طی دو روز گذشته رهبران حماس با سخنانی به ارزیابی دستاوردهای مقاومت در جنگ 52 روزه اخیر پرداخته و دلایل این پیروزی را برشمردند.
کد خبر: ۷۱۰۸۹۴

به گزارش ایسنا، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود در دوحه قطر که به مناسبت پیروزی مقاومت در جنگ غزه برگزار شد، خاطرنشان کرد: پشتیبانی مردم، رمز اصلی پیروزی مقاومت در جنگ اخیر بود. مشعل تصریح کرد که جنگ غزه پس از آن بر ملت فلسطین تحمیل شد که اهداف مورد نظر رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان آن از محاصره این منطقه حاصل نشد و این رژیم تصمیم به تخریب گسترده غزه گرفت و در این راستا برخی از خانه‌های فلسطینی را به طور کامل نابود کرد. مشعل تاکید کرد: نبرد «العصف الماکول» چون گذشته دکترین «ارتش شکست‌ناپذیر» را بی‌ارزش کرد و برتری مقاومت را به اثبات رساند و راهبردهای مقاومت بارها دشمن را در جریان جنگ غافلگیر کرد.

محمود الزهار، عضو دفتر سیاسی و از رهبران جنبش حماس نیز در مصاحبه با روزنامه القدس العربی گفت: رژیم صهیونیستی به هیچ‌یک از اهداف خود در جنگ غزه نرسید و حماس قوی‌تر از گذشته به فعالیت خود ادامه می‌دهد؛ البته رژیم اسرائیل در یک چیز بر گروه‌های مقاومت برتری داشت که آن، کشتار زنان و کودکان و تخریب خانه‌ها بود. نتانیاهو و ارتش اسرائیل نتوانستند جنگ غزه را به گونه‌ای سریع و غافلگیرکننده به پایان برسانند و این جنگ حدود 50 روز طول کشید و ارتش اسرائیل را فرسوده کرد؛ در حالی که مقاومت و اهالی غزه آمادگی نبرد تا 50 روز دیگر را نیز داشتند. از سوی دیگر اسماعیل هنیه، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تاکید کرد که مقاومت فلسطین جنگ را با حمله به حیفا آغاز کرد و با حمله به حیفا به پایان رساند. وی در ادامه گفت: ما در غزه به خود می‌بالیم که حامی و پشتیبان مقاومت هستیم و چند سال حاکمیت در غزه، هرگز ما را از حمایت از مقاومت و کمک‌رسانی به آن بازنداشت.

در همین حال دیروز اعلام شد برای نخستین بار از سال 2007 یک کاروان امدادرسانی وابسته به برنامه جهانی غذا وارد باریکه غزه شد. کمک‌های غذایی این کاروان نیاز 150 هزار نفر در غزه را تا مدت پنج روز تامین می‌کند. دومین محموله کمک‌ها نیز که از سوی عمان ارسال شده و شامل 45 تن تجهیزات پزشکی می‌شود، بزودی وارد غزه خواهد شد.

روز پنجشنبه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با طرح برخی انتقادها از حماس گفته بود اسرائیل کشور مستقل فلسطین براساس مرزهای 1967 را به رسمیت شناخته است، اما روز گذشته دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اظهارات محمود عباس را رد کرد و در بیانیه‌ای گفت: «چنین چیزی هرگز رخ نداده است.» عباس درباره حماس نیز گفته بود جنگ و صلح دست حماس نیست، بلکه این گروه‌های فلسطینی هستند که دراین‌باره تصمیم می‌گیرند.

اینها در حالی است که دولت بنیامین نتانیاهو همچنان در داخل با انتقادات تند مخالفانش مواجه است. در همین رابطه اسحاق هرتسوگ، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی بشدت از سخنان بنیامین نتانیاهو که عملیات غزه را «پیروزی» خوانده بود، انتقاد کرد. وی گفت: ارتش اسرائیل جنگ غزه را برد، اما کابینه اسرائیل شکست خورد. این دولت در هر زمینه‌ای شکست خورده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها