آغاز انتخابات ریاست جمهوری

سرنوشت سوریه امروز رقم می‌خورد

مردم سوریه فردا پای صندوق های رای می روند

هرچه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه نزدیک می‌شویم، دولت می‌کوشد شرایط و زمینه‌های لازم برای برگزاری این انتخابات را فراهم کرده و تا آنجا که ممکن است میزان مشارکت را در انتخابات افزایش دهد؛ زیرا برگزاری این انتخابات آزمون بزرگی برای دولت اسد، بخصوص پس از سه سال درگیری با گروه‌های تروریستی حمایت شده از سوی غرب خواهد بود و به دولت او مشروعیت تازه‌ای می‌بخشد. انتخابات ریاست جمهوری سوریه قرار است با حضور سه نامزد فردا برگزار شود.
کد خبر: ۶۷۹۸۷۳
مردم سوریه فردا پای صندوق های رای می روند

درهمین رابطه روز گذشته هشام الشعار، رئیس کمیته عالی قضایی انتخابات ریاست جمهوری سوریه در مصاحبه با شبکه العالم، جزئیات مهمی را درباره تعداد مراکز رأی‌گیری و نحوه رأی‌دادن شهروندان در مناطق بحرانی و ناامن تشریح کرد.

وی به این شبکه خبری گفت: 9600 مرکز رأی‌گیری در مناطق مختلف سوریه ایجاد شده که 11 هزار و 776 صندوق رأی در آنها تأمین شده است.

الشعار افزود: در این انتخابات 15 میلیون و 845 هزار و 575 سوری در داخل و خارج از سوریه حق رأی دارند.

رئیس کمیته انتخابات سوریه خاطرنشان کرد: در مناطق درگیری، یا ناامن که مرکز انتخاباتی در آنجا وجود ندارد، شهروندان می‌توانند برای انداختن رأی خود به مراکز رأی‌گیری در مناطق امن مراجعه کنند.

وی درباره روند شمارش آرا نیز گفت: پس از پایان رأی‌گیری در مراکز انتخاباتی و شمارش آرا، کمیته انتخابات نسخه‌ای از نتایج شمارش آرای اخذ شده را به کمیته فرعی ارسال می‌کند تا آن کمیته پس از بررسی دوباره، دو نسخه را به کمیته عالی قضایی ارسال کند.

وی افزود: کمیته عالی قضایی نیز پس از بررسی همه نتایج، نسخه‌ای از آن را به دادگاه عالی قانون اساسی که وظیفه نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری را برعهده دارد، می‌فرستد.

الشعار یادآور شد: اگر هریک از نامزدها اکثریت مطلق آرا را به دست آورد، نام او به عنوان برنده این انتخابات اعلام می‌شود؛ ولی اگر هیچ‌کدام نتوانند اکثریت مطلق را به دست آورند، انتخابات دو هفته بعد بین دو نامزدی که بیشترین رای را کسب کنند، دوباره برگزار می‌شود.

به گفته الشعار اکثریت مطلق در این انتخابات 50+1 است و در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، هرکدام از نامزدها که بیشترین رای را بیاورد برنده خواهد بود. در انتخابات ریاست جمهوری سوریه سه‌نامزد حضور دارند که یکی از آنها بشار اسد است. حسان عبدالله النوری و ماهر الحجار نام دو نفر دیگر از نامزدهاست.

همچنین یک منبع امنیتی در رابطه با تامین امنیت انتخابات گفت: ارتش سوریه طرح امنیتی پیشگیرانه‌ای را برای انتخابات ریاست‌جمهوری در دمشق و حومه آن به اجرا گذاشته که از هم‌اکنون گروه‌های مسلح را زمینگیر کرده است.

به گزارش فارس این منبع امنیتی گفته است: گروه‌های مسلح در روز انتخابات کوچک‌ترین تحرکی نمی‌توانند داشته باشند.

دیروز، فیصل مقداد معاون وزیرخارجه سوریه اعلام کرد مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سوریه که در 43سفارتخانه سوریه در خارج برگزار شد حدود 95 درصد بوده است.

مقداد عنوان کرد: ما باید نتایج انتخابات سوریه را در خارج با نتایج انتخابات در داخل ادغام و پس از آن نتایج نهایی را اعلام کنیم.

واکنش به یک قطعنامه جدید

به دنبال تلاش‌های جدید کشورهای غربی مبنی بر تهیه یک پیش‌نویس قطعنامه جدید، سوریه نسبت به این اقدام واکنش نشان داده و آن را شکست خورده توصیف کرد. درهمین رابطه «کنده الشماط» وزیر کار و امور اجتماعی سوریه تاکید کرد پیش‌نویس قطعنامه ورود کمک‌های انسانی به سوریه بدون موافقت این کشور، در شورای امنیت تصویب نخواهد شد.

به گزارش العالم، کنده الشماط که ریاست نهاد عالی امدادرسانی سوریه را نیز برعهده دارد، گفته است: پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت ورود کمک‌های انسانی به سوریه از چندگذرگاه مرزی بدون موافقت دولت این کشور، در این شورا تصویب نخواهد شد؛ زیرا دولت سوریه به قدرت هم‌پیمانان خود در رساندن صدای ملت سوریه و واقعیت موجود اطمینان دارد.

الشماط خاطرنشان کرد: پیوسته می‌‌کوشند حاکمیت سوریه را نقض کنند لکن ما به حاکمیت خود پایبند بوده و برآن اصرار می‌ورزیم و شهروندان سوریه هرگز نخواهند پذیرفت حاکمیت آنها نقض شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها