جاسوسی از زندگی افراد با بررسی باکتری‌ها

عواملی مانند سفر یا بیماری موجب تغییر تجمع باکتریایی روده می‌شود. حال پرسش این است که رهگیری تغییرات باکتریایی چه اطلاعاتی در اختیار ما قرار می‌دهد؟
کد خبر: ۷۰۶۱۰۰

پژوهشگران، روده و باکتری‌های بزاقی دو داوطلب را به مدت یک سال بررسی کردند. آنها می‌خواستند بدانند که تجمعات میکروبی روده یا همان میکروبیوتا چگونه با گذشت زمان تغییر می‌کند. داوطلبان باید در طول دوره آزمایش تقریبا هر روز صبح از مدفوع و بزاق خود نمونه می‌گرفتند و وضع سلامت و رفتار روزانه خود را از قبیل رژیم غذایی، تمرینات ورزشی، اجابت مزاج و خلق و خو در یک نرم‌افزار وقایع‌نگار ثبت می‌کردند.​ نتایج به دست آمده نشان داد که تجمعات باکتریایی روده به طور کلی با گذشت زمان تغییر نکرده، اما مجموعه‌ای از اتفاقات زندگی داوطلبان موجب دگرگونی‌های سریع و گسترده در میکروبیوتای روده شده است.​ برای مثال، در داوطلبی که از ایالات متحده به یکی از کشورهای در حال توسعه آسیای جنوب شرقی سفر کرده بود، نسبت بین دو گروه عمده باکتریایی روده، باکتروئیدها و فرمیکوت‌ها، به طور چشمگیری تغییر کرد. دیوید لارنس، استادیار مرکز پزشکی دانشگاه دوک در دورهام، واقع در کارولینای شمالی، می‌گوید که این نسبت پس از بازگشت مسافر به منزل دوباره به حالت عادی برگشت. در داوطلب دیگر، یک عفونت روده‌ای به وسیله سالمونلا موجب افت دائم بیشتر انواع باکتریایی روده شد و گونه‌های ژنتیک مشابه جای آنها را گرفتند.

تریلیون‌ها باکتری در روده انسان زندگی می‌کنند و تصور می‌شود در سلامت دستگاه گوارش بسیار حائز اهمیتند. رژیم غذایی، مصرف داروها و محیط زندگی از عواملی هستند که موجب تغییرات باکتریایی روده می‌شوند.

حتی مشاهده شده است که بعضی رفتارهای ساده زندگی مانند رژیم غذایی به تغییرات باکتریایی روده می‌انجامد. فرض کنید امروز فیبر زیادی مصرف کرده‌اید، فردا ممکن است فراوانی ۱۵ درصد گونه‌های باکتریایی روده شما تغییر کند، اما پژوهشگران هیچ ارتباطی بین باکتری‌های روده و خواب، ورزش یا خلق و خو نیافتند.

گرچه این مطالعه فقط روی دو داوطلب صورت گرفت، اما پژوهشگران هم‌اکنون اطلاعات مفیدی در دست دارند تا مطالعات خود را در آینده روی داوطلبان بیشتری انجام دهند و بیماری‌های عفونی روده را بررسی کنند.

livescience / مترجم: صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها