رویکرد رسانه های عربی به تحولات غزه - 1

جای خالی فلسطین در صفحات اول روزنامه های مصری

غزه و تحولات آن در طول هفته های گذشته اگر چه یکی از داغ ترین موضوعات رسانه های جهان بوده و در قلب حوادث جهان اسلام حساسیت ویژه ای را داراست، اما در روزنامه های مطرح مصری بسیار کمرنگ تر از حد مورد انتظار ظاهر شده است.
کد خبر: ۷۰۷۵۰۳
جای خالی فلسطین در صفحات اول روزنامه های مصری

به گزارش جام جم آنلاین، بررسی صفحات اول سه روزنامه قدیمی و پرتیراژ مصری (الاهرام، الجمهوریه و الشروق) نشان دهنده اهتمام بسیار ضعیف این رسانه ها به موضوع فلسطین در طول هفته های گذشته است.

بررسی حاضر به بازه زمانی اول ماه آگوست جاری تا امروز (دهم تا بیست و هشتم مردادماه 1393) پرداخته است.

موضوع تحولات فلسطین و در مرکز آن، حملات اخیر صهیونیست ها به غزه تحت عملیات موسوم به صخره سخت، در حالی با اقبال ضعیف روزنامه های مطرح مصری مواجه شد که مساله فلسطین از لحاظ تاریخی بزرگترین موضوع سیاست خارجی مصر بوده و تاثیرات غیرقابل انکاری را در داخل مصر بر جای گذاشته است.

بسیاری از تحلیگران برجسته و نویسندگان شهیر مصر مانند فهمی هویدی، غزه و سینا را خط مقدم نبرد تاریخی مصر با رژیم صهیونیستی می دانند و حتی جمال عبدالناصر رهبر تاریخ ساز مصری، بخش عمده ای از محبوبیت خود را در دفاع از مساله فلسطین با ذکر آن به عنوان بزرگترین مساله جهان عرب و مواجهه نظامی مستقیم با صهیونیست ها کسب کرد.

با رجوع به روزنامه های فوق، مخاطب اخبار مربوط به فلسطین را در صفحه اول یا نمی بیند یا در باکس های کوچکی لابه لای آگهی های تبلیغاتی پایین صفحات اول مشاهده می کند و به این ترتیب قصه مظلومیت فلسطینیان در روزنامه های پرتیراژ مصری نیز به وضوح قابل رویت است.

هیچ کدام از روزنامه های مورد بررسی، تحولات غزه را در بازه زمانی پیش گفته، در هیچ کدام از سرمقاله های خود جای نداده اند.

می توان گفت بیشترین فراوانی انعکاس اخبار را در صفحات اول روزنامه های مصر، طی هفته های گذشته به موضوع توسعه کانال سوئز به عنوان طرحی ملی اختصاص دارد و فلسطین که روزی مساله بسیار مهم امنیت ملی مصر به شمار می رفت اکنون در میان انبوه اخبار دیگر گمشده و مهجور باقی مانده است.

این در حالی است که مصر، کشوری که زمانی بزرگترین مدافع مساله فلسطین به شمار می رفت اکنون خود را میانجی مذاکرات اسرائیلی-فلسطینی می داند و همین دلیل هم کافی بود تا اخبار مربوط به غزه بیش از آنچه هست در روزنامه های مطرح مصری دیده شود.

روزنامه الاهرام

روزنامه الاهرام به سردبیری محمد عبدالهادی علام، یکی از قدیمی ترین روزنامه های مصری به شمار می رود. الاهرام در 27 دسامبر 1875 تاسیس شد و زمانی، افرادی مانند محمد حسنین هیکل روزنامه نگار نامدار مصری را در راس خود داشت؛ کسی که به مدت ۱۷ سال سردبیر آن بود.

بررسی صفحات اول شماره های 19 روز گذشته از ابتدای ماه آگوست تا به امروز (19 شماره که در روزهای تعطیل نیز منتشر شده است) در روزنامه الاهرام مصر نشان می دهد که در 7 شماره از درج خبرهای غزه در صفحه اول خودداری کرده است. در 11 شماره تنها به خبری کوتاه و عمدتا در پایین صفحه اول در میان آگهی های تبلیغاتی این روزنامه بسنده کرده و تنها یک مورد با عنوان «شکست آتش بس در غزه» تحولات غزه به عنوان تیتر یک این روزنامه گنجانده شده است.

روزنامه الجمهوریه

روزنامه الجمهوریه یا جمهوریت مصر در هفتم دسامبر سال 1953 تاسیس شد و سردبیر فعلی آن، فهمی عنبه است. در نوار معرفی بالای صفحه روزنامه می خوانیم: تاسیس شده به دست جمال عبدالناصر.

این روزنامه هم در صفحه اول خود در 10 شماره از 15 شماره منتشر شده طی بازه زمانی مورد مطالعه، خبری از تحولات فلسطین نداشت.

در 4 شماره به موضوع غزه در باکس هایی کوچک و صرفا خبری پرداخته شده است.

تنها یک مورد آنهم به دلیل سفر نخست وزیر ایتالیا به مصر و در دستور کار قرار گرفتن موضوع جنگ اسرائیل علیه غزه، تیتر اول این روزنامه به غزه اختصاص یافت.

الجمهوریه این تیتر را برگزید: السیسی در دیدار با نخست وزیر ایتالیا: جایگزینی برای طرح (صلح) مصر نیست

همچنین ذیل تیتر یک در همین شماره از روزنامه این عبارت به چشم می خورد: غزه می سوزد و مذاکرات شکست می خورد

روزنامه الشروق

روزنامه الشروق به نسبت دو روزنامه قبلی، بسیار جوانتر است و ششمین سال عمر خود را تحت نظارت یک شورای سردبیری و به سردبیری اجرایی عماد الدین حسین سپری می کند. فهمی هویدی اندیشمند بزرگ مصری از نویسندگان این روزنامه به شمار می رود.

این روزنامه نیز با احتساب شماره های روزهای تعطیلی در 19 شماره طی دوره مورد مطالعه منتشر شده است.

با وجود اینکه در 11 شماره آن، اثری از موضوع غزه و تحولات آن در صفحه اول دیده نمی شود اما در سه روز ابتدای آگوست، تحولات غزه تیتر یک این روزنامه را به خود اختصاص داد.

در بقیه شماره های الشروق، تنها به تیترها و خبرهایی کوتاه در صفحه یک پیرامون غزه، اکتفا شده است که عمدتا موضوع آتش بس را به علت میانجیگری مصر برای تحقق آن در بر می گیرد.

جواد ارشادی-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
شیخعلی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
۰
۰
السیسی هم یك خائن وطن فروش مثل نامبارك است كه سرش تو آخور اسراییل و آمریكاست...!!!

نیازمندی ها