کودک سالم

تب در کودکان

تب، اتفاقی است که حتما تاکنون برای کودک شما افتاده است، بسیاری از مادران نسبت به حرارت بدن کودکشان بسیار حساس هستند و بلافاصله افزایش مختصر درجه حرارت بدن کودکشان را شناسایی می‌کنند و نگران می‌شوند.
کد خبر: ۷۰۰۳۱۹
تب در کودکان

جام جم سرا: همان طور که می‌دانید تب، یک واکنش التهابی در بدن انسان است که نسبت به ورود یک میکروب یا ویروس یا عامل عفونی دیگر یا فعال شدن سیستم التهابی بدن به علت‌های دیگر اتفاق می‌افتد.

معمولا با شروع تب در یک کودک بدون توجه به سن، اولین احتمال، ابتلای او به یک عفونت است و در بسیاری از موارد نیز با شروع تب، علائم دیگر بیماری مثل آبریزش بینی، سرفه، ضایعات جلدی در سطح بدن، ضایعات داخل دهانی، اسهال و استفراغ، دل درد، دردگوش، زردی و... بروز می‌کند و علت تب مشخص می‌شود.

بسیاری از بیماری‌های تب‌ دار در دوران کودکی منشا ویروسی دارند و با استفاده از مسکن و اقدامات حمایتی، بهبود پیدا می‌کنند، ولی مواردی از تب همراه با کاهش هوشیاری، استفراغ‌های شدید، تشنج، ضایعات خونریزی‌دهنده در سطح پوست، اسهال خونی و بدی حال عمومی است که در این موارد لازم است کودک بلافاصله بستری شده و از نظر عفونت‌های خطرناک مورد بررسی قرار گیرد.

مواردی از تب نیز وجود دارد که با وجود بد نبودن حال عمومی کودک ادامه پیدا می‌کند، این گونه تب‌ها به مصرف آنتی‌بیوتیک پاسخ نمی‌دهد و لازم است مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

در این‌گونه موارد با انجام معاینه فیزیکی کامل سوالات دقیق از خانواده و انجام آزمایش‌های لازم، به منشا تب پی می‌بریم، در این کودکان معاینه روزانه و دقیق بیمار در طول زمان، کلیدهای تشخیص بسیاری را در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

در بعضی از موارد، ممکن است تب با نظم زمانی اتفاق افتد، این گونه تب‌ها به علت عفونت‌هایی مانند مالاریا رخ می‌دهد و در صورت وجود علائم دیگر بیماری می‌توان از ارزیابی آزمایشگاهی برای تشخیص آن استفاده کرد.

بعضی از عفونت‌ها مانند تب مالت و حصبه که هنوز در کشور ما وجود دارد نیز باعث تب‌های طولانی دل‌درد، دردهای عضلانی و مفصلی، یبوست و علائم دیگر می‌شود و در صورت درمان نشدن ممکن است باعث عوارض شدید شود البته شک بالینی پزشک، براساس منطقه زندگی کودک و دیگر نشانه‌ها می‌تواند در درمان زودرس این بیماری‌ها نقش مهمی را ایفا کند.

بیمارهایی مانند سل که در کودکان و بزرگسالان علاوه بر ریه، دیگر ارگان‌ها را نیز گرفتار می‌کند با تب طولانی خود را نشان می‌دهد و چون علائم بسیار متنوعی دارد، دقت بالینی و موشکافی کافی برای تشخیص آن لازم است.

بعضی از بیماری‌های تب‌دار نیز از گروه بیماری‌های عفونی خارج می‌شود، این بیماری‌ها ممکن است در ابتدا به عنوان یک عفونت مورد درمان قرار گیرد، ولی در طول زمان و با ظهور علائم دیگر و پاسخ ندادن به درمان‌های معمولی، احتمال آنها مطرح می‌شود.

تب، علاوه بر این‌که بسیار شایع است و در بسیاری از موارد برای کودک شما مشکل‌ساز نیست، در صورت تداوم نیاز به بررسی بیشتر دارد بنابراین مراقبت کافی، صبر و درمان مناسب می‌تواند نجات‌دهنده کودک باشد.

با این حال، آنچه که مهم است شناسایی عامل ایجادکننده تب است و این وظیفه مهم به عهده پزشک است.(دکتر فریبا شیروانی - متخصص اطفال و فوق‌تخصص عفونی اطفال)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها