‌50 کشته در‌حملات تروریستی در پاکستان

کراچی، بزرگ‌ترین شهر پاکستان و قلب اقتصادی آن، یکشنبه شب شاهد حملاتی بی‌سابقه بود. این حملات در فرودگاه «جناح» این شهر که پرترددترین فرودگاه پاکستان است، به وقوع پیوست.
کد خبر: ۶۸۲۱۷۷

به گزارش ایسنا، این حمله از سوی ده نفر از مهاجمان صورت گرفت. گمان می‌رود مهاجمان با کارت‌های شناسایی تقلبی وارد ترمینال قدیمی فرودگاه شدند؛ این قسمت از فرودگاه اکنون برای پروازهای باری و مسافران ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنا به گفته یکی از مقامات رسمی، تعدادی از مهاجمان لباس‌های مخصوص نیروهای امنیتی فرودگاه‌های پاکستان را به تن کرده بودند. با آغاز درگیری، کماندوهای ارتش پاکــستان به فرودگاه فراخوانده شدند تا کنترل اوضاع را به دست بگیرند.

بنا به گفته مقامات نظامی، با ورود نیروهای ارتش درگیری شدید میان طرفین صورت گرفت که نزدیک به پنج ساعت به طول انجامید. سخنگوی ارتش پاکستان نیز گفت مهاجمان به دو منطقه کشانده شده و سربازان با آنها مقابله کردند. در پایان اعلام شد 28 نفر در این درگیری کشته شدند که تمامی آن ده مهاجم، جزو کشته‌شدگان هستند.

یک مقام که نام و سمتش را به خبرنگاران نگفت و فقط به بیان این نکته بسنده کرده که کارمند یکی از سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان است، اطلاعاتی در مورد این حمله در اختیار خبرنگاران قرار داد. به گفته او، این افراد مواد منفجره را به بدنشان بسته بودند. یکی از آنها قصد داشت یک هواپیمای سازمان هواپیمایی کشوری را برباید که یک مامور به او تیراندازی می‌کند. تیراندازی سبب انفجار بمب‌هایی می‌شود که او به خود بسته بود. همچنین گزارش شده یکی دیگر از آنها هــــم به محض تیرخوردن منفجر شده است.

پیشتر گزارش شده بود که یک هواپیما در این درگیری به آتش کشیده شده است، اما در گزارش ارتش آمده که هیچ هواپیمایی آتش نگرفته و صدای انفجار از انبار سوخت بوده است. قیم علی شاه، سروزیر استان سند نیز که از همان شروع درگیری در محل حاضر بود، به خبرنگاران گفت: مهاجمان کارشان را خیلی دقیق برنامه‌ریزی کرده بودند و قصد داشتند به هواپیماها و ساختمان‌های فرودگاه آسیب برسانند که موفق به انجام این کار نشدند. روز گذشته و چند ساعت پس از پایان این درگیری، گروه تحریک طالبان پاکستان، با پذیرش مسئولیت این حمله گفت به دنبال سرنگونی دولت اسلام‌آباد است. این گروه در بیانیه‌ای اعـلام کرد که این حمله به تلافی حملات هوایی ارتش پاکستان در مرز افغانستان و پایگاه‌های این گروه صورت گرفته است.

آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد مهاجمان ظاهرا با هدف خود کاملا آشنا بوده‌اند. با توجه به همین موضوع، کارشناسان می‌گویند این حمله و نحوه اجرای آن پرسش‌های جدی را پیش‌روی دولتمردان و بویژه نیروهای امنیتی پاکستان قرار می‌دهد، بویژه این‌که تا چه اندازه مراکز مهم این کشور تحت‌کنترل و محافظت قرار دارد. این در حالی است که نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان طی یک سال گذشته و پس از رسیدن به این مقام سعی کرده طالبان پاکستان را پای میز مذاکره بیاورد. در حالی که برخی خبرها طی چند ماه گذشته از موفقیت نسبی دولت در این زمینه حکایت داشت، اتفاقات یکشنبه شب و بامداد دیروز دورنمای این مذاکرات را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

حمله به زائران شیعه

حمله به فرودگاه شهر کراچی تنها حادثه تروریستی در این کشور طی 48 ساعت گذشته نبود. ساعات پایانی یکشنبه شب اتوبوس‌های زائران شیعه در ایالت بلوچستان در جنوب غرب پاکستان هدف حملات تروریستی قرار گرفتند که 30 کشته برجا گذاشت.

به گزارش ایرنا، رسانه‌های پاکستانی به نقل از مقامات مرزی این کشور اعلام کردند: دو دستگاه اتوبوس حامل زائران شیعه پاکستانی در مسیر بازگشت از نقطه صفر مرزی تفتان(پایانه میرجاوه ـ مرز مشترک با ایران) ساعات پایانی یکشنبه شب در حومه این منطقه مرزی هدف اقدام تروریستی و انفجار قرار گرفتند. این گروه از زائران، پس از شرکت در مراسم ارتحال امام خمینی(ره)، به کشورشان بازمی‌گشتند. در این گزارش به نقل از معاون وزارت کشور ایالت بلوچستان پاکستان آمده است: بر اثر حمله تروریستی علاوه بر کشته شدن 30 سرنشین اتوبوس‌ها که در میان آنان چند زن و کودک دیده می‌شوند، بیش از ده نفر نیز بشدت زخمی شدند. در ابتدا تعداد کشته‌شدگان 23 نفر اعلام شد که چند نفر از مجروحان در بیمارستان جان خود را از دست دادند. چند ساعت بعد، صبح دیروز گروه تروریستی جیش‌الاسلام با انتشار اطلاعیه‌ای این حمله تروریستی را برعهده گرفت. به دنبال این اتفاق، دولت پاکستان سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها