انباشت زباله در ساحل محمودآباد

زباله های محمودآباد مازندران که پیش از این راهی منطقه عمارت آمل می‌شد، به دلیل ممانعت آمل برای پذیرش این زباله‌ها، اکنون در کنار دریا دپو می‌شود.
کد خبر: ۷۰۸۷۹۲

به گفته مسئولان این شهر ساحلی، روزانه حدود 30 تن زباله و در روزهای تعطیل به دلیل حضور گردشگران از استان‌های دیگر و بویژه تهران گاهی تا 80 تن زباله به سوی ساحل و کنار دریا سرازیر می‌شود.

محمدرضا شعبانی، سرپرست شهرداری محمودآباد با بیان این‌که شهرداری ناچار شده است، زباله‌های شهر را در ساحل دریا نگهداری کند، به ایسنا می‌گوید: بالغ بر 20 سال بود که زباله‌های شهر محمودآباد به ازای پرداخت هزینه و ضمن داشتن قرارداد با شهرداری آمل، به محل دفن زباله آن شهر واقع در کیلومتر 30 جاده هراز، حمل و تخلیه می‌شد، اما شهرداری و شورای اسلامی شهر آمل یکباره و به صورت یکجانبه، از دوازدهم مرداد امسال از حمل و تخلیه زباله در محل دفن یادشده، جلوگیری کردند.

به گفته وی این امر موجب شده بناچار، زباله‌ها را به صورت غیراستاندارد در ساحل دریا نگهداری کنیم و چون چند روزی است که در آن مکان تلنبار شده، به دلیل بوی تعفن حاصل از آن در اثر شدت گرما،‌ مساله به مرز بحران رسیده و احتمال می‌رود در آینده نزدیک، این موضوع منشأ حوادث غیرقابل پیش‌بینی شود. از سویی چون محل دپوی موقت زباله، دارای ظرفیت محدودی است، بناچار تا چند روز آینده، دیگر امکان جمع‌آوری زباله مقدور نخواهد بود و این موضوع، مشکل را دوچندان خواهد کرد.

سیف‌الله فرزانه، فرماندار محمودآباد با بیان این‌که هنوز اراده ملی برای حل وضع نامناسب زباله در شهرستان محمودآباد و مازندران وجود ندارد، تصریح می‌کند: این مشکل خاص این شهرستان نیست و شهرستان‌های ساحلی مانند فریدونکار و بابلسر نیز زباله‌هایشان را در ساحل خزر می‌ریزند. البته هر چه به سمت غرب مازندران پیش می‌رویم، شرایط دفن زباله تغییر می‌کند و در شهرهایی مانند چالوس و نوشهر، دفن زباله در ییلاقات صورت می‌گیرد.

ارتفاع زباله‌های عمارت آمل به 150 متر رسید

در همین حال از آمل نیز خبر می رسد که انباشت زباله هشت شهر مازندران در منطقه عمارت این شهر ، کوهی 150 متری از طلای کثیف ایجاد کرده که علاوه بر خطر ریزش و سرریز شدن شیرابه‌ها، جاده ترانزیتی هراز و سلامت شهروندان را نیز تهدید می‌کند.

خطر رانش کوه زباله از یک سو و نداشتن محل انباشت موقت زباله از سوی دیگر به دغدغه مهم این روزهای مردم و مسئولان شهرستان آمل تبدیل شده، به طوری که احمد محمدی، شهروند آملی در این‌باره به مهر گفت: زباله آمل در منطقه عمارت، انباشت و آتش زده می‌شود و وزش باد سبب می‌شود بوی زباله در منطقه پراکنده شود، این در حالی است که شیرابه این زباله‌ها به رودخانه هراز رسیده که از آن برای آبیاری کشاورزی استفاده می‌شود و به‌طور کل اکنون وضع بحرانی در منطقه ایجاد شده است.

حسین یعقوبی، دیگر شهروند آملی نیز با بیان این‌که وضع زباله آمل بسیار اسفبار شده، گفت: از حدود 30 سال پیش تاکنون، زباله منطقه و چند شهرستان در منطقه عمارت دفن می‌شود و کوهی از زباله ایجاد شده که هر روز بر ارتفاع آن افزوده می‌شود.

رئیس شورای شهر آمل نیز با بیان این‌که ظرفیت این منطقه برای انباشت زباله تکمیل شده و باید جای جدیدی برای دفن زباله در نظر گرفته شود، یادآور شد: برخی استعلام‌های اولیه برای مکان جدید گرفته شده، ولی بنا به موانعی این زمین در اختیار شهرداری آمل قرار نگرفته در حالی که شیرابه‌های زیادی در حال سرازیر شدن به پایین دست است و انتظار داریم دولتمردان برای رفع این معضل زیست‌محیطی چاره‌ای بیندیشند.

خسرو ابراهیم‌زاده با اشاره به این‌که محل دفن زباله در آستانه رانش به جاده بین‌المللی هراز است، اذعان کرد: با گذشت 30 سال از دپوی زباله در این دامنه، تاج این زباله در کوه مرتفع شده و هم‌اکنون شیرابه‌های زباله به سمت رودخانه هراز سرریز شده و این شیرابه‌ها برای آب کشاورزی و شرب شهرستان آمل زیانبار خواهد بود و محیط‌زیست این شهرستان را تهدید می‌کند.

قدرت‌الله نائیج‌نژاد، رئیس کمیسیون بهداشت ‌و محیط‌زیست شهری ‌آمل نیز با تاکید بر این‌که با توجه به آمار جمعیتی و زباله‌ای که وجود دارد، هم‌اکنون زباله سلامت مردم مازندران را تهدید می‌کند، گفت: تاکنون در این موارد 400 میلیون تومان از سوی اعتبارات دهیاری‌ها برای زباله جذب و به آن اختصاص یافته، اما این بودجه‌های اندک برای ساماندهی و رسیدگی به زباله‌ها کافی نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها