موضع‌گیری عبدالله نامزد معترض به نتایج انتخابات افغانستان:

جانم را فدا می‌کنم و حکومت تقلبی را نمی‌پذیرم

عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان یک روز پس از اعلام نتایج مقدماتی، مدعی تقلب در انتخابات افغانستان شد و گفت که حاضر است جانش را فدا کند اما حکومت تقلبی را نمی پذیرد.
کد خبر: ۶۹۳۵۶۸
جانم را فدا می‌کنم و حکومت تقلبی را نمی‌پذیرم

عبدالله عبدالله روز سه شنبه با سخنرانی در جمع هواداران خود در کابل، مواضع رسمی خود را در خصوص نتایج انتخابات اعلام کرد.

وی تاکید کرد: من افغانستان با عزت می‌خواهم این عزت در افغانستان واحد میسر خواهد شد و به هیچ عنوان نباید بدنبال تجزیه آن بود.

عبدالله خاطرنشان کرد: از این رو تقلب در پروسه انتخابات افغانستان را نخواهیم پذیرفت و جان خود را فدا می‌کنم اما حکومت تقلبی را نمی‌پذیرم.

وی همچنین در بین ابراز احساسات هوادارن خود گفت: هرکس تقلب کرده است خواب رفتن به ارگ را نبیند.

عبدالله عبدالله در جمع هواداران خود به مناسبت اعلام نتایج مقدماتی انتخابات گفت: بدون هیچ شک و شبهه ای ما برنده انتخابات هستیم.

وی افزود: حکومتی که برسر کار خواهد آمد برگرفته از رای مردم افغانستان است، من این اطمینان را به مردم افغانستان می‌دهم که از آرا آنان دفاع کنیم.

رقیب اشرف غنی احمد زی در ادامه گفت: مردم از ما توقع دارند که حکومت را سریعتر شکل دهیم و رسماً آن را اعلام کنیم.

"یوسف نورستانی" رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان تاکید کرد که احتمال تغییر در نتایج انتخابات دور دوم ریاست جمهوری پس از رسیدگی به شکایت‌ ها وجود دارد.

وی خطاب به مردم افغانستان نیز گفت: باید مردم چند روز به ما وقت بدهند تا آنچه وعده داده شده است، جامعه عمل پوشانده شود.

عبدالله همچنین اظهار داشت: صدای مردم را شنیده‌ام و می‌خواهم که خائنان به رای مردم هم آن را بشنوند.

این کاندیدای معترض گفت: تیم‌های انتخاباتی ما تلاش زیادی برای حل مسئله داشتند اما رئیس جمهور و کمیسیون‌های مرتبط درخواست‌های ما را رد کردند.

عبدالله عبدالله با تاکید بر اینکه تا چند روز آینده تصمیم نهایی خود را اعلام خواهد کرد، گفت: نتایج انتخابات را مثلث، ارگ ریاست جمهوری، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و تیم انتخاباتی اشرف غنی تعیین کرده است و بنابراین مردم افغانستان نتایج را نخواهند پذیرفت.

عبدالله گفت: در مقابل پرچم افغانستان تجدید بیعت می‌کنیم که از حق مردم نخواهیم گذشت.

وی همچنین تاکید کرد، مردم افغانستان برای احقاق حق خود تاکنون قربانیان زیادی داده‌اند و حتی اگر قطعه قطعه شویم از حق خود کوتاه نخواهیم آمد.

عبدالله با تاکید بر تقلب صورت گرفته گفت: حتی یک روز اجازه حکومت تقلبی را نخواهیم داد و حکومتی برسر کار خواهد آمد که براساس خواست و رای مردم است.

پیروز دور اول انتخابات افغانستان گفت: فشار و تهدید و تطمیع اثرگذار نیست و اطمینان می‌دهم که از رأی مردم حمایت خواهم کرد.

وی گفت: من برای کسب جاه و مقام پا در این راه نگذاشتم بلکه برای خدمت به مردم آمدم و در این راه حتی از یک رای شما مردم نیز نخواهم گذشت.

کرزی: برنده را نتایج نهایی مشخص میکند

از سوی دیگر، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان امروز، سه شنبه با انتشار اطلاعیهای، اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را گام دیگری در مسیر تکمیل روند انتخابات دانست و تاکید کرد که برنده را اعلام نتایج نهایی انتخابات مشخص می‌کند.

بر اساس این اطلاعیه، «حامد کرزی» رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت: کمیسیونها وظیفه دارند تا با شفافیت تمام و با درک مسئولیت تاریخی خود بررسی آرا را انجام دهند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد کاندیداها با در نظر گرفتن منافع ملی افغانستان با کمیسیونهای انتخاباتی همکاری کنند.

به گفته حامد کرزی، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بدون رشادتهای نیروهای امنیتی این کشور غیرممکن بود و مردم جانفشانی‌های فرزندان خود را فراموش نکنند.

در این اطلاعیه به نقل از رئیس جمهور افغانستان آمده است: شرکت گسترده مردم در 2 دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور نشاندهنده تعهد آن‌ها نسبت به تقویت مردم سالاری و تثبیت حاکمیت ملی در افغانستان است.

کمیسیون انتخابات: احتمال تغییر در نتایج وجود دارد

در تحولی دیگر، یوسف نورستانی رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان تاکید کرد که احتمال تغییر در نتایج انتخابات دور دوم ریاست جمهوری پس از رسیدگی به شکایت‌ ها وجود دارد.

نورستانی با اشاره به اینکه کمیسیون انتخابات تمام فعالیت هایش را با حضور ناظران ملی و بین‌ المللی انجام داده است، از نامزدان و هواداران‌ آنها خواست تا آرامش‌ خود را تا اعلام نتایج نهایی انتخابات حفظ کنند.

این اظهارات درحالیست که اعضای ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله ضمن انتقاد از اعلام نتایج ابتدایی انتخاباتی اعلام کردند تا زمانی‌ که آرای پاک از ناپاک جدا نشوند، نتایج را نمی‌ پذیرند. ستاد انتخاباتی تحول و تداوم (طرفداران اشرف غنی احمد زی) نیز از اعلام نتایج ابتدایی استقبال کردند.

عطامحمد نور والی بلخ نیز در واکنش به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات گفت: اقدام کمیسیون و پشت پا زدن به درخواست مکرر قبلی مبنی بر عدم اعلام نتایج تا زمان تفکیک آرای حقیقی از آرای تقلبی و در کنار آن، آگاهی جامعه جهانی از عواقب بحرانی چشم پوشی از تقلبات گسترده، زمینه هرگونه اقدامات بعدی را فراهم کرده است.

مطابق اعلام "یوسف نورستانی" رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان از مجموع 8 میلیون رای شمارش شده، "اشرف غنی احمد زی" با 4 میلیون و 485 هزار و 888 رای در مقام نخست قرار گرفت و توانست 56.44 درصد آرا را از آن خود کند. همچنین "عبدالله عبدالله" با 3 میلیون و 461 هزار و 639 رای و با کسب 43.56 درصد آرا در مقام دوم جای گرفت. این در حالی است که همین دیروز دو طرف رقیب توافق کرده بودند، یک چهارم آرا معادل هفت هزار مرکز اخذ رای را بازشماری کنند.

جان کری: تصرف غیرقانونی قدرت یعنی قطع کمک‌های آمریکا

پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، وزیر امور خارجه آمریکا گفت:هر اقدامی برای تصرف غیرقانونی قدرت در افغانستان منجر به خاتمه کمک‌های مالی و امنیتی واشنگتن به کابل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: سخنانی مبنی بر تشکیل دولت موازی در افغانستان بسیار نگران کننده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز دوشنبه با اعلام نتایج اولیه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که محمد اشرف غنی احمد زی، وزیر دارایی پیشین این کشور در انتخابات پیشتاز است.

این در حالی است که میلیون‌ها صندوق رای به دلیل تقلب انتخاباتی در حال بازبینی است و سخنگوی عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان و رقیب احمد زی نتایج را باطل اعلام کرده و آن را کودتا خوانده است.

وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که نهادهای انتخاباتی افغانستان بازنگری کلی در خصوص تخلفات انتخاباتی انجام دهند.

با این حال وی تاکید کرد که هیچ توجیهی برای خشونت و یا تهدیدهای اقدامات فراقانونی وجود ندارد. وی همچنین رهبران افغانستان را به حفظ آرامش فراخواند.

در همین حال جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت: «ما اعلامیه نتایج اولیه انتخابات را دیده‌ایم و متوجهیم که این ارقام نهایی یا قطعی نیست و ممکن است نتیجه نهایی را به ما نگوید، نتایجی که ممکن است براساس یافته‌های نهادهای انتخاباتی افغانستان عوض شود.»

عبدالله عبدالله با تاکید بر اینکه تا چند روز آینده تصمیم نهایی خود را اعلام خواهد کرد، گفت: نتایج انتخابات را مثلث، ارگ ریاست جمهوری، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و تیم انتخاباتی اشرف غنی تعیین کرده است و بنابراین مردم افغانستان نتایج را نخواهند پذیرفت.

او اضافه کرد:‌ «ادعاهای جدی تقلب مطرح شده و هنوز به درستی درباره آنها تحقیق نشده است.»

ساکی گفت: «بررسی کامل و جامع کلیه ادعاهای معقول نقض مقررات برای اطمینان از اعتماد مردم افغانستان به سلامت فرآیند انتخاباتی و مقبولیت گسترده رئیس جمهور جدید افغانستان در داخل و خارج اهمیت اساسی دارد.»

او از هر دو نامزد انتخابات خواست همکاری کاملی با بازرسان کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی داشته باشند و «از بیانیه‌ها یا اعمال تحریک آمیز خودداری کنند» و براساس نتایج اولیه اعلام پیروزی نکنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد دولت ایالات متحده از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند.

او گفت: «لازمه ادامه حمایت آمریکا از افغانستان حفظ اتحاد افغانستان و اعتبار نتایج انتخابات است.» (ایسنا-فارس-مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها