خانمی ۳۹ ساله هستم. حدود ۲۰ سال است که ازدواج کرده‌ام. شوهرم خیلی خشک و بی‌عاطفه است اهل معاشرت و گردش نیست. فقط به خاطر بچه‌هایم است که طلاق نمی‌گیرم و از طرفی دیگر صبرم تمام شده است. چه کار کنم که حداقل با من و بچه‌هایش به گردش بیاید؟
کد خبر: ۷۰۸۰۷۰
چند و چون روش‌های ارتباط با همسر

جام‌جم‌سرا: یکی از نتایج ازدواج، ارتباط عاطفی بین زوجین است. ارتباطی که آرامش روانی بین زن و شوهر‌ها، یکی از نتایج اولیه آن است. رابطه عاطفی زوج‌ها باعث ماندگاری صمیمیت و عشق بین زوجین می‌شود، اما بعضی از زن و شوهر‌ها به دلیل یاد نگرفتن مهارت‌های صحیح ارتباطی برایشان مشکلاتی در زندگی مشترک به وجود می‌آید به حدی که به مرحله طلاق عاطفی می‌رسند.

سبک‌های ارتباط در همسران

آشنایی با سبک‌های ارتباطی به زوج‌ها کمک می‌کند تا بتوانند ارتباط موثرتری با یکدیگر داشته باشند. در ادامه به ۳ سبک ارتباطی ناکارآمد که عبارت است از منفعلانه، پرخاشگر و منفعل-پرخاشگر اشاره خواهیم کرد که زن و شوهر‌ها باید به جای آن‌ها از سبک ارتباطی جراتمندانه برای بیان درخواست‌‌هایشان استفاده کنند.

سبک ارتباطی منفعلانه:
افرادی که از سبک ارتباطی منفعلانه استفاده می‌کنند، علاوه بر اینکه نمی‌توانند درخواست‌های غیرمنطقی دیگران را رد کنند، درخواست‌های معقول خودشان را هم نمی‌توانند با دیگران در میان بگذارند. چنین افرادی، کاری جز پذیرفتن در خواست‌های دیگران و سرزنش خودشان انجام نمی‌دهند. یکی از دلایلی که چنین افرادی، منفعلانه برخورد می‌کنند ترس از تایید نشدن، انتقاد و از همه مهم‌تر نداشتن مهارت ابراز احساسات است.

سبک ارتباطی پرخاشگرانه:
افراد پرخاشگر بدون اجازه و با رفتارهایی گستاخانه، وارد حریم شخصی دیگران می‌شوند. افرادی که از سبک ارتباطی پرخاشگرانه استفاده می‌کنند، هم برای بیان درخواست‌‌هایشان و هم برای پاسخ به درخواست‌های دیگران عصبانی می‌شوند. افراد پرخاشگر فکر می‌کنند که با این نوع برخورد می‌توانند دیگران را مدیریت کنند و از پرخاشگری‌‌هایشان لذت می‌برند.

سبک ارتباطی منفعل-پرخاشگر:
زمانی که افراد پرخاشگریشان را در ارتباط با دیگران با کنایه زدن نشان می‌دهند، در حال استفاده از این سبک ارتباطی هستند. وقتی زن و شوهری به جای ارتباط صمیمانه با کنایه با یکدیگر صحبت می‌کنند به سلامتی ارتباطشان آسیب بسیاری می‌زنند.

سبک ارتباطی جراتمندانه:
افراد با استفاده از سبک ارتباطی جراتمندانه، در خواست‌‌هایشان را محترمانه، منطقی و قاطعانه با طرف مقابلشان مطرح می‌کنند. در این سبک ارتباطی که بهترین سبک ارتباطی است، افراد به راحتی درخواست‌های معقولشان را مطرح می‌کنند و به درخواست‌های نامعقول دیگران نه می‌گویند. در این روش افراد ضمن بیان درخواست‌‌هایشان به احساسات طرف مقابل هم احترام می‌گذارند.


۳ گام برای بیان مناسب درخواست

بعضی زن و شوهر‌ها نمی‌دانند که چگونه باید با همسرشان درخواست‌‌هایشان را مطرح کنند که به نتیجه مورد نظر برسند. در ادامه ۳ گام برای بیان درخواست‌ها به شیوه جراتمندانه بیان خواهد شد.

درخواست‌هایتان را سبک، سنگین کنید:
با خودتان فکر کنید که آیا انجام درخواست شما در حد توانایی‌های همسرتان هست یا نه. اگر درخواست شما، غیر عملی است یا همسرتان توان انجام آن را ندارد به هیچ وجه آن را بیان نکنید.

وضعیت خودتان را شرح دهید:
شما باید در ابتدای درخواستتان، وضعیتی را که در آن قرار دارید برای همسرتان شرح دهید مثلا اگر از همسرتان می‌خواهید که با شما به گردش بیاید باید از نیاز خودتان و فرزندانتان به گردش با همسرتان صحبت کنید.

درخواست خود را شفاف، قابل اجرا و محترمانه بیان کنید:
به هیچ وجه در بیان درخواست‌هایتان مبهم حرف نزنید. مبهم حرف زدن باعث توجه نکردن همسرتان به صحبت‌های شما می‌شود. در پایان درخور ذکر است که زن و شوهر‌ها باید برای بیان درخواست‌هایشان از سبک جراتمندانه استفاده کنند و همچنین از اهمیت توجه به انتخاب زمان و مکان مناسب برای بیان درخواست‌هایشان، غافل نباشند. (عالیه اسحاقی، کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
۰
۰
خوشبحالت یعنی 19 سالت بوده شوهر كردی............
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
۰
۰
مطالبتون بسیار سودمند و كاربردی است، من یه دفترچه تهیه كردم همرو یادداشت میكنم و در زندگیم به كار میگیرم.

نیازمندی ها