روزهای پرچالش لوئیس انریکه و آبی و اناری ها

برنامه‌های بارسا بدون سوارس و نیمار چیست؟

بازسازی بارسلونا ‌کار آسانی نیست

«‌انریکه» و ‌5‌ ماموریت‌تابستانی‌در‌نیوکمپ

دیگر زمان تغییر فرا رسیده بود. بارسا در آخرین هفته به شکلی تلخ در برابر چشمان تماشاگران خودی قهرمانی در لا لیگا را از دست داد تا اتلتیکو مادرید در بعد از ظهری تاریخی این عنوان را تصاحب کند.
کد خبر: ۶۸۲۱۲۷

تاتا مارتینو همان طور که از مدت‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد جای خود را به لوئیس انریکه داد. انریکه که پیش از بازی‌های هفته پایانی اعلام کرده بود فصل بعد در سلتاویگو حضور نخواهد داشت، در نهایت چند روز بعد با مسئولان بارسا به توافق رسید و رسما هدایت آبی اناری پوشان را برای فصل آینده بر عهده گرفت. بارتومئو، رئیس باشگاه از قبل وعده این تغییر را داده بود: اکنون زمان تغییرات اساسی فرا رسیده است. دوشنبه تصمیم نهایی را در این مورد خواهیم گرفت.

لوئیس انریکه اما کار آسانی ندارد، او وظیفه بازسازی بارسلونایی را بر عهده دارد که ضعف‌های گوناگونی را در خطوط مختلف احساس می‌کند. بارسا این فصل با تیمی که حریفان از قرار گرفتن مقابل آن هراس داشتند، فاصله زیادی داشت و هدف انریکه، بازگرداندن آبی و اناری‌ها به روزهای خوب گذشته است؛ هدفی که برای رسیدن به آن‌ باید در بیشتر بخش‌های تیمش تغییراتی اساسی ایجاد کند.

1ـ به خدمت گرفتن چند مدافع

بارسا فصل گذشته در حالی تمام تمرکز خود را در نقل و انتقالات خرج نیمار کرد که به نظر می‌رسید در خطوط دیگر نیاز‌های جدی‌تری داشته باشد. برای مثال یافتن جانشینی برای کارلس پویول که به علت مصدومیت‌های پی‌درپی نتوانست از سال 2011 به این سمت حضور مستمری در ترکیب تیم داشته باشد، مساله بسیار مهم‌تری بود.

در نهایت بارسا با مدافعانی پراشتباه فصل را شروع کرد. پیکه در بازی‌های بزرگ به هیچ عنوان نتوانست خط دفاعی تیمش را رهبری کند، بارترا از لحاظ فیزیکی بسیار شکننده بود و خاویر ماسچرانو نیز اشتباهاتش بیش از حد معمول به نظر می‌رسید.‌ پویول بارسا را ترک خواهد کرد، ماسچرانو و دنی آلوس نیز احتمال خروجشان بسیار بیشتر از ماندنشان است. به این ترتیب لوئیس انریکه دست‌کم به دو مدافع نیرومند نیاز دارد تا بتواند این خلا ایجاد شده در ترکیب مدافعانش را پوشش دهد.

2ـ پویایی خط میانی

لوئیس انریکه بخوبی فلسفه باشگاه را می‌شناسد و می‌داند ‌ شاید مهم‌ترین بخش از فلسفه باشگاه در خط میانی تیم شکل گیرد. ژاوی به دوران بازنشستگی‌اش نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود و حتی در دیدار فینال لا لیگا نیز روی نیمکت ذخیره‌ها قرار گرفت. انریکه باید هر چه سریع‌تر تصمیمش را در مورد ژاوی بگیرد و نقش او را در تیم برای فصل آینده مشخص کند.

انریکه همچنین سوءتفاهم دیگری به نام فابرگاس را نیز پیش رو دارد. او گرچه اوایل فصل در فرمی ایده‌آل قرار داشت اما هر چه به انتهای فصل نزدیک می‌شدیم، فابرگاس نیز نمایش‌های ضعیف‌تری را از خود ارائه می‌داد.

رافینیا، برادر کوچک تیاگو آلکانتارا‌ که به طور قرضی زیر نظر انریکه در سلتا بازی می‌کرد، فصل آینده به بارسا باز‌خواهد گشت. اما بارسا به مرد همه کاره‌ای در میانه میدان همچون گوندوگان، پوگبا یا ویدال نیز احتیاج دارد. به نظر می‌رسد انریکه برای پوشش این خلا باید نگاهش را به خارج از لا ماسیا معطوف کند.

3ـ بازگرداندن مسی به دوران اوج

گرچه تصاویر آهسته تلویزیونی نشان می‌داد ‌ گل مسی در نیمه دوم مقابل اتلتیکو مادرید به اشتباه مردود اعلام شده است، اما با این حال باز هم نمی‌توان نمره قبولی برای نمایش مسی در حساس‌ترین دیدار فصل بارسلونا قائل شد. پس از هت تریک او مقابل مادرید در انتهای ماه مارس، مسی دیگر نتوانست درخششی تاثیرگذار در ترکیب تیمش داشته باشد.

اکنون اما پس از تمدید قرارداد خود، مسی بار دیگر به مرد اول پروژه بارسلونا تبدیل شده است و لوئیس انریکه حسابی ویژه روی توانایی‌ها و درخشش او باز کرده است، اما اوضاع به همین سادگی‌ها نیز به نظر نمی‌رسد. انریکه باید توانایی‌های خود در احیای بازیکنی همچون لیونل مسی را نشان دهد. او بخوبی می‌داند ‌ یک مسی آماده تا چه اندازه می‌تواند در موفقیت بارسلونا موثر باشد.

4ـ مساله دروازه‌بانی

شاید پس از درگذشت تیتو، مصدومیت ویکتور والدس دردناک‌ترین حادثه این فصل بارسا محسوب شود. این مساله موجب شد ‌ خوسه پینتو به مرد شماره یک بارسا تا انتهای فصل تبدیل شود. خوسه پینتوی سی و هشت ساله بازیکنی نیست که هواداران دوست داشته باشند در بازی‌های بزرگ و تعیین‌کننده او را ‌ درون دروازه تیم‌شان ببینند.

پینتو تقریبا روی هر دو گل رئال مادرید در فینال کوپا دل ری مقصر بود و این مساله به هیچ‌عنوان برای هواداران نمی‌تواند قابل قبول باشد. گرچه پینتو در هر صورت در کوپا دل ری مرد شماره یک بارسا محسوب می‌شد، اما نمی‌توان انکار کرد در صورت حضور ویکتور والدس، بارسا در لیگ و لیگ قهرمانان می‌توانست نمایش‌های بهتری را ارائه دهد.

والدس، بارسا را در تابستان ترک خواهد کرد و خوسه پینتو نیز همین راه را در پیش خواهد گرفت. مارک آندره تراشتگن از گلادباخ رسما به بارسا پیوست، اما باز هم به نظر می‌رسد ‌ انریکه باید «تجربه» بیشتری را به این خط حساس از تیمش انتقال دهد.

5 ـ متحد کردن باشگاه

بحران‌های بارسا در فصل 2014ـ2013 کم نبوده است. بحران‌هایی که در نهایت باعث شد ساندرو روسل در ژانویه تیم را ترک کند. خوان لاپورتا، رئیس پیشین باشگاه و یوهان کرایوف اسطوره پیشین تیم، همواره از منتقدان سرسخت سیاست‌های روسل در باشگاه بوده‌اند. لوئیس انریکه علاوه بر مسائل فنی به نظر می‌رسد وظایف دیگری را نیز در کلیت باشگاه به عهده داشته باشد. او می‌تواند با یکصداکردن باشگاه نقش مهمی در متحد کردن تیم ایفا کند. بارسا برای موفقیت در فصل آینده به هماهنگی بیشتری میان بخش‌های مختلف خود احتیاج دارد. شاید اتلتیکو مادرید بهترین نمونه برای بیان این مساله باشد. تیمی متحد که همه اجزای آن تنها یک هدف مشخص را دنبال می‌کردند و البته که دیه‌گو سیمئونه نیز نقشی غیرقابل انکار در ایجاد این اتحاد داشته است.

سایت گل/ مترجم: بهنام جعفرزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها