گشایش بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف

علیزاده دو رج از فرش ایران را نواخت

بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف ایران با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل نمایشگاه بین المللی تهران گشایش یافت.
کد خبر: ۷۰۹۰۲۰
علیزاده دو رج از فرش ایران را نواخت

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در آیین آغاز به کار بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف، فرش را از جمله کالاهایی دانست که به صورت سنتی توانسته نجات بخش کشور در زمان کاهش درآمدهای نفتی و ارزی باشد و خاطرنشان کرد: فرش، بار فرهنگ، تمدن و تاریخ ایران را به دوش دارد و بنابراین باید موانع پیش روی تولید و تجارت آن را برداریم.

وی با اشاره به تحریم فرش دستباف ایران از سوی آمریکا اظهار داشت: سابقه بداخلاقی آمریکایی ها در اقتصاد ایران کم نیست و هم اکنون نیز فرش دستباف به عنوان یکی از همین بداخلاقی ها تحریم شده است.

جهانگیری، با تأکید بر اعطای جوایز صادراتی گفت: اگر قرار است به صادرکنندگان جوایز صادراتی تعلق گیرد؛ باید به فرش نیز اعطا شود.

نعمت​زاده:برنامه دولت برای تبلیغات گسترده فرش دستباف ایران در اروپا

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به کم بودن تبلیغات کمرنگ فرش دستباف در شبکه های بین المللی گفت: با حمایت دولت تبلیغات گسترده فرش دستباف ایرانی در دنیا رونق می​گیرد.

محمدرضا نعمت زاده گفت:طراحی و نقشه​های فرش دستباف ایرانی در همه دنیا زبانزد است و این نشانگر فرهنگ ویژه​ای در بافت فرش های دستباف ایرانی است که باید آنها را ارج نهاد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه ابتکار و خلاقیت نباید اصالت فرش دستباف را از بین ببرد، افزود: در بازارهای خارجی حتی فرش های دستبافی که از سوی سایر کشورها عرضه می شود به جهت اعتبار فرش ایرانی با نام جمهوری اسلامی ایران عرضه می شود که به نظر می رسد این الگو بودن را باید حفظ و صیانت کرد.

نعمت زاده تصریح کرد:دولت به شدت با تبلیغات گسترده فرش دستباف ایرانی در شبکه های تلویزیونی خارجی به ویژه اروپا موافق است و آن را پیگیری می کند؛ این در شرایطی است که برخی کمپانی ها در دنیا کوچکترین محصولات خود را نیز به نحو فزاینده​ای تبلیغ می کنند، با این حال جای تبلیغات هنر- صنعت فرش ایرانی در شبکه های تلویزیونی دنیا خالی است.

نعمت زاده تأکید کرد که باید تبلیغات گسترده​ای را برای فرش دستباف ایرانی آغاز کرد.

رشد وزنی و ارزشی صادرات طی ماه های گذشته

در آیین گشایش بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف ایران، حمید کارگر، سرپرست مرکز ملی فرش دستباف ایران گفت: طی ماه​های گذشته رشد وزنی و ارزشی صادرات فرش دستباف را شاهد بوده ایم و تلاش داریم تا پایان سال، صادرات را رونق بخشیم.

وی با اشاره به تلاش مرکز ملی فرش ایران برای تبدیل ویترین نمایشگاه به یک رویداد ملی افزود: برای بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف برنامه ریزی ها بر این بود که بازرگانان خارجی و خریداران فرش دستباف ایرانی برای حضور دعوت شوند که این دعوت منجر به حضور 120 بازرگان خارجی فرش دستباف از خارج کشور شده است.

به گفته کارگر، چهارمین جشنواره ملی فرش برتر در حاشیه این نمایشگاه برگزار می شود که نشان دهنده تنوع فرش دستباف ایرانی و در راستای الگوسازی برای تولید است.

وی تحریم چهار ساله فرش دستباف ایران از سوی آمریکا را بدخواهانه دانست و گفت: شهروندان آمریکایی از لذت استفاده از فرش دستباف ایران محروم شده​اند.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران همچنین با برشمردن برنامه های جانبی بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف هدف از این برنامه ها را توجه به بخش هنری, علمی و فرهنگی افزون بر وجه تجاری و اقتصادی فرش عنوان کرد.

کارگر افزود: نشست با تجارخارجی فرش دستباف از جمله برنامه های این دوره از نمایشگاه است که به جهت رونق بخشیدن به تجارت خارجی فرش دستباف و مهیا شدن فرصت تعامل با خریداران عمده این محصول است.

وی همچنین برگزاری کارگاه های ویژه آموزشی تجارت فرش از جمله تجارت الکترونیک، مقررات تجارت بین المللی، حمل و نقل، بیمه، سیستم خرید و انبارداری، فنون مذاکرات تجاری را از دیگر برنامه های بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف امسال عنوان کرد.

کارگر از دیگر برنامه​های این دوره از نمایشگاه را، نشست "پژوهش گران و مبلغان خارجی فرش دستباف"، با هدف اثرگذاری بر افکار عمومی جهان به ویژه در شرایط تحریم واردات فرش ایران به آمریکا و "همایش فرش دستباف؛ برند ملی" را با هدف مطرح ساختن فرش دستباف ایران به عنوان برند ملی کشور عنوان کرد.

کارگر همچنین در این مراسم، ایجاد فضاهایی با عنوان همنشینی فرش و مبلمان، را برای نمایش توان انطباق فرش های ایرانی با انواع مبلمان و دکوراسیون و سالن ویژه دانش آموختگان کارآفرین را با هدف حمایت و پشتیبانی از دانش آموختگان رشته فرش از دیگر برنامه های امسال بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف عنوان کرد.

علیزاده دو رج از فرش ایران را نواخت

استاد حسین علیزاده درآیین گشایش بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف ایران برای فرش ایران بداهه نوازی کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، استاد حسین علیزاده به احترام هنر فرش ایرانی و فرش بافان این دیار در آیین گشایش بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف ایران و در حضور معاون رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و سرپرست مرکز ملی فرش ایران و فعالان فرش کشور به مدت 15 دقیقه و به صورت بداهه به اجرای موسیقی سنتی پرداخت.

علیزاده در بخشی از سخنان خود قبل از اجرای موسیقی از تولید آلبومی با نام «گبه» خبر داد و این آلبوم را به هنرمندان فرش باف ایرانی تقدیم کرد.

وی همچنین در ادامه سخنانش فرش ایرانی را مشخصه فرهنگ این مرز و بوم و شناسنامه ایرانیان دانست و گفت ذهنی باف در هنر فرش همسان بداهه نوازی در هنر موسیقی است و من با احترام به هنر فرش سرزمینم در این آیین می نوازم.

در پایان آیین گشایش این نمایشگاه، معاون اول رییس جمهور, وزیر صنعت،معدن و تجارت به همراه سرپرست مرکز ملی فرش ایران از سالن های نمایشگاه بازدید کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها