نمره بیست سیما از جام بیستم

در حالی که در جام‌جهانی 2010 یخ‌زدگی وسرمای بازی‌ها با برنامه «یک جهان یک جام» هماهنگ بود، در این دوره گرمای بازی‌های برزیل روی برنامه‌های سیما تاثیرگذار بود.
کد خبر: ۶۹۶۹۶۸
نمره بیست سیما از جام بیستم

در طول یک ماه برگزاری مسابقات جام جهانی سیما پوشش خوبی را داشت و در حالی که بیشتر کشورهای دنیا و حتی 40 درصد از مردم برزیل از تماشای مستقیم بازی‌ها محروم بودند، پخش بازی‌ها در کشورمان با کیفیت خوبی همراه بود و باخلاقیت‌ها و نوآوری تازه تغییر زیادی در کیفیت برنامه‌های ورزشی سیما ایجاد کرد. به بهانه پایان جام نگاهی داریم به برنامه‌های سیما برای جام بیستم!


«بیست چهارده» و جادوی همیشگی عادل!
خبر تهیه‌کنندگی عادل در ویژه برنامه جام‌جهانی 2014 اتفاق خوبی بود که نشان از پایان انحصار حسین ذکایی داشت. کسی که تا پیش از تهیه‌کنندگی تمام برنامه‌های یورو و جام‌جهانی را بر عهده داشت و به نوعی فوتبال خارجی سیما را سند زده بود. اما جادوی عادل بار دیگر جواب داد و تهیه‌کننده برنامه 90 و فوتبال 120 توانست با اتکا بر فناوری‌های جدید و آیتم‌های خلاقانه برنامه خوبی را در استودیو شبکه «پرس‌تی‌وی» روانه آنتن کند. این برنامه که با اجرای خود فردوسی پور، جاودانی و محمد حسین میثاقی همراه بود با تکیه بر شبکه‌های اجتماعی، استفاده از اسکایپ و آیتم‌های مشابه برنامه فوتبال 120 نظیر بخش حواشی جذاب جام توانست خیلی زود جایگاه خود را در بین هواداران فوتبال باز کند. «بیست چهارده» علاوه بر شکست انحصار تهیه‌کنندگان قدیمی، انحصار سبک برنامه‌های این تیپی که همیشه با یک کارشناس داوری و یک کارشناس فوتبالی را در هم شکست و جذب حامی مالی بزرگ در این برنامه به عادل اجازه داد مهمان بزرگ و مرتبط به هر بازی را به برنامه‌اش بیاورد. کما این که در قسمت اول این برنامه دونگای برزیلی مهمان برنامه بود و در طول 38 برنامه به غیر از بازیکنان و مربیان عده‌ای زیادی از خبرنگاران برتر و چهره سرشناس جهان فوتبال از طریق اسکایپ پای‌شان به برنامه باز شد. به غیر از این‌ها دکور برنامه هم از جذابیت خاصی برخوردار بود که با کارهای رایانه‌ای و گرافیکی هر شب شکلی تازه را به مخاطبان ارائه می‌داد.


ستاره‌های جهانی در جام از نگاه دو
هر چقدر که شبکه سه در ارسال مزدک میرزایی به برزیل ناموفق بود وسفر دیرهنگام او به برزیل با گزارش ضعیف یک نیمه‌ای نصف و نیمه بازی ایران و آرژانتین همراه بود، در عوض بچه‌های ورزشی شبکه دو این بار با برنامه‌ای جدید توانستند رقیب جدی برای شبکه سه باشند. اگرچه برنامه «جام از نگاه دو» به تهیه کنندگی «ابوالفضل اکبری» مخاطب برنامه «بیست چهارده» را نداشت، اما بهره‌مندی از دو استودیو در شهرهای ریودوژانیرو و سائوپائولو برزیل و اعزام دو تیم کامل از شبکه در کنار سرمایه‌گذاری‌خوب برای دعوت از ستاره‌های معروف دهه هشتاد و نود این اجازه را به شبکه دویی‌ها داد، برنامه متفاوت و خاص را هر شب از برزیل به روی آنتن بفرستند. در طول پخش این برنامه ستارگان سرشناس و قدیمی جهان فوتبال از جمله رود گولیت، زیکو، سباستین ورون، کریســـتین ویـــری، میشائیل بالاک، یوری ژورکائف، کاناوارو و لازارونی میهمان «جام از نگاه دو» بودند که در نوع خود در تاریخ سیما بی‌سابقه و بی نظیر است و تاثیر زیادی در بالا بردن سطح کیفی برنامه‌های سیما در ایام جام جهانی داشت.


شگفتی پخش HD
در میانه‌های بازی جذاب اروگوئه و انگلیس در مرحله گروهی جام جهانی بود که پیام کوتاهی مبنی بر پخش بازی‌ها از طریق گیرنده‌های دیجیتال با کیفیت HD زیرنویس شد. یک شگفتی که تماشای جام‌جهانی با کیفیت بسیار عالی و فناوری روز را به دارندگان تلویزیون‌های LED و LCD هدیه داد. در پخش HD تصاویر «16 به 9» است و تصاویر آن نسبت به تصاویر پخش آنالوگ که «4 به 3» است، عریض‌تر و واقعی‌تر هستند. شبکه‌ HD که در این مدت تنها پخش بازی‌های جام جهانی و لیگ جهانی والیبال را انجام می‌داد حالا از حالت تست خارج شده و با پخش آزمایشی 5 ساعت در روز برنامه دارد و پیش‌بینی می‌شود از سال بعد لیگ برتر فوتبال ایران و لیگ‌های معتبر اروپایی هم از این شبکه با کیفیت HD پخش شوند. البته مسابقات آسیایی «اینچئون» کره جنوبی هم جزو گزینه‌‌های دم‌دستی است که شاید پخش مسابقات به صورت HD را شاهد باشیم! (هفته نامه جیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها