جدیدترین آماری که دیروز از واردات خودرو به کشور منتشر شد از رشد قابل ملاحظه این بخش حکایت دارد.
کد خبر: ۶۹۶۴۸۶
افزایش واردات خودرو؛ خوب یا بد؟

بنابر اعلام خبرگزاری‌ها، در سه ماه نخست امسال بیش از 23 هزار دستگاه خودرو به ارزش نزدیک به نیم میلیارد دلار وارد کشور شده است که این میزان به لحاظ حجم 173 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است یعنی با اندکی اغماض می‌توان گفت واردات خودرو به کشور سه برابر شده است.

اما شنیدن این خبر در اوضاع و احوال این روزهای اقتصاد ایران باید امیدوارکننده باشد یا دلسردکننده؟ از یک طرف، شرکت‌های خودروساز همچنان در غیاب رقیب جدی خارجی محصولات خود را با قیمت‌های گزاف به مشتریان ایرانی عرضه می‌کنند و مکدر شدن رییس‌جمهور و تهدیدهای مجلس هم هیچ خللی در اراده آنها برای اعمال قیمت‌های غیرمنطقی وارد نمی‌کند.

در چنین شرایطی طبیعی است هر چقدر میزان واردات خودرو به کشور بیشتر شود، خودروسازان داخلی احساس خطر بیشتری کرده و حرکت به سمت افزایش بهره‌وری را شتاب خواهند داد.

ضمن این‌که حرکت خودروهای شیک و به روز در شهرها و پرتعداد شدن آنها طبیعتا مناظر خیابانی کشور را نیز چشم‌نوازتر خواهد کرد.

از سوی دیگر شرایط تحریمی و کاهش منابع ارزی کشور باعث شده است تا بسیاری از مردم نسبت به هزینه کردن هر سنت از درآمدهای ارزی کشور حساسیت داشته باشند.

درآمد صادرات نفت به زحمت و با مذاکره‌های طولانی به دست می‌آید و صادرکنندگان غیرنفتی هم مشقت زیادی برای دریافت منابع از حاصل صادرات خود متحمل می‌شوند.

در این شرایط طبیعتا هزینه نیم میلیارد دلار برای واردات خودرو و آن هم در مدت سه ماه، نمی‌تواند خبر خوبی باشد. اما واقعیت آن است که آنچه اکنون تحت‌عنوان واردات خودرو به کشور انجام می‌شود به دلیل تعرفه‌های بالای وارداتی و دیگر عوارض مربوط فعلا تهدید قابل توجهی برای خودروسازان به شمار نمی‌رود.

نتیجه این که خودرویی که در بازار خلیج‌فارس، 14 هزار دلار قیمت دارد در ایران با قیمت بیش از صد میلیون تومان به فروش می‌رسد.

طبیعتا در صورت ادامه همین روند خودروسازان داخلی می‌توانند با خیال راحت به عرضه محصولات نه چندان مطلوب خود ادامه دهند لذا می‌توان ادعا کرد که با در نظر گرفتن جمیع جهات، افزایش واردات خودرو نباید خبر چندان خوشایندی باشد.

آن هم در شرایطی که بسیاری از بیماران خاص همچنان برای پرداخت هزینه د اروهای وارداتی باید میلیونی خرج کنند و این در حالی است که بسیاری از موارد همین داروهای گرانقیمت نیز به زحمت در بازار یافت می‌شود.

راستی چگونه است که تحریم اقتصادی نتوانسته کوچک‌ترین وقفه‌ای در واردات خودروهای خارجی به کشور ایجاد کند؟

حمید اسدی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها