شکرخدا گودرزی در سریال معمای شاه به کارگردانی محمدرضا ورزی نقش امام خمینی(ره) را بازی می‌کند. او در این سریال با هنرمندی گریمور آن یعنی شهرام خلج شباهت تصویری زیادی با امام راحل پیدا کرده است.
کد خبر: ۶۸۰۳۰۱

گودرزی درباره این نقش و سریال معمای شاه به جام‌جم گفت:‌ طبعا از عنوان سریال مشخص است که معمای شاه به زندگی شاه می‌پردازد و روابط خاندان پهلوی را به تصویر می‌کشد. در این سریال شخصیت‌های تاثیرگذاری به تصویر کشیده شده‌اند، از آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق گرفته تا امام راحل.

وی افزود: امام خمینی(ره)‌ با توجه به ویژگی‌های اخلاقی، سوابق تاریخی‌ و مبارزاتی و البته کاریزمایی که داشتند برای ما انسانی است که توانسته مناسبات جامعه ایران و جغرافیای سیاسی دنیا را تغییر دهد و طبیعی است که چنین انسانی با این خصوصیات دارای شخصیتی است که براحتی نمی‌توان از کنارش گذشت و باید به ایشان توجه جدی کرد. شخصیت امام راحل از حوالی سال‌ 37 وارد قصه سریال معمای شاه می‌شود و به تناوب تا پایان سریال که با مرگ شاه تمام می‌شود، حضور دارد.

گودرزی درباره چگونگی باورپذیری این نقش توضیح داد: آرزوی هر بازیگری است که نقش شخصیت‌های تاثیرگذار تاریخ را بازی کند و یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌ها در عصر حاضر حضرت امام(ره) است. طبیعی است که باید از چند جنبه به این شخصیت توجه می‌کردیم که یکی عنصر ظاهر است که گریم و طرز بیان و رفتار ظاهری ایشان باید درست از کار دربیاید و یکی هم ویژگی‌های درونی ایشان بود که برای نمایش این ویژگی باید از لحاظ ذهنی و از لحاظ روحی و روانی به ساحت فکری حضرت امام(ره) نزدیک شویم.

وی در ادامه گفت: حضرت امام عارف نیز بودند. این حالت ایشان باید با نشانه‌هایی که در زندگی و گفتار و رفتارشان بود، در بازی من دربیاید که این امری است سهل و ممتنع؛ سهل به این خاطر که امام(ره)، شخصیتی آشنا برای ملت ماست. قطعا در اینجا باید بازیگر به شخصیت امام راحل ایمان پیدا کند.

این کار سختی است که جز لطف خدا به مدد شخص امام(ره) نیازمند است. ساحت ایشان غیرقابل توصیف است. ما تصاویر محدودی هم در مورد خلوت ایشان داریم که اتفاقا این تصاویر برای من به عنوان بازیگر تاثیرگذار و تعیین‌کننده است تا من و گروه تولید سریال به خلوت امام(ره) نزدیک شویم و همین برای من مساله بزرگی بود تا با ایشان ارتباط بیشتری برقرار کنم.

گودرزی ادامه داد: من از این تصاویر خیلی استفاده کردم. نزدیک به 5/1 سال است که روی این شخصیت کار می‌کنم. برای من مساله مهمی است که بتوانم با ممارست و مداومت زیاد، این شخصیت را در سریال «معمای شاه» درست اجرا کنم.

وی خاطرنشان کرد: برای ارتباط‌گیری با شخصیت امام(ره) ‌نیاز به یک هدایت درونی داشتم که بجز با کشف شهود و توکل به خدا، با چیز دیگری به‌دست نمی‌آید. باید یک نگاه هستی‌شناسانه در بازی خودم ارائه می‌دادم که به شخصیت واقعی آن بزرگوار نزدیک شوم. شخصیت‌های سیاسی فقط با شخصیت‌های سیاسی قابل مقایسه هستند، اما شخصیتی مثل شخصیت امام(ره) تنها بُعد سیاسی ندارد؛ بلکه شخصیت فقیهی جامع‌الشرایط، با قدرت و شهامت بالا را دارد که مباحثی را مطرح می‌کند که تا قبل از ایشان طرح آنها به این شکل ممکن نبود. در کنار تمام اینها، امام خمینی(ره) انسانی شاعر و عارف است، بنابراین شخصیت ایشان چندسویه است و همین مساله باعث شده که بازی در نقش ایشان سخت شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها