توصیه اکید متخصصان به همه بیماران قلبی، این است که هرگز فعالیت‌های ورزشی را کنار نگذارند زیرا تحرک مناسب چه برای قلب سالم و چه برای قلب بیمار مفید است. اما پرسشی که ممکن است بیشتر بیماران قلبی بخواهند پاسخ‌اش را بدانند آن است که چه ورزشی و به چه میزان می‌تواند برایشان مفید باشد.
کد خبر: ۶۷۸۷۱۱
ورزش سنگین قلب بیمار را می‌کشد

جام جم سرا:

به گزارش مجله پریونشن، یافته‌های جدید علمی که بتازگی منتشر شده، نشان می‌دهد پاسخ این پرسش می‌تواند نقشی حیاتی در زندگی بیماران قلبی بازی کند.

در واقع، مطابق یافته‌های پژوهشی جدید، ورزش‌های شدید ممکن است خطر مرگ ناشی از حمله قلبی یا سکته مغزی را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

این یافته‌ها حاصل بررسی داده‌هایی است که به مدت ده سال طی یک پژوهش گسترده در آلمان جمع‌آوری شده و بتازگی انتشار یافته است. در این مطالعه بیش از هزار فرد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مورد بررسی دقیق قرار گرفتند و در نهایت نتایج جالبی به دست آمد. نتایجی که هم بر باورهای قبلی مهر تائید می‌زند و هم اطلاعات دقیق‌تری از میزان اثر فعالیت جسمانی بر قلب بیمار در اختیار ما قرار می‌دهد.

نخست آن‌که بی‌تحرکی همچنان عامل مهمی در مرگ و میر افراد است: افرادی که زمان بسیار زیادی را در مقابل تلویزیون می‌گذرانند و به هیچ‌وجه تحرک و فعالیت جسمی مناسبی ندارند، در مقایسه با افرادی که ورزش منظم می‌کنند، حدود دو برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی یا سکته مغزی قرار خواهند داشت و چهار برابر بیشتر در معرض مرگ ناشی از همه عوامل مرگبار قرار می‌گیرند.

نکته دومی که محققان آلمانی به آن رسیده‌اند آن است که ورزش و فعالیت جسمانی سنگین اگر به صورت روزانه پیگیری و انجام شود، اثراتی مشابه بی‌تحرکی بر این بیماران خواهد داشت و میزان مرگ و میر ناشی از سکته مغزی و حمله قلبی را در این افراد تا دو برابر افزایش خواهد داد. آنها توضیح می‌دهند منظورشان از ورزش سنگین فعالیت‌های ورزشی مانند دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی‌های سنگین، مثلا کوهپیمایی یا پیاده‌روی‌های طولانی است.

در حالی که برخی داده‌های جدید، از جمله داده‌های این محققان آلمانی، حکایت از آن دارد که فعالیت‌های جسمانی سنگین می‌تواند اثرات نامطلوب و حتی مخربی بر قلب بیمار بگذارد، اما هنوز دانشمندان نمی‌توانند توضیح دهند که چرا ورزش سنگین در بدن بیماران قلبی تا این اندازه مهلک و خطرناک عمل می‌کند. با این حال آنها حدس می‌زنند ممکن است این دسته از فعالیت‌ها سبب افزایش التهاب در بدن افراد شود و از این طریق آنها را از پا درآورد.

البته این محققان تاکید می‌کنند نتایج پژوهش‌شان به هیچ وجه به این معنی نیست که افراد دچار ترس مفرط شوند و فعالیت‌های منظم ورزشی خود را کنار بگذارند؛ بلکه به عکس به این معنی است که اگر بیماران قلبی دو تا چهار روز در هفته به ورزش و فعالیت‌های جسمانی مناسب بپردازند، مسلما بهترین سپر دفاعی را در برابر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از این بیماری‌ها در دست گرفته‌اند، اما مساله اصلی همان ورزش مناسب است.

این محققان در پاسخ به این پرسش که منظورشان از ورزش مناسب دقیقا چیست، می‌گویند ورزش مناسب الگوی یکسان و ثابتی ندارد که بتوان به صورت یک نسخه کلی برای همه بیماران قلبی تجویز کرد. درواقع فعالیت جسمانی مفید برای این بیماران از فردی به فرد دیگر فرق می‌کند؛ زیرا کاملا متاثر از ویژگی‌های فردی و نوع و شدت بیماری آنهاست. به همین دلیل این محققان می‌گویند فقط یک راه وجود دارد؛ به پزشک معالجتان مراجعه کنید و از او بخواهید برایتان برنامه ورزشی متناسب با شرایطتان را تنظیم کند و صدالبته از این برنامه بدقت پیروی کنید.(ضمیمه سیب/مسعود ایثاری)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها