هشدار بانک مرکزی به مدیران بانک‌ها

می خواهید مدیر بمانید نرخ سود مصوب را اجرا کنید

هشدار بانک مرکزی به بانک‌ها:

نرخ‌ سود سپرده‌ها را دور نزنید

بانک مرکزی دیروز با انتشار نامه خود خطاب به بانک‌ها تلویحا به آنها هشدار داد از اجرای طرح‌هایی که باعث دورزدن نرخ‌های مصوب و توافق شده سود سپرده‌ها شده و به عناوین مختلف باعث پرداخت سود بیشتری از ارقام قانونی می‌شود، خودداری کنند.
کد خبر: ۶۸۵۴۳۶

براساس توافق بانک‌ها با یکدیگر که مورد حمایت بانک مرکزی نیز قرارگرفت، تغییراتی در نرخ سود سپرده‌های بانکی انجام شد. به این ترتیب که سقف نرخ سود به سپرده‌ها 20 درصد تعیین شد. همچنین مقررشد بانک‌ها از دریافت سپرده‌ها برای مدت بیش از یک سال بپرهیزند. با این‌که کارشناسان اقتصادی از همان آغاز اجرای این توافق‌ها را دشوار دانسته و تحلیل می‌کردند که یک چنین توافقی باعث خروج سپرده از بانک‌ها یا دست‌کم عدم ورود سپرده جدید به آن خواهد شد و در نهایت خود بانک‌ها این توافق را دور خواهند زد، با این حال بانک مرکزی بر اجرای آن پای فشرد.

با این‌که بانک مرکزی در گذشته نیز شاهد بود که توافق بانک‌ها مبنی بر تعیین سقف سود سپرده‌ها در رقم 20 درصد برای سپرده‌های پنجساله دیری نپایید و به دلیل تفاوت قابل توجه آن با نرخ تورم رسمی، باعث بی‌میلی سپرده‌گذاران، خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و در نهایت کنار گذاشتن آن از سوی خود بانک‌ها و آغاز مسابقه افزایش نرخ‌ها شد، اما باز هم، آزموده را آزمود و اکنون به نقطه‌ای رسید که باید به بانک‌ها هشدار دهد در قالب طرح‌های زیرکانه و بظاهر در چارچوب، سودهای بیش از ارقام توافق شده به سپرده‌گذاران خود نپردازند.

در نامه بانک مرکزی به شبکه بانکی آمده است:

در سالی که به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده است و دولت برنامه‌ها و سیاست‌های خطیر و سرنوشت‌سازی را در عرصه اقتصاد کشور در نظر دارد، بر تمامی ارکان و اجزای نظام اقتصادی و بویژه شبکه بانکی کشور فرض است در این راه، همراه و پشتیبان دولت بوده و با عزم و اراده‌ و اهتمامی افزون‌تر، تکالیف و مسئولیت‌های قانونی خویش را که همانا کمک به رشد و توسعه اقتصادی کشور است، به نحو احسن ایفا نموده و از هر اقدامی که می‌تواند موجب بی‌ثباتی، التهاب، رقابت ناسالم و سلب اعتماد عموم جامعه شود، به جد احتراز نمایند.

این نامه افزود: بدیهی است از جمله مواردی که در این رابطه می‌تواند مخل برنامه‌ها و راهبردهای کلان اقتصادی کشور باشد، رقابت و مسابقه ناسالم و مخرب برای جذب سپرده از طریق طرح‌ها و برنامه‌های سپرده‌گیری کوتاه‌مدت، اغوا‌کننده و توجیه‌ناپذیر است. از این رو، ضمن تائید و حمایت مجدد از توافق‌ها و تصمیمات مشترک مدیران ‌عامل محترم شبکه بانکی کشور درباره نرخ سود سپرده‌ها در جلسه مورخ 3 اردیبهشت 1393 در محل این بانک و تاکید بر لزوم پایبندی و اجرای تفاهم‌های مذکور و نظارت دقیق بر حسن اجرای آن، موارد ذیل را متذکر می‌گردد: مقتضی است مدیران و مسئولان شبکه بانکی کشور مراقبت نمایند از ارائه طرح‌ها و محصولاتی که علی‌الظاهر منطبق با نرخ‌های مورد توافق بوده، لیکن به نحوی طراحی شده که نرخ سود موثر آن، فراتر از نرخ‌های توافق شده است، به جد جلوگیری شود.

ضمن حمایت از طرح‌های نوآورانه و مبتکرانه‌ بانک‌ها که در چارچوب مقررات و ضوابط طراحی و عرضه می‌گردند، لازم است طرح‌های جدید سپرده‌گیری قبل از عرضه عمومی همراه با مستندات و توجیهات پشتیبان آن، برای تائید و اخذ مجوز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسلیم گردند.

بانک‌ها و موسسات اعتباری باید از ارائه هر‌گونه طرح سپرده‌پذیری با سررسید بیشتر از یک‌سال امتناع ورزند.

بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی در چارچوب مسئولیت‌ها و اختیارات قانونی خویش و با هدف انتظام‌بخشی به نظام پولی و بانکی کشور، صیانت از منافع سپرده‌گذاران و پیشگیری از تحمیل ریسک‌های نامتعارف به شبکه بانکی، بدقت تحولات بازار را رصد و نظارت نموده و با هر گونه تخلف و تخطی از نرخ‌های سود مورد توافق، مطابق ضوابط و مقررات برخورد خواهد نمود. در مقابل بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز که با پایبندی و تمکین به توافق‌ها، همراهی و همکاری خود را نشان دهند، به نحو مقتضی مورد تائید و حمایت قرار خواهند گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها