ایران زمین

کنترل سوختگی شمشادها در جنگل‌های مازندران

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر از توقف روند گسترش بیماری سوختگی شمشاد در جنگل‌های غرب مازندران خبرداد.
کد خبر: ۷۰۲۴۶۶

غلامحسن اشرفی‌نیا افزود: بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف نشان می‌دهد میزان آلودگی به بیماری سوختگی شمشاد در ماه‌های اخیر افزایش نیافته و وضع در حالت پایدار است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد مقاومت طبیعی درخت شمشاد موجب شد درصد قابل توجهی از پایه‌های این گونه با ارزش سالم بمانند که همین امر، زمینه را برای زادآوری و احیا فراهم می‌کند.

اشرفی‌نیا تاکید کرد: شمشاد درختی کند رشد است ولی جان‌به در بردن از این بیماری فراگیر و خطرناک جای خرسندی دارد و اگر وضع به همین صورت ادامه یابد، امیدواریم در چند سال آینده بسیاری از خسارات وارد شده تا حد زیادی جبران شود.

وی با تاکید بر مشخص نبودن دلیل قطعی شیوع این بیماری یادآور شد: به طور کلی عواملی همچون خشکسالی، تک کشتی محصولات، ورود فرآورده‌ها و محصولات جنگلی آلوده از دیگر مناطق و کشورها، استفاده از ارقام اصلاح شده که نسبت به یک آفت یا عامل بیماری حساس هستند و همچنین کاشت گونه‌های ناسازگار از مهم ترین علل طغیان آفات و بیماری‌هاست.

بیماری بلایت یا سوختگی شمشاد در ایران نخستین‌بار سال 1389 در جنگل‌های آستارا و تالش دیده شد و در جنگل‌های هیرکانی از غرب به شرق گسترش یافت./ایرنا

تابستان‌گذرانی 1000 فلامینگو در تالاب میقان

یک فعال محیط زیست از فرود هزار فلامینگو به تالاب میقان استان مرکزی خبر داد.

محمود کلنگری با اشاره به این‌که پرنده ماده این گونه از نوع نر آن کوچک‌تر است، گفت: این پرندگان گرمسیری در تمام دنیا بجز استرالیا دیده می‌شود، در ایران جوجه‌گذاری این نوع پرنده در تالاب شادگان و دریاچه ارومیه گزارش شده و اکنون نیز حدود هزار فلامینگو در تالاب میقان اراک در حال تابستان‌گذرانی هستند.وی تصریح کرد: عمر این گونه پرندگان به بیش از 30سال می‌رسد، اما با حفظ شرایط مطلوب، عمر آنها به 80 سال می‌رسد؛ چرا که دشمن طبیعی چندانی ندارد و در صورت ابتلا به هر نوع بیماری درمان می‌شود.

وی با بیان این‌که فلامینگوها عموما از سخت‌پوستان، کرم‌ها، حشرات و حلزون تغذیه می‌کنند، افزود: به جهت این‌که نوک فلامینگو خمیده رو به پایین است برای تغذیه تمامی گردن خود را در آب فرو می‌برد و با عمل فیلتراسیون توسط منقار خود خوراکش را تأمین می‌کند.

کلنگری اضافه کرد: مهم‌ترین منبع تغذیه فلامینگوها در تالاب میقان اراک، آرتمیاست که احتمال می‌رود صورتی رنگ شدن بدن فلامینگوها به دلیل مصرف این سخت‌پوست باشد.

وی زمان حضور این پرندگان در تالاب میقان را از اواسط بهار تا اواسط تابستان عنوان و اظهار کرد: این پرندگان بشدت نسبت به هرگونه تغییر در محیط آسیب‌پذیرند و اگر با کمبود غذا و خشکسالی مواجه باشند تولیدمثل نخواهند داشت.

این فعال محیط زیست اضافه کرد: فلامینگوها وابستگی بسیاری به آب دارند و افزایش شوری آب و خشک شدن تالاب خطر جدی برای حیات این پرندگان محسوب می‌شود. در صورتی که حقابه تالاب میقان اراک رعایت نشود خطر جدی فلامینگوها را تهدید می‌کند و حتی ممکن است تعداد آنها به یک پنجم برسد؛ به همین دلیل رعایت و اختصاص حقابه تالاب برای حیات این پرندگان ضروری است./‌ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها