اجاره روزانه آپارتمان‌های مبله تخلف و غیرقانونی است

به نام مسافر به کام فساد

گزیده عناوین روزنامه های صبح پنجشنبه

می‌گویند غیرقانونی است اما برخوردی نمی‌کنند

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین صفحات اول خود مطالبی همچون؛ وعده پرداخت وام ازدواج بعد از عید فطر، می‌گویند غیرقانونی است اما برخوردی نمی‌کنند، اعتراف صریح شیمون پرز: موشک‌های مقاومت خواب را از ما گرفته است و... را منتشر کردند.
کد خبر: ۶۹۶۹۲۸
می‌گویند غیرقانونی است اما برخوردی نمی‌کنند

سیاست روز: می‌گویند غیرقانونی است اما برخوردی نمی‌کنند

اجاره آپارتمان مبله در تمامی نقاط تهران بصورت روزانه، هفتگی و ماهانه با کلیه امکانات رفاهی موضوع جدیدی برای پایتخت‌نشینان است که سبب شده دیدگاه‌های مختلفی در‌خصوص آن وجود داشته باشد.

عده‌ای از شهروندان از این کار استقبال کرده و معتقدند می‌تواند ایده خوبی باشد و از سوی دیگر یک نماینده مجلس معتقد است که این کار از اساس غیرقانونی است.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران با غیرقانونی خواندن اجاره آپارتمان مبله در تهران برای یک یا دو شب گفت: اجاره سوئیت یا آپارتمان به این شکل علاوه بر ایجاد اخلال از نظر اقتصادی و امنیتی در کشور به بروز مشکلات اخلاقی نیز دامن می‌زند.

حسین طلا در گفت‌وگو با خانه ملت با یادآوری درج آگهی‌هایی در برخی از سایت‌ها و روزنامه‌ها در خصوص اجاره آپارتمان مبله در تهران برای یک یا دو شب‌ گفت: اجاره منزل یا آپارتمان به این شکل علاوه بر ایجاد اخلال از نظر اقتصادی و امنیتی در کشور به بروز مشکلات اخلاقی نیز دامن می‌زند.

نماینده مردم تهران ریشمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کسانی که خواهان اجاره دادن منزل خود برای مدت مشخص حتی یک روز هم هستند باید مجوز لازم را از مراجع مربوطه اخذ کنند افزود: در تهران برخی‌ها اقدام به واگذاری خانه‌های مبله برای یک شب یا دو شب کرده‌اند که این موضوع از دو ناحیه قابل بررسی است یک ناحیه صنفی و تجاری که بر‌اساس قانون صنفی کشور کسانی که منازل خود را به این شکل اجاره می‌دهند باید از اتحادیه هتل‌داران یا اتحادیه مسافر‌خانه‌ها مجوز بگیرند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه اجاره دادن منزل جزو فعالیت‌های صنفی به شمار می‌رود تصریح کرد: اگر کسی بخواهند منزل و آپارتمان خود را برای مدت یک یا دو شب اجاره دهد فعالیت تجاری انجام داده که این مشمول قوانین صنفی شده و باید اخذ مجوز صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه اجاره منازل و آپارتمان‌ها برای مدت کوتاه در حوزه امنیتی به بروز مشکلاتی منجر می‌شود گفت: وقتی کسی خواهان اجاره جایی برای مدت مشخصی است باید مشخصات کامل خود را به متصدی اعلام کند این در حالی است که در چنین منازلی موجر تنها به کسب درآمد فکر می‌کنند.

طلا ادامه داد: وقتی کسی به این شکل و بدون هیچ مدرکی جایی را یک یا دو شب اجاره می‌دهد هم در حوزه اقتصادی و امنیتی اخلال ایجاد کرده و هم در حوزه‌های اخلاقی زیرا معلوم نیست آن شبی که بیتوته صورت گرفته با محارم یا با افراد دیگر بوده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اجاره مسکن به مدت کوتاه بدون اخذ مشخصات و مدارک کافی از مستاجر غیرقانونی است افزود: روزنامه‌ها نیز اگر آگهی با مضمون اجاره سوئیت و منزل با این شرایط منتشر کنند برابر قانون اصناف که این موضوع در سال ۹۲ مصوب شد به طور حتم مجرم شناخته شده و باید احکام لازم از حبس تا جریمه نقدی برای آنان در نظر گرفته شود.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران همچنین از ضرورت برخورد پلیس اماکن نیز با اجاره آپارتمان با شرایط یاد شده خبر داد و گفت: برخورد با چنین پدیده‌هایی باید با سخت‌گیری بسیاری برای حفظ امنیت کشور صورت بگیرد.

اما این در حالی است که شهروندان با خواندن این خبر بر روی خبرگزاری ها عکس العمل های متفاوتی داشته اند که در ادامه می آید.

محمد معتقد است: به جای ممنوع کردن باید یاد بگیریم کارها را ضابطه مند کنیم چراکه ممنوع کردن راه مقابله با هر موضوعی نیست.

این در حالی است که کامران به عنوان یک وکیل معتقد است: طبق ماده ۱۰ قانون مدنی، قراردادهای میان اشخاص مادامی که فعل خلاف قانون در آن نباشد معتبر و محترم است.

وی ادامه می دهد: اجاره دادن ملک که فی‌نفسه خلاف قانون نیست، حال اگر بین یک مالک و مستأجر موضوع اجاره چند ساعت یا چند روز یا چند ماه باشد، از منظر نگاه قانونی چیزی عوض نمی‌شود.

این خواننده همچنین می‌نویسد: موضوع آنجا خلاف قانون می‌شود که ثابت گردد فردی مکانی را صرفاً برای مقاصد نامشروع دایر کرده است که این مهم هم نیاز به اثبات دارد و با اصل بر برائت در تضاد است.

در همین رابط احسان نیز نقطه نظر جدیدی داشته و می‌نویسد: راه‌حل این مشکل، ساماندهی بخش گردشگری و رسیدگی به وضعیت نامناسب هتل‌ها و مسافر‌خانه‌ها است.

دو خواننده ناشناس نیز در این رابطه نوشته‌اند: آقای نماینده محترم چرا هر مسئله‌ای را منفی می‌بینید آیا متوجه هستید که اگر یک بیمار به تهران بیاید و بتواند با حداقل قیمت از این سوئیت‌ها استفاده کند چه کمکی به او شده است.

از سوی دیگر فرد ناشناس دیگری نیز با اعتقاد بر اینکه مگر این نوع اجاره دادن در تمامی شهرهای مذهبی و توریستی رواج ندارد، ادامه می‌دهد: در این صورت همچنین باید با تمام کسانی هکه در شمال کشور هم ویلا اجاره می‌دهند برخورد شود.

این خواننده با اعتقاد بر اینکه برخورد نمی‌تواند دوگانه باشد، تصریح می‌کند: مگر در آن شهرها افراد مجوز از اتحادیه هتلداران دارند؟

یوسف نیز بر این اعتقاد استوار است که مسافری که یک یا دو شب بیشتر نمی‌خواهد جایی بماند و نمی‌خواهد هتل برود و از وضعیت مهمانسراها هم رضایتی ندارد، چه باید کند؟

مهندنا نیز با اشاره به اینکه در کل شهرستان‌ها خصوصا شهرهای زیارتی و سیاحتی این یک امر معمول است، توضیح می‌دهد: چه اشکالی دارد که این رویه در تهران که پایتخت هم هست انجام شود.

این کاربر همچنین می‌نویسد: البته در تهران هم این موضوع قدمت دارد ولی نه به قدمت شهرهای زیارتی و سیاحتی.

اما درحالی نظرها در‌خصوص بودن یا نبودن این موضوع جدید در تهران متفاوت است که وقتی با یکی از این آگهی‌های اجاره ویلا تماس می‌گیریم متوجه می‌شویم برای اجاره این آپارتمان‌ها نیاز به هماهنگی چندانی نداریم.

کافیست کل مبلغ زمان اجاره کردن خانه را نقدی بپردازیم تا بتوانیم با ضمانت یک کارت ملی تمام مدت مذکور را در خانه اجاره شده خود بمانیم. خانه‌ای که در تمام نقاط تهران نیز اجاره داده می‌شود و اینگونه که صاحب‌خانه می‌گفت اجاره یک آپارتمان هفتاد هشتاد متری یک خوابه شبی ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود.

اینکه مد شدن این مفهوم در تهران می‌تواند ایده خوبی باشد یا خیر موضوعی است که نیازمند بررسی و واکاوی‌های بیشتر است و عناصر نظارتی باید بیش از پیش به این مقوله توجه داشته باشند.

اما نکته جالب توجهی که در حرف آخر این گزارش گونه به آن اشاره می‌شود چیزی نیست مگر آنکه به گفته آقای نماینده مجلس در حال حاضر اجاره‌ خانه‌های مبله غیرقانونی است.
کار غیرقانونی که کافیست یک جست‌وجوی کوچک در اینترنت داشته باشیم تا ببینیم به وفور در تهران در حال رخ دادن است.

جام جم

- وعده پرداخت وام ازدواج بعد از عید فطر
- 25 هزار بیمار در صف پیوند عضو
- روحانی: نگرانی‌های فرهنگی را برطرف کنید
- کسری بودجه 3000 میلیارد تومانی آموزش و پرورش

کیهان

- اعتراف صریح شیمون پرز: موشک‌های مقاومت خواب را از ما گرفته است
- روزنامه آمریکایی بوستون گلوب: پیش‌بینی رهبر ایران درست بود آمریکا به وعده‌اش پایبند نیست
- وزیر صنعت: قیمت‌های جدید خودرو را ندیده‌ام!
- وام ازدواج پس از تعطیلات عید فطر پرداخت می‌شود

جمهوری اسلامی

- کارشناس رژیم صهیونیستی:سامانه «گنبد آهنین» بزرگترین دروغ جهان است
- آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: سانسورچی‌ها بدانند دل مردم همیشه با حقیقت است
- رئیس جمهور در جلسه هیات دولت:دولت با نگاه ملی از فرهنگ والای اسلامی - ایرانی حمایت می‌کند
- معاون وزیر نفت اعلام کرد: آمادگی کشتی‌های اروپایی و آمریکایی برای پهلوگیری در بنادر ایران

سیاست روز

- مسئولان راهبردهای رهبری در حوزه فرهنگ را اجرایی کنند
- ضربت سنگ‌مغزان تکفیری بر هماره تاریخ تشیع
- بودجه ویژه آمریکا برای پر کردن سوراخ‌های گنبد آهنین
- می‌گویند غیرقانونی است اما برخوردی نمی‌کنند

ابتکار

- گمانه زنی دیپلمات ها از روند گفتگوهای وین6؛ تمدید مذاکرات
- آلن ایر: حل مسئله هسته ای می تواند مقدمه بهبود رابطه ایران و آمریکا باشد
- افشاگری در بهارستان
- احمدی نژاد - روحانی یا آرژانتین-آلمان؟

خراسان

- «بریکس» در برابر بانک جهانی
- پرداخت وام ازدواج پس از عید فطر از سر گرفته می شود
- مسئله فلسطین موضوع اساسی و محوری است
- دیپلمات ها: تمدید مذاکرات قوت گرفت

مردم سالاری

- حمایت قاطع مجلس از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای
- سخنگوی دولت اعلام کرد: پرداخت وام‌های ازدواج بعد از تعطیلات عید فطر
- شایعه کناره‌گیری نوری مالکی
- ظریف: هنوز با تمدید مذکرات موافقت نکرده ایم

دنیای اقتصاد

- تکرار هفته مثبت در بورس تهران
- تحریک اقتصاد از مسیر مسکن
- خروج دلالان از بازار خودرو
- امید «تیم اقتصادی» به رکودزدایی تا پایان سال

آرمان

- جان کری در گفت‌وگوی خبری: در بحث‌های کلیدی به توافق رسید‌ه‌ایم
- هیچ‌کس از سانسور سود نمی‌برد
- محکومیت ۲میلیاردی زنجانی آماده اجراست
- شهردار تهران برنامه جدیدی برای افطاری به نمایندگان داد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها