئولان استان، کار پاکسازی کوه سبلان فقط با شرکت 12 نفر از کوهنوردان و چند نفر از کارکنان محیط زیست شهرستان مشگین‌شهر و با حمایت بخش خصوصی انجام شد.

وی با بیان این که اجرای چنین برنامه‌هایی به حمایت بخش دولتی نیاز دارد، عنوان کرد: کار پاکسازی منطقه‌ای چون کوه سبلان به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن آسان نیست و برای جمع‌آوری و حمل زباله‌ها به امکاناتی چون کیسه زباله و وسیله نقلیه مناسب نیاز است.

شاه محمدی وجود بیش از یک تن زباله در منطقه گردشگری سبلان را که جزو آثار جهانی است، غیرقابل تصور عنوان کرد و با بیان این که زباله‌های موجود طی چند سال گذشته ایجاد شده است، گفت: اگر وضع این طور پیش برود، بعد از گذشت چند دهه، منطقه زیبایی خود را از دست داده و ما شرمنده نسل آینده خواهیم شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشگین‌شهر نیز با بیان این که مساله پسماند در شهرها به‌عهده شهرداری و خارج از شهر وظیفه بخشداری و دهیاری‌هاست، با وجود این حفاظت محیط زیست هر سال در مناطق گردشگری به جمع‌آوری زباله اقدام می‌کند، گفت: وجود بیش از یک تن زباله آن هم فقط در قسمت کوچکی از منطقه مهم گردشگری نوعی بحران است و از آنجا که متولی اصلی منطقه کوه سبلان مشخص نیست، مشکلات دوچندان شده است.

حسین دهقان افزود: منطقه کوه سبلان سالانه فقط در فصل صعود حدود ده میلیارد ریال درآمد دارد، اما این که در کجا و توسط چه کسانی هزینه می‌شود، جای سوال است.

وی تعاون و همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی و گروه‌های مردم نهاد را مهم‌ترین راه داشتن محیط سالم و پاک بیان کرد و خواستار توجه هر چه بهتر گردشگران و کوهنوردان در زمینه پاک نگه داشتن مناطق گردشگری ازجمله کوه سبلان شد.

کوه سبلان با ارتفاع 4811 متر در استان اردبیل قرار دارد و پس از دماوند و علم کوه، سومین قله بلند ایران است. این رشته کوه به دلیل دریاچه زیبایش که در نوک قله واقع شده و همچنین آبگرم‌های طبیعی واقع در دامنه طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس، سالانه از هزاران گردشگر داخلی و خارجی میزبانی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها