سخنگوی دستگاه قضا یکی از دلایل تاخیر در رسیدگی به این پرونده را اختلاف نظر کارشناسان خواند

پرونده بابک زنجانی و معضل کارشناسی اموال

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه دیروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و محسنی‌اژه‌ای به پرسش‌های خبرنگاران درباره پرونده‌های مختلف از جمله پرونده بابک زنجانی، توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر: ۶۹۰۵۵۹

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با بیان این‌که درخصوص پرونده زنجانی، بجز متهم اصلی هم‌اکنون سه نفر دیگر هم بازداشت هستند، گفت: تعدادی از مدیران شبکه بانکی نیز در بازداشت به سر می‌برند و از برخی مدیران قبلی و فعلی وزارت نفت هم تحقیق شده که برای بعضی به عنوان متهم قرار صادر شده است و با قرار آزادند و برخی نیز به‌عنوان مطلع دعوت شده‌اند و برای عده‌ای هم هنوز تفهیم اتهام صورت نگرفته است.

وی گفت: متهم اصلی این پرونده، مکتوب اعلام کرده حاضر است تمام اموالش را که در داخل و خارج شناسایی شده، پس از ارزیابی بفروشد و اگر هم مشتری برای این اموال پیدا نشد، دارایی‌ها را به نام دولت و وزارت نفت کند.

محسنی‌اژه‌ای گفت: اگر دولت و وزارت نفت موافق باشند می‌توانند این پیشنهاد را عملی کنند.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به این‌که 34 هیات کارشناسی تا اکنون برای ارزیابی و تعیین اموال این متهم تعیین شده‌اند، افزود: بخشی از اموال به مزایده گذاشته شده و به فروش نرفته است.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: افرادی از داخل وخارج کشور هم یا پیغام داده‌اند و یا مستقیم مراجعه کرده‌اند و آمادگی خود را برای پرداخت بدهی بابک زنجانی اعلام کرده‌اند که در قبال این کار اموال او به نام آنها شود.

وی گفت: این موضوع در حال بررسی است و فکر می‌کنم اگر آنها با قیمت مناسبی اموال را بردارند کار خوبی است و در روند رسیدگی به پرونده تسهیل می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا یکی از دلایل تاخیر در رسیدگی به این پرونده را اختلاف نظر کارشناسان خواند و گفت‌: مثلا در پرونده ایران زمین در غرب تهران که متعلق به این متهم است قبل از بازداشت وی، این زمین 820 میلیارد تومان کارشناسی شد، اما پس از اعتراض به این قیمت، هیات کارشناسی سه نفره به قیمت 1700 میلیارد تومان رسید و اخیرا نیز حدود 740 میلیارد تومان برای آن قیمت گذاشته‌اند و این اختلاف قیمت‌ها و آن هم در فاصله زمانی کوتاه می‌تواند از علل طولانی شدن رسیدگی به پرونده باشد.

آخرین وضع پرونده فساد بزرگ بانکی

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: در بحث پرونده فساد بزرگ بانکی احکام قطعی در مرحله اجراست و آنها که حکم حبس داشتند در زندان هستند و جزای نقدی برخی در حال وصول است و درخصوص برخی متهمان رد مال صورت گرفته است.

محسنی‌اژه‌ای افزود: برادر متهم اصلی این پرونده که حکمش قطعی شده است (مهرگان)، غیابی محاکمه شد و چون وی در ایران نیست، تشریفات حکم غیابی به پایان رسید و پرونده برای اجرای حکم ارسال شده و اموال او هم در حال شناسایی است.

وی گفت: برخی متهمان این پرونده مربوط به کارکنان بانک صادرات و ملی هستند که از متهمان بانک ملی، حکم 22 نفر قطعی شد و پرونده به اجرای احکام رفته است.

محسنی‌اژه‌ای افزود: پرونده آن فرد فراری، اخیرا به ایران مسترد شد و در حال تکمیل است و هنوز کیفرخواست صادر نشده است.

وی ادامه داد: سه نفر از محکومان این پرونده زن هستند و در زندان به سر می‌برند که تقاضای آزادی مشروط کردند که به لحاظ همکاری و شرایط خاص خانواده شان، اگر واجد شرایط باشند آزادی مشروطشان پذیرفته می‌شود.

اژه‌ای گفت:‌ درباره آن فردی هم که از بانک ملی متواری بود و حاضر نشد به ایران بازگردد مقدمات محاکمه فراهم است و من از قاضی پرونده خواستم در این زمینه تسریع شود تا بتوانیم او را غیابی محاکمه کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره برخی متهمان فتنه 88 هم گفت: غیر از نفراتی که چندی پیش اعلام کردیم تعداد دیگری از متهمان فتنه 88 محاکمه شدند و برای تعدادی دیگر هم آگهی صادر شده است که اگر نیایند اقدام خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در همین خصوص دو سه نفر دیگر در روزها و هفته‌های اخیر ممنوع‌الخروج شده‌اند و دو نفر از کسانی که در جریان فتنه خارج کشور بودند و اخیرا بازگشتند دستگیر شدند که یکی از آنها آزاد شد.

وی گفت: سه نفر از محکومان فتنه 88 هم که قبلا محکوم شده بودند و آزاد شدند پس از آزادی مجدد اقدامات مجرمانه داشتند که تحت تعقیب قرار گرفتند.

توضیحات محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده نگین غرب

سخنگوی دستگاه قضا همچنین درباره پرونده نگین غرب گفت:‌ از مجموع 15 هزار و 42 شاکی پرونده نگین غرب با 6302 نفر تسویه حساب صورت گرفته است.

محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری افزود: این پرونده دو متهم اصلی دارد و چون هنوز حکم قطعی صادر نشده است نمی‌توان نام آنها را گفت.

وی گفت: ‌یکی از این متهمان 12 هزار و 803 شاکی و نفر دیگر 2239 شاکی دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی گفت: پرونده رئیس‌جمهور پیشین هنوز مختومه نشده است.

محسنی‌اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آخرین وضع رسیدگی به پرونده م ـ ر از مسئولان دولت سابق به کجا رسیده است؟ گفت: جلسات دادگاهی که نیاز است متهم در آن حضور پیدا کند به اتمام رسیده است اما هنوز ختم رسیدگی به این پرونده اعلام نشده و حکم متهم پرونده نیز صادر نشده است.

آخرین وضع پرونده مهدی هاشمی

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضع پرونده مهدی هاشمی گفت:‌ این پرونده به قاضی دیگری ارجاع شد و دهم یا یازدهم مرداد برای آن تعیین وقت شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش گفت: از اول اردیبهشت تا هفدهم خرداد امسال 16 خانواده که حق قصاص داشتند از آن صرفنظر کردند.

محسنی‌اژه‌ای افزود:‌ این اقدام بسیار خوبی است و با توجه به ماه مبارک رمضان از کسانی که حق قصاص دارند درخواست می‌کنیم از حق خود بگذرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها