ایران زمین

پاکسازی تالاب انزلی با همکاری ژاپنی‌ها

ورود هر روزه آلاینده‌هایی همچون پساب‌های صنعتی، کشاورزی و خانگی از طریق 11 رودخانه گیلان به تالاب انزلی موجب شده است این تالاب طی سال‌های اخیر با آلودگی‌های زیادی دست و پنجه نرم کند؛ معضلی که به همکاری ایران و ژاپن برای احیای این تالاب منجر شد.
کد خبر: ۶۹۲۲۸۹

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به این که حجم رسوبات انزلی در برخی نقاط این تالاب، موجب کاهش هشت تا 9 متری عمق تالاب شده است، گفت: ریختن زباله‌های بزرگ نظیر لاستیک، ماشین‌ها و مبل و صندلی، زخم دیگری است که سهل‌انگاران به تالاب وارد می‌کنند. این در حالی است که برخی روستاییان اطراف این تالاب نیز زباله‌هایشان را به این اکوسیستم ارزشمند می‌ریزند.

محمدرضا برجی یادآور شد: با همکاری آژانس بین‌المللی ژاپن، احیای مرحله اول تالاب انزلی به پایان رسیده و عملیات اجرایی مرحله دوم این طرح نیز از ماه گذشته آغاز شده است.

در همین زمینه نمایندگان شرکت ژاپنی جایکا با حضور در شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان با شرایط جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب روستاهای همجوار تالاب انزلی به منظور مدیریت اکولوژیک این تالاب آشنا شدند.

مرتضی حسینی‌پور ، نماینده شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان نیز با اشاره به این که طرح مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی با مشارکت کشورهای ایران و ژاپن اجرایی خواهد شد، گفت: طرح جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در روستاهای پاشاکی، لاهیجان و ویرمونی آستارا در حال اجراست./ ایسنا

مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در گیلان

معاون امور عمرانی استانداری گیلان با اشاره به برنامه‌های این سازمان در زمینه مبارزه با تغییر کاربری شالیزارها و اراضی کشاورزی گفت: علاوه بر آموزش دهیاران استان در جلسه‌ای که با شورای حفظ حقوق بیت‌المال در استان داشتیم، مقرر شد با دخالت مستقیم نیروی انتظامی از ساخت و سازهای غیرمجاز در استان جلوگیری شود که نتایج مطلوبی نیز تاکنون در این مورد گرفته شده است.

حجت شعبانپور با تاکید بر ارتقای فرهنگ حفظ شالیزارها توسط کشاورزان افزود: کشاورزان بدانند اگر امروز اراضی شان را به خوش‌نشین‌ها بفروشند، فردا فرزندان گیلان سرایدار خانه‌هایی خواهند شد که روزی پدرانشان مالک این زمین بودند و امنیت غذایی کشور را با تولید محصولات کشاورزی تامین می‌کردند.

وی تاکید کرد: از این پس و به دستور استاندار گیلان، ارائه هر گونه خدمات زیربنایی و انرژی از قبیل آب، برق، تلفن و گاز به واحدهای مسکونی که روی مزارع ارزشمند استان با حقه‌های مختلف ساخته می‌شود، ممنوع است.

علی‌اکبر برجسته، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز با بیان این که از ابتدای امسال تاکنون 55 پرونده تغییر کاربری به مقامات قضایی سپرده شده است، گفت: بخش لشت نشاء از توابع شهرستان رشت، بیشترین پرونده‌ها را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به این که دهیاران می‌توانند در کاهش و جلوگیری از تغییر کاربری‌ در روستاها موثر باشند، تصریح کرد: در موارد جزئی مشاهده شده است که برخی دهیاران خود بنگاه معاملاتی دارند که امیدواریم مشوق فروش زمین کشاورزان به خوش‌نشین‌ها نباشند. تاکنون بسیاری از واحدهای مسکونی که به طور غیرقانونی در اراضی کشاورزی ساخته شده و به خانه‌های دوم نیز معروف است، خراب شده اند./ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها