چه خوش بی‌مهربونی هر دو سر بی

قرار بود دانشگاه سکویی باشد برای پیشرفت‌های بلندپروازانه‌اش، می‌خواست برای خودش کسی بشود و برای این کسی شدن، کلی درس خوانده بود. قبول شدن در یک دانشگاه خوب منصفانه‌ترین نتیجه‌ای بود که عایدش شد، اما از شما چه پنهان قدم گذاشتن به دانشگاه همان و دل بستن همان!
کد خبر: ۶۸۷۵۵۴

یکی می‌گفت: اصلا مگر دانشجوی ترم یک عاشق می‌شود؟! دیگری می‌گفت نگران نباش تا یک ماه دیگر از سرت می‌افتد، سومی می‌گفت تو چقدر بی‌جنبه‌ای! چند وقتی گذشت، نه این عشق از سرش افتاد و نه پاسخی از معشوق گرفت. حالا خوب می‌دانست که این یک عشق یک‌طرفه است، افسردگی و اضطراب از یک سو، تنفر و خشم از سوی دیگر تمام وجودش را پر کرده بود. حالا او بود و کلی واحد درسی افتاده و عشقی نافرجام.

روان‌شناسان معتقدند عشق حتی در بهترین شکل خود، باز هم یک تجربه پراسترس و دردناک است حالا اگر این علاقه، ناپخته و یک طرفه باشد که اوضاع از این هم بدتر می‌شود. طرد شدن و تنها ماندن طبیعی‌ترین نتیجه برای کسی است که یک طرفه دل به دیگری بسته است. از اضطراب و افسردگی و سرخوردگی که بگذریم، نوبت به «پذیرش» می‌رسد این تنها راه‌حل است، اما چگونه؟

تنها نمانید: محمدرضا که بیست و چهار ساله است و بتازگی دانشگاه را تمام کرده، می‌گوید من هم دچار یک علاقه یکسویه بودم، وقتی علاقه‌ام را مطرح کردم طرف مقابل با صراحت کامل گفت که ما به درد هم نمی‌خوریم و همان اول تکلیف مرا روشن کرد، اما من مدام فکر می‌کردم مگر چه کم دارم؟ تمام مدت در حال مقایسه خودم با دیگران بودم، شاید اگر چهره‌ام بهتر بود، وضع مالی خوبی داشتم، خانواده‌ای سرشناس پشتیبانی‌ام می‌کرد و... علاقه‌ام بی‌پاسخ نمی‌ماند. حالا که چهار سال از آن روزها می‌گذرد می‌بینم تنها ماندن در خوابگاه و همین مقایسه‌کردن‌های بی‌فایده مرا افسرده‌تر کرده بود. بازگشت به جمع خانواده و دوستان به من کمک کرد تا بهتر با مسأله کنار بیایم.

رو آوردن به خانواده و قرار گرفتن در جمع دوستان خوب است، اما قرار نیست هنگام ورود به هر جمعی قصه دلدادگی‌تان را برای کسی بگویید، فراموش نکنید که حضور شما به قصد بهبود افسردگی‌تان است و اگر دوست دارید برای کسی حرف بزنید حتما به سراغ مشاور یا متخصص این امر بروید.

دست از قیاس و دلیل‌تراشی بردارید: شما او را انتخاب کردید و او شما را انتخاب نکرد؛ پذیرش این نکته آسان نیست، اما این تنها واقعیت تلخ موجود است. حالا اگر مدام به دنبال مقایسه کردن خودتان با دیگران باشید شک نکنید که حتما افرادی هستند که در برخی زمینه‌ها از شما بهترند، این قیاس‌های نادرست اعتماد به نفستان را می‌گیرد، وجودتان را پر از خشم و نفرت می‌کند و در نهایت شما می‌مانید و یک تصویر ذهنی نادرست از خودتان.

خبر نگیرید​ و پیغام نفرستید: در این مورد کاملا صریح و جدی باشید، وقتی کسی از بین دوستان یا آشنایان مشترکتان برایتان خبری از او آورد نه برایش پیامی بفرستید و نه اجازه دهید دیگران شما را با خبرهای گاه و بیگاهشان غافلگیر کنند. محمدجواد بیست و پنج ساله که دو سال پیش به خواستگاری دختر یکی از اقوام دور رفته بود و پاسخ منفی گرفته بود می‌گوید: وقتی فهمیدم طرف مقابل به من علاقه ندارد همه سعی و تلاشم این بود که زودتر با این قضیه کنار بیایم، اما کلی فامیل مشترک بین ما بود که مدام از او برایم خبر می‌آورد. تا می‌خواستم او را فراموش کنم یک اتفاق تازه مرا درگیر احساسات قدیمی‌ام می‌کرد. این خبررسانی‌های بی‌مورد تا زمان ازدواج او ادامه داشت و همین مسأله شرایط را برایم بسیار سخت کرده بود، با ازدواج او بالاخره این پرونده در فامیل بسته شد!

منطقی باشید: هر چند احساسات، منطق سرش نمی‌شود اما سعی کنید منطقی باشید بخصوص در مقابل کسانی که مدام به شما امیدهای واهی می‌دهند. درست است که این امیدها ممکن است حالتان را موقتا بهتر کند، اما به طور کلی روند بهبود شما را عقب می‌اندازد. پس اگر کسی نسخه می‌دهد که این کار مِهرت را به دلش می‌اندازد یا آن کار توجهش را به تو معطوف می‌کند یک گوشتان در باشد و گوش دیگر دروازه. درست است که آنها ظاهرا قصد خیر دارند، اما در واقع با ناآگاهی‌شان به شما آسیب بیشتری می‌زنند.

به دنبال ایجاد تغییرات مثبت در زندگیتان باشید: به سراغ کارهایی بروید که باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به خودتان و توانایی‌هایتان داشته باشید. هر چه باشد این پاسخ منفی، شما را آزرده خاطر کرده و خواه ناخواه به ضمیرناخودآگاه شما آسیب رسانده است. این تغییرات مثبت از دو نظر به شما کمک می‌کند، اول این که باعث می‌شود زمان بیکاری شما کوتاه شود و کمتر آسمان و ریسمان به هم ببافید، دوم با مشاهده توانایی‌هایتان نسبت به خودتان حس بهتری پیدا می‌کنید و خودباوری در شما تقویت می‌شود.

به خودتان زمان بدهید: قرار نیست اگر یک شبه عاشق شدید، به همین سرعت هم از دستش خلاص شوید. برای فراموشی و بازگشت دوباره به زندگی عادی، به خودتان زمان دهید.

حداقل شش ماه صبر کنید و در این مدت وارد هیچ ارتباط جدی دیگری نشوید. مبادا با شنیدن یک جواب منفی، ناگهان دست به یک انتخاب جدی دیگر بزنید و از لج طرف مقابل هم که شده در عرض مدتی کوتاه وارد ازدواج و زندگی مشترک شوید. یادتان باشد هر کس جایگاه خودش را دارد اگر به سرعت کسی را جایگزین نفر اول کنید هم به خودتان جفا کرده‌اید و هم به او. اجازه دهید چرخ روزگار به تجربیات شما بیفزاید و روحتان را عمق ببخشد​ تا با یک انتخاب درست و بموقع زندگی‌تان را شیرین کنید.

شیما نادری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها