مدیر پایگاه شهر تاریخی بلقیس اسفراین در خراسان شمالی، از اختصاص پنج میلیارد ریال اعتبار از محل ردیف ماده 180 برنامه پنجم ملی برای مرمت و ساماندهی شهر تاریخی بلقیس در سال 93 خبر داد.
کد خبر: ۶۹۸۵۰۷

علیرضا نجفی افزود: با اختصاص این میزان اعتبار، کار مرمت و ساماندهی این اثر تاریخی شتاب خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: این اثر تاریخی در ردیف 3005 مرمت و ساماندهی محوطه‌های تاریخی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.

شهر بلقیس در فاصله سه کیلومتری جنوب شهر کنونی اسفراین با وسعت 180 هکتار واقع شده که شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه‌های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروانسرا، مجموعه معروف به یخدان‌ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی است.

این مجموعه تاریخی با توجه به اهمیت و غنای تاریخی و شهری قدیم در سال 1388 به‌عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان‌شناسی آن آغاز شده است. شهرستان اسفراین در 60 کیلومتری جنوب بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد. ‌/ ‌ایرنا

مرگ تدریجی نخل‌های بوشهر

در پی خشکسالی‌ها و برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی شهرستان دشتستان استان بوشهر، شمار زیادی از درختان این منطقه از تشنگی و کم آبی خشک شده و از‌بین رفته‌اند.

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار دشتستان در این باره گفت: بخشی از چشمه‌های منطقه دالکی که منبع مهم آبیاری نخیلات منطقه بود بر اثر وقوع زلزله هفتم آذر سال 92 خشک و بی‌آب شد.این در حالی است که 30 هزار اصله نخل در این منطقه از طریق ا ین چشمه‌ها آبیاری می‌شد.

عبدالحمید کریم آزاد افزود: به همین دلیل تغییر الگوی کشت در مناطق مختلف شهرستان باید در برنامه کاری جهاد کشاورزی قرار گیرد تا هم کشاورزان متضرر نشوند و هم به‌منابع آبی و خاکی منطقه صدمه وارد نشود.

وی بر کشت محصولات با مصرف کم آب و اختصاص یک شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اجرایی با موضوع چاه‌های غیرمجاز تاکید کرد.

کریم آزاد با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی در زمینه مصرف بهینه و صحیح از منابع آب گفت: تشکیل تعاونی‌های آب بران و توسعه سیستم ‌های هوشمند سازی کنتورهای چاه‌های کشاورزی در این شهرستان ضروری است.

معاون فرمانداری دشتستان خواستار برقی کردن چاه‌های مجاز کشاورزی، اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری، تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی، تسریع در اجرای سد دالکی و شبکه آبیاری شبانکاره و بتن‌کردن کانال‌های آبیاری، اصلاح شیوه‌های آبیاری و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و ترغیب کشاورزان به آن، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و اطلاع‌رسانی در این زمینه شد.

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر نیز گفت: در چند سال اخیر 257 حلقه چاه آب در شهرستان دشتستان براثر خشکسالی و استفاده بی رویه و غیرمجاز از منابع زیرزمینی خشک شده‌ است. حسین باشی‌زادگان افزود: در سال گذشته بیش از 60 میلیون مترمکعب آب به‌صورت غیرمجاز در قالب حفر چاه، کف‌شکنی و استفاده نادرست از منابع زیرزمینی در شهرستان برداشت شده است. هم‌اکنون مالکان 3053 حلقه چاه مجاز در دشتستان از منابع آبی زیرزمینی برداشت می‌کنند. وی ادامه داد: 1064 حلقه چاه مجاز در پنج سال گذشته در شهرستان دشتستان به‌دلیل کاهش منابع آبی زیرزمینی کف شکنی و لایروبی شده‌ که این امر هزینه‌های بالایی داشته است.

به گفته قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر، به‌دلیل کاهش منابع آب‌های زیرزمینی و تقویت آنها برخی دشت‌های آبی شهرستان از جمله دشت بوشکان و ارم ممنوعه اعلام شده است. / ایرنا

تولید سیب‌زمینی بهاره برای نخستین بار دراستان مرکزی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از تولید سیب زمینی بهاره برای اولین بار در این استان خبر داد و گفت: با انجام یک کار تحقیقاتی برای اولین بار این سیب زمینی در بهار کشت و به مرحله برداشت رسید.

غلامحسین خدرایی افزود: در راستای معرفی الگوی کشت مناسب و با کار تحقیقاتی بر روی کشت سیب زمینی امسال ده هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت سیب زمینی بهاره نوع زودرس(رقم سانته) اختصاص یافت که این نوع کشت در اوایل فروردین انجام و در تیرماه برداشت می‌شود.

وی استفاده از بارندگی‌های بهاره و کاهش 40 درصدی در مصرف آب را از مزایای این نوع کشت عنوان کرد و افزود: با توجه به فراوانی محصول در بازار مصرف کشت بهاره می‌تواند در کاهش قیمت محصول موثر باشد.

خدرایی اضافه کرد: امسال ده هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان اراک و فراهان به کشت سیب زمینی بهاره اختصاص یافته که در سال‌های آینده این نوع کشت توسعه یافته و جایگزین کشت پاییزه خواهد شد. کارشناس مسئول سبزی و صیفی جات سازمان جهاد کشاورزی استان هم با بیان این‌که در کشت بهاره از نوع سیب زمینی زودرس (رقم سانته) استفاده شده، گفت: این رقم برای کشت بهاره مناسب و عملکرد بالا در هکتار از مزایای آن است.

اسماعیلی دوره رشد محصول در کشت بهاره را 90 روز عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود در هر هکتار 40 تن محصول برداشت شود./ مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها