مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

کشف محوطه‌ بزرگ تاریخی در روستای مهریان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از کشف محوطه‌ای بزرگ در روستای مهریان از توابع شهر یاسوج مرکز استان مربوط به دوره اشکانیان خبر داد.
کد خبر: ۶۹۴۰۴۶
کشف محوطه‌ بزرگ تاریخی در روستای مهریان

به گزارش فارس، صبح امروز محمود باقری در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: فردی روز گذشته، هنگام چاه کندن برای فاضلاب خانه‌ خود به یک حفره بزرگ قدیمی و تاریخی برخورد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه دریافت‌های اولیه کارشناسان ما گویای این است که این حفره بزرگ تاریخی مربوط به دوره اشکانیان یا ساسانیان است، تصریح کرد: دیروز وقتی که صاحب‌ خانه‌ مسکونی در حال چاه کندن برای فاضلاب خانه خود بود متوجه حفره‌ای بزرگ می‌شود که بلافاصله موضوع را به میراث فرهنگی اطلاع می‌دهد و بعد از حضور مأموران و کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در محل حفاری شده متوجه محوطه‌ای دارای چند اتاقک و راهرو مرکزی قدیمی و تاریخی می‌شوند.

وی با بیان اینکه با همکاری نیروی انتظامی، معاون سیاسی امنیتی استاندار و فرمانداری بویراحمد کنترل منطقه را به دست گرفتیم، ادامه داد: بعد از مطالعات باستان‌شناسی و کاوشگری که با مجوز سازمان میراث فرهنگی کشور انجام می‌گیرد، اطلاعات دقیق‌تری جهت دوستداران میراث فرهنگی به همه مردم عزیزمان ارائه می‌دهیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هیچ شیء قیمتی که دارای ارزش ریالی باشد در آنجا پیدا نشده، افزود: در کاوشگری ابتدایی سه کوزه خالی پیدا شد که دو تای آنها به موزه یاسوج انتقال داده شد و یکی دیگر در حال کاوشگری و خروج است.

باقری گفت: به دنبال جذب اعتبار برای کاوشگری بیشتر و تحقیقات مطالعاتی توسط کارشناسان خبره کشوری و استانی هستیم.

وی افزود: حدس کارشناسان ما بر این است که این حفره بزرگ مربوط به قنات آب است یا فضاهای زیر زمینی و پناهگاه برای استفاده مردم در آن زمان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها