استقبال کمرنگ از انتخابات ریاست جمهوری مصر

روزگذشته، برای دومین روز متوالی، مصر شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود. انتخاباتی که فقط با حضور دو نامزد یعنی عبدالفتاح السیسی وزیر سابق دفاع و حمدین صباحی از شخصیت‌های چپگرای مصری برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۷۸۰۹۱
استقبال کمرنگ از انتخابات ریاست جمهوری مصر

به گزارش رویترز، مراکز اخذ رای روز سه‌شنبه به نسبت دوشنبه خلوت‌تر بود. مقام‌های مسئول برگزاری انتخابات، زمان اخذ رای را تا ساعت 10 شب تمدید کردند. این در حالی بود که به گزارش خبرنگار رویترز مراکز اخذ رای از صبح ساعت 6 صبح کار خود را شروع کردند.

در مصر حدود 53 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند اما خبرنگاران می‌گویند استقبال از انتخابات به نسبت انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری گذشته بسیار کمتر است. مراکز اخذ رای با سربازان و نیروهای پلیس حفاظت می‌شود و به گفته خبرنگار الجزیره نیروهای امنیتی نیز در حالی که صورت‌های خود را پوشانده‌اند اوضاع را کنترل می‌کنند.

دولت مصر به منظور ایجاد فرصت بیشتر برای شهروندان مصری جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دیروز را تعطیل اعلام کرد. در همین حال، قاضی عبدالعزیز سالمان دبیرکل کمیته عالی انتخابات مصر تاکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری مصر به هیچ عنوان یک روز دیگر تمدید نمی‌شود. برخی منابع می‌گویند روز نخست هرچند انتظار می‌رفت 20 میلیون نفر درانتخابات شرکت کنند اما آمارهای غیررسمی می‌گوید فقط 14 میلیون نفر شرکت کردند.

همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر، محمد مرسی رئیس‌جمهوری برکنار شده این کشور در اظهاراتی تاکید کرد وی رئیس جمهوری قانونی است. به گزارش ایلنا، یک منبع در اداره زندان‌های مصر گفت که مرسی صبح روز دوشنبه انتخابات ریاست جمهوری مصر را با حالتی از خشم و غضب از طریق تلویزیون در زندانش پیگیری کرد. این منبع افزود که مرسی به زندانبانان خود تاکید کرد که این انتخابات غیرقانونی است.

از سوی دیگر منی القویضی، سخنگوی کمپین انتخاباتی عبدالفتاح السیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر اظهار کرد: مشارکت مصری‌ها در انتخابات بیش از انتظار بوده است و این امر نشان دهنده اصرار مصری‌ها برای مشارکت در ساخت آینده کشورشان است. وی در مصاحبه با روزنامه عربستانی عکاظ عنوان کرد: عبدالفتاح السیسی پس از این‌که رای خود را به صندوق انداخت روند انتخابات را از داخل اتاق عملیات کمپین خود دنبال می‌کند.

حمدین صباحی، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز رای خود را در کمیته اخذ رای در منطقه المهندسین در قاهره به صندوق انداخت و در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره پیش‌بینی وی از نتایج رای‌گیری گفت: هنوز زود است بخواهیم درباره نتایج رای‌گیری سخن بگوییم چرا که بسیاری از مصری‌ها هنوز رای نداده‌اند. نتیجه این انتخابات قرار است اول تا پنجم ماه آینده میلادی اعلام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها