​ربات باکستر که در اصل برای کمک​ در کار منزل طراحی شده بود، کاربردهای دیگری در حوزه پزشکی و کشاورزی نیز دارد

شرح وظایف جدید برای ربات​ باکستر

باسکتر رباتی مجهز به یک نمایشگر در قسمت بالاتنه خود است و تصویر بامزه و کارتونی مشابه صورت انسان که نقش صورت این ربات را دارد در این نمایشگر دیده می‌شود.
کد خبر: ۷۰۵۷۰۲

شاید همین صورت بامزه و دوست‌داشتنی است که در همان نگاه اول حس خوبی از باکستر به ما می‌دهد، اما این تنها ویژگی مثبت باکستر نیست. این ربات پیشرفته دارای بازوهای مکانیکی ویژه‌ای است که علاوه بر دقت، از ظرافت خاصی نیز برخوردار است. این ربات طوری طراحی شده است که می‌تواند اشیا مختلف ریز و درشت را بدون آسیب زدن به آنها بردارد و جابه‌جا کند. همچنین این ربات به گونه‌ای طراحی شده تا در صورت برخورد با کوچک‌ترین مانع، فشاری به آن وارد نکند. به این ترتیب می‌توان اطمینان یافت که این ربات آسیبی به انسان و لوازم حساس دور و بر ما در خانه یا محل کار وارد نمی‌کند.

تولید انبوه باکستر از دو سال پیش آغاز شد و هم‌اکنون از این ربات دقیق در کارخانه‌های مختلفی در ایالات متحده برای اموری نظیر بسته‌بندی و نیز در خط مونتاژ محصولات مختلف استفاده می‌شود. ظرافت و دقت باکستر در کنار عملکرد خوبی که از خود در کارخانه‌ها نشان داد، سبب شده برخی از کارشناسان، به فکر استفاده‌های دیگری از باکستر بیفتند.

پرستاری برای قطع نخاعی‌ها

پرستاری از افراد دچار ضایعه قطع نخاع کار بسیار دشواری است. شاید به‌زودی با ایجاد تغییراتی در باکستر بتوان زندگی را برای این دسته از افراد ساده‌تر کرد.

گروهی از دانشمندان موسسه پلی‌تکنیک رنسالر نیویورک تغییراتی را در مدارهای داخلی باکستر ایجاد کردند و آنها را با مدارهای داخلی ویلچر برقی ترکیب کردند. به این ترتیب فرد قطع نخاع می‌تواند با استفاده از دستگاه ویژه‌ای باکستر را کنترل کند. این دستگاه ویژه که در اصل شبیه یک ساز دهنی دیجیتال است، با دمیده شدن نفس فرد قطع نخاع درون سوراخ‌هایی مشخص می‌تواند دستورات خاصی را به انجام رساند. اتصال این وسیله کنترلی به باکستر سبب می‌شود فرد قطع نخاعی بتواند در محیط خود براحتی جابه‌جا شود.

باکستر جراح

اما استفاده‌های احتمالی آینده از باکستر به همین مورد خلاصه نمی‌شود. گروهی دیگر از دانشمندان نیز به فکر استفاده از این ربات برای انجام معاینات پزشکی افتاده‌اند. از آنجا که باکستر در اصل طوری طراحی شده که آسیبی به انسان وارد نمی‌کند و دست‌هایش به محض برخورد با کمترین مقاومت دیگر حرکت نمی‌کند، می‌توان از آن برای انجام برخی امور تشخیصی پزشکی نیز استفاده کرد.

برای این کار، این تیم پژوهشی ابتدا باکستر را به یک استتوسکوپ (گوشی پزشکی) مجهز کردند سپس حرکات لازم را به این ربات آموزش دادند. منظور از حرکات خاص، مراحل لازم برای قرار دادن گوشی روی نقاط مشخص از بدن بیمار است. به این ترتیب در مکان‌هایی که پزشک در آن حضور ندارد یا در موقعیت‌های اورژانسی، باکستر می‌تواند به معاینه بیمار پرداخته و اطلاعات را به پزشکی که در مکانی دوردست قرار دارد، ارسال کند.

باکستر برای کشاورزی در فضا

شاید سازندگان باکستر که آن را طراحی کرده بودند فکرش را هم نمی‌کردند که باکستر به فضا هم راه یابد. گروهی از دانشمندان دانشگاه کلرادو در ایالات متحده که در حال بررسی شیوه‌های مختلف رباتیک برای کشاورزی در فضا بودند، باکستر را نامزد خوبی برای ارسال به فضا و کاشت محصولات مختلف در آن یافتند.

از آنجا که حضور طولانی‌مدت انسان در فضا یا روی سیاره مریخ، منوط به تامین نیازهای اولیه او از قبیل غذاست، کشت محصولات مختلف در فضا به یکی از اولویت‌های پژوهشی ناسا بدل شده است، اما با توجه به شرایط خاص موجود در سیاره مریخ، این کار باید به صورت مستقل از انسان و توسط ربات به انجام برسد. به همین دلیل است که پژوهشگران دنبال شیوه‌هایی موثر برای کشاورزی رباتیک در فضا هستند.

اما اصلی‌‌ترین دلیل انتخاب باکستر برای پروژه کشاورزی در فضا، ظرافت این ربات در بلند کردن و جابه‌جایی اشیای مختلف است. از آنجا که گیاهان بسیار ظریف هستند و هر گونه آسیبی به آنها موجب نابودی گیاه می‌شود، باکستر می‌تواند با ظرافت خود، امور مربوط به کاشت، دشت و برداشت محصولات کشاورزی در فضا را با دقت به انجام برساند.

نکته جالب در این میان، به‌صرفه بودن قیمت باکستر است. با توجه به این که پروژه‌های فضایی معمولا بسیار گران‌قیمت هستند، قیمت 25 هزار دلاری باکستر عملا آن را به گزینه‌ای بسیار کم‌هزینه و در عین حال کاربردی و ارزشمند برای کشاورزی در فضا بدل می‌کند.

مترجم : صالح سپهری‌فر / newscientist

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها