مشاور عالی رئیس‌جمهور گفت: تصمیم رئیس‌جمهور در مورد تشکیل قطب سوم خودروسازی کشور بسیار جدی بوده و نظرشان این است که خودروسازان در فضایی کاملا رقابتی فعالیت کنند تا بازار رقابت سبب اصلاح کیفیت و کاهش قیمت‌ها شود.
کد خبر: ۶۹۹۴۳۱

به گزارش ایسنا، به گفته اکبر ترکان، در واقع نظر رئیس‌جمهور این است که غیر از دو خودروساز بزرگ فعلی، یک خودروسازی دیگر نیز راه‌اندازی شود و بتواند هم در بعد صادرات و هم در بعد تأمین نیاز داخل، فعالیت کند.

وی ادامه داد: با این وصف، مکان تأسیس قطب سوم را نیز در منطقه آزاد چابهار در نظر گرفته‌ایم و می‌خواهیم با گرایش صادراتی، خودروسازی نیرومند ایجاد کنیم.

ترکان اضافه کرد: در این بین قرار نیست دولت، خود متولی «قطب سوم» باشد؛ چرا که این قطب از سوی بخش خصوصی راه‌اندازی خواهد شد و دولت نیز حمایت‌های لازم را در این مورد اعمال خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون مذاکراتی با بخش خصوصی انجام داده و از آنان خواسته‌ایم با خودروسازان مختلف دنیا مذاکره کنند و نتایج را در اختیار دولت قرار دهند. دولت نیز به بهترین پیشنهاد پاسخ مثبت داده و حمایت‌های لازم را نیز از آن انجام خواهد داد. مشاور عالی رئیس‌جمهور گفت: در این بین ما از فعالان بخش خصوصی خواسته‌ایم با خودروسازان اروپایی و آسیایی مذاکره کنند که در این راستا می‌توان به خودروسازان چینی و شرکت‌هایی مانند نیسان موتورز ژاپن و کیاموتورز کره اشاره کرد. ضمن آن‌که اروپایی‌ها نیز منتظر مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هستند.

به گفته ترکان، به هر حال آنها می‌خواهند مطمئن شوند که آیا اجازه سرمایه‌گذاری در ایران را خواهند داشت و آیا می‌توانند به آینده این سرمایه‌گذاری (با توجه به رابطه ایران و غرب) اطمینان کنند، اما اهداف راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی مشخص است؛ یکی از اهداف مشخص، ایجاد خودروسازی صادرات محور است؛ یعنی هم بخشی از نیاز بازار داخل تأمین شود و هم محصولات این قطب، قابل عرضه و رقابت در بازارهای جهانی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها