دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

سرانه مطالعه در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: با وجود کتابداران متعهد و علاقمند و توسعه کتابخانه های عمومی باز هم سرانه مطالعه در ایران پایین تر از میانگین جهانی است.
کد خبر: ۷۰۲۵۰۹
سرانه مطالعه در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است

علیرضا مختارپور در نشست خبرنگاران که در محل کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد، گفت: مهمترین هدف من از بازدید سرزده به کتابخانه های ارومیه، مراجعه به مهمترین سطح تماس نهاد کتابخانه ها با مردم و جامعه کتابخوان است.

وی افزود: در این بازدید از ۱۶ کتابخانه شهر ارومیه بازدید شد هرکدام دارای ویژگی های خاصی بودند مثل کتابخانه ای که ۸۰درصد از اعضای آن را کودکان تشکیل می دادند و این برای کتابخانه یک امتیاز است که بتواند کودکان را به مطالعه تشویق کند، ما می دانیم که کتابخوانی را باید از کودکی و نوجوانی به کودکان آموخت وگرنه در بزرگسالی کمتر این اتفاق رخ می دهد در واقع اصلی ترین اولویت نهاد توجه به بخش کودک است که خوشبختانه در سطح این استان نیز توجه ویژه ای به بخش کودک در کتابخانه ها شده است.

مختار پور درباره نقاط قوت و ضعف کتابخانه های ارومیه گفت: وجود کتابداران علاقمند به کار و حوزه کتابخوانی از نقاط قوت کتابخانه های ارومیه است و این باعث افتخار و خوشحالی است، اما وجود مشکلات مالی کتابداران، با توجه به حقوق بسیار پائین کتابداران در مقایسه با سایر نهاد ها و ادارات دولتی و غیر دولتی از نقاط ضعف این نهاد و از گلایه های کتابداران است.

دبیرکل نهاد کتابخانه ها عمومی کشور افزود: در این بازدید من نظر اعضای کتابخانه ها را نیز در مورد کتابخانه جویا شدم و نظر مثبت آنها را نسبت به کتابداران و کتابخانه شاهد بودم اما متاسفانه سرانه مطالعه در سطح کشور و استان همچنان بسیار پائین تر از سطح جهانی است و ما باید با افزایش تعداد کتابخوانان واقعی و نه آماری و کاذب، به افزایش سرانه مطالعه بپردازیم.

مختار پور گفت: ارسال کتاب و نشریه که از ابتدای امسال متوقف شده بود نیز از ابتدای شهریور ماه آغاز می شود.

وی افزود: ۲ نشانه برای افزایش سرانه مطالعه در کشور وجود دارد یکی افزایش چاپ کتاب و دیگری تعداد مراجعه به کتابخانه ها است.

مختارپور گفت: برای بهبود شرایط معیشتی کتابداران نیز ما به دنبال افزایش بودجه در سال ۹۴ و همینطور پیدا کردن راه کارهای حقوقی برای تضمین واریز نیم درصد شهرداری ها به کتابخانه ها هستیم.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها