به بهانه سالروز پذیرش قطعنامه 598

مُهر پایان بر سند جنگی نابرابر

امروز 29 تیر 1393 خورشیدی برابر با 22 رمضان 1435 هجری و 20 جولای 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده ، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۹۷۴۱۹
29 تیر، صدور پیام امام به مناسبت پذیرش قطعنامه 598

هجری شمسی

29 تیر 1272

شیلات شمال ایران به استفان لیانازوف سرمایه‏ دار روسی واگذار شد. پس از آن‏که ناصرالدین شاه قاجار امتیاز رویتر مبنی بر تاسیس بانک شاهنشاهی و بهره ‏برداری از بعضی معادن ایران را به انگلیسی‏ها واگذار کرد، دولت روسیه نیز به هم‏چشمی انگلستان در صدد اخذ امتیاز جدیدی بود. سرانجام دولت روس با تحت فشار قرار دادن شاه، امتیازات متعددی از جمله امتیاز شیلات شمال ایران و صید ماهی و نیز امتیاز تاسیس بانک استقراضی را به دست آورد. در این میان، استفان لیانازوف، از سرمایه‏ داران روسی، امتیاز شیلات شمال ایران را به دست آورد. پس از مرگ لیانازوف، امتیاز شیلات شمال به ورثه او منتقل شد. پایان آخرین دوره امتیاز لیانازوف، با انقلاب روسیه و از هم گسیختن امور ورثه مصادف شد. پس از آن از سال 1301 تا 1306 ش دولت شوروی با پرداخت مبلغی، از شیلات بهره ‏برداری می‏کرد. این امتیاز بعدها به صورت مشارکت بین ایران و انگلستان ادامه یافت تا این که با ملی شدن شرکت شیلات ایران در سال 1331 ش، تمام امور مربوط به ماهی‏گیری، به دولت ایران محول شد.

29 تیر 1287

جنگ سختی میان نیروهای طرفدار ستارخان با قوای دولتی درگرفت و تعداد زیادی تلفات از طرفین برجای گذاشت‌.

29 تیر 1366

قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق منتشر شد.

29 تیر 1367

شورای امنیت سازمان ملل، در قطعنامه‌ای که به اتفاق آرا تصویب شد اندوه عمیق خود را در مورد حادثه حمله به هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی اعلام کرد اما از مقصر شناختن امریکا در ارتکاب این جنایت امتناع ورزید.

29تیر 1367

امام خمینی (ره) در پیامی درباره پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل توسط ایران گفتند: «قبول این مسأله برای من از زهر کشنده‌تر است ولی راضی به رضای خدایم و برای رضایت او این جرعه را نوشیدم‌»..

هجری قمری

22 رمضان 273

ابن ماجه محدث بزرگ اهل‏ سنت درگذشت. ابوعبداللَّه محمد بن یزید بن ماجه‏ قزوینی معروف به "ابن ماجه" از مشاهیر و بزرگان حدیث اهل ‏سنت، در سال 209 ق در قزوین به دنیا آمد. ابن ماجه از پیشوایان علم حدیث محسوب می‏ شود و در تمامی شعب آن دانا و منحصر به فرد است. ابن ماجه برای تکمیل آن علم شریف به ری، مصر، عراق، شام، مکه، بغداد و کوفه مسافرت‏ها کرد و از بزرگان این رشته، استماع حدیث نبوی نمود. کتاب سُنَنِ ابن ماجه در حدیث را یکی از صحّاح سته‏ اهل سنت می ‏نامند.

22 رمضان 1286

آیت ‏اللَّه شیخ عبدالحسین تهرانی مشهور به "شیخ العراقین" درگذشت. این عالم بزرگ از شاگردان شیخ محمدحسن نجفی، صاحب کتاب جواهر، بود. شیخ العراقین در حمایت از دین و رفع شبهات ملحدین، تلاش زیادی از خود نشان داد. از این عالم وارسته ترجمه‏ی کتاب نجم العِباد و کتابی در طبقات رُوات برجای مانده است.

میلادی

20 جولای 1883

بنیتو موسولینی دیکتاتور پیشین ایتالیا در 20 ژوئیه 1883م در خانواده فقیری در شمال ایتالیا متولد شد.

20 جولای 1951

ملک عبداللَّه اولین پادشاه اردن هاشمی ترور شد. وی پسر شریف حسین امیر مکه بود که به همراه پدرش در سال 1916 در انقلاب عربی شرکت کرد و توانست پادگان نظامی عثمانی در شهر طائف را تصرف کند. بعدها به کمک انگلیسی ها حاکم امیرنشین اردن شد و براساس توافق و پیمان همکاری انگلیس و اردن در سال 1926م نام این منطقه به مملکت اردن هاشمی تغییر یافت و امیر عبداللَّه با عنوان ملک عبداللَّه پادشاه اردن زمام امور را به دست گرفت و مدت 25 سال در این سمت باقی ماند. وی سرانجام در 20 ژوئیه 1951م در مسجدالاقصی توسط یک جوان فلسطینی که مخالف انضمام بیت‏المقدس و بخش عربی فلسطین به اردن بود، هدف گلوله قرار گرفت و در 69 سالگی کشته شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها